K karlmb skrev:
Det är redan slut med gen1 elbilar från de gamla märkena.
Det jag sett av Gen2 är inte så mycket bättre...
...bättre, men de har fortfarande inte satt mjukvaran i centrum.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det jag sett av Gen2 är inte så mycket bättre...
...bättre, men de har fortfarande inte satt mjukvaran i centrum.
Jag tycker föraren ska vara i centrum...
 
A
K karlmb skrev:
Jag tycker föraren ska vara i centrum...
Blir så litet passagerarsäte då :rofl:
 
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du förstår inte att det är sklllnad på att skaffa en torkarmekanism eller en startmotor, jfrt med att ta fram en helt ny elektrisk drivlina? Det finna inga leverantörer som kan erbjuda detta, Man måste i princip utveckla o testa allt från början, och har ingen erfarenhet, Sådant är något helt annat än att ta fram traditionella bilar.
Jahaaa. Här trodde jag i min enfaldighet som fordonsingenjör att det var stora torkarmotorer som åkte omkring.
Men nej, man behöver inte utveckla allt "från början". Kombinationerna visst. Men inte ner på komponentnivå. Givetvis drar man nytta av all utveckling som redan skett inom området och spinner vidare från det. Inte behöver nödvändigtvis utgå från en startmotor utan det finns gott om erfarenhet av andra eldriva fordon. Inte minst de spårburna.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jahaaa. Här trodde jag i min enfaldighet som fordonsingenjör att det var stora torkarmotorer som åkte omkring.
Men nej, man behöver inte utveckla allt "från början". Kombinationerna visst. Men inte ner på komponentnivå. Givetvis drar man nytta av all utveckling som redan skett inom området och spinner vidare från det. Inte behöver nödvändigtvis utgå från en startmotor utan det finns gott om erfarenhet av andra eldriva fordon. Inte minst de spårburna.
Drivpaketet i Teslan (och mer eller mindre allt annat i världen) är ju konstruerat efter en beräkning att x-antal kommer att rasa efter x-antal mil. Det man får tänka på är att med ex Teslan så påverkas folk sätt att köra mot tidigare, helt plötsligt har man ett gäng som tycker att det är superkul att gasa fullt i varenda korsning och det ställer andra krav än vad teknikerna räknat med, ex Tesla har haft problem med drivpaket och motorer, dras väl fortfarande med problem med CV-jointar som man kan tycka ska vara lätt att sno dimensionering från 100års bilkörande, men icke.
Har gratis laddning och kör ca 3 mil per dag, så jag kan kosta på mig att gasa precis så mycket jag vill hela tiden, det enda direkta kostnaden är slitage på däck (vilket också basuneras ut som något som elbilar har problem med, dom slits fort för att folk gasar lite oväntat mycket, förutom det faktum att bilarna är tunga)
Jämfört med alla Audi jag har haft innan som håller för att gasa fullt i varenda korsning, men det är för att dom på S/RS-avdelningen också vet att merparten som köper en sådan bil kommer bruka hårt.
 
S Stuff skrev:
Jahaaa. Här trodde jag i min enfaldighet som fordonsingenjör att det var stora torkarmotorer som åkte omkring.
Men nej, man behöver inte utveckla allt "från början". Kombinationerna visst. Men inte ner på komponentnivå. Givetvis drar man nytta av all utveckling som redan skett inom området och spinner vidare från det. Inte behöver nödvändigtvis utgå från en startmotor utan det finns gott om erfarenhet av andra eldriva fordon. Inte minst de spårburna.
Du jobbar uppenbart inte med e-maskinerna på bilarna.
 
Gimp Gimp skrev:
Drivpaketet i Teslan (och mer eller mindre allt annat i världen) är ju konstruerat efter en beräkning att x-antal kommer att rasa efter x-antal mil. Det man får tänka på är att med ex Teslan så påverkas folk sätt att köra mot tidigare, helt plötsligt har man ett gäng som tycker att det är superkul att gasa fullt i varenda korsning och det ställer andra krav än vad teknikerna räknat med, ex Tesla har haft problem med drivpaket och motorer, dras väl fortfarande med problem med CV-jointar som man kan tycka ska vara lätt att sno dimensionering från 100års bilkörande, men icke.
Har gratis laddning och kör ca 3 mil per dag, så jag kan kosta på mig att gasa precis så mycket jag vill hela tiden, det enda direkta kostnaden är slitage på däck (vilket också basuneras ut som något som elbilar har problem med, dom slits fort för att folk gasar lite oväntat mycket, förutom det faktum att bilarna är tunga)
Jämfört med alla Audi jag har haft innan som håller för att gasa fullt i varenda korsning, men det är för att dom på S/RS-avdelningen också vet att merparten som köper en sådan bil kommer bruka hårt.
Min erfarenhet är att jag kör lugnare med elbil än med bensinbil. Jag får ingen audio-feedback som tynger ned foten ytterligare...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min erfarenhet är att jag kör lugnare med elbil än med bensinbil. Jag får ingen audio-feedback som tynger ned foten ytterligare...
Men, det är ju det man letar efter och trycker hårdare. Byggkvalitet och V10 vrål är det jag saknar...
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
I mitt fall kör jag 1500mil per år.
Din bil 9,5kr per mil =14200kr
500kr i olja och filter per år.
2000kr i skatt per år
=16700kr

Min bil
2kr per mil(snitt över året)3000kr
365kr i skatt
=3365kr per år
Om jag köper en elbil för 300.000kr och du en fossilbil för 150.000kr
Så är elbilens extrakostnad insparad på 11år.
För vissa är det toppen för andra är det inte.

Blandar man in reseavdraget så går det ännu snabbare.
Det är ju inte lönt att diskutera med sådana som dig som har 600-1 miljon i fickan på en bil.
Jag har 100 och betalar kontant.
Köper du en bil som kan dra. Efter snabbsökning så får tydligen volvos c40 dra 1800. Men den är ju mindre än min ändå.
"prenumerera" leasing? 7790 kr i månaden. Kontant 689 om jag såg rätt.

I det fallet.
1500x2=3000
365kr skatt
=3365kr
12 månader leasing 7790x12=93480 (hoppsan, den jag köpte sist kostade 84000 kr)
totalt 96845.

Min.
engångssumma 84000 (jag betalade kontant så slipper räntan) haft den just nu 1.5 år. Låt oss säga nu att jag har den 5 år.
84000/60=1400
skatt 1520
så med resten med dina siffror = 17620

Alltså jag finner just nu inga anledningar till att köpa den elbilen som kan dra så mycket som kostar 79225 kr med om året.

Ja visst kan man köpa begagnat men det finns inget för under 200 tusen som motsvarar kraven, knappt så du hittar någon för 300 heller nu.
Blandar du in reseavdraget så kostar min mindre än så.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är ju inte lönt att diskutera med sådana som dig som har 600-1 miljon i fickan på en bil.
Jag har 100 och betalar kontant.
Köper du en bil som kan dra. Efter snabbsökning så får tydligen volvos c40 dra 1800. Men den är ju mindre än min ändå.
"prenumerera" leasing? 7790 kr i månaden. Kontant 689 om jag såg rätt.

I det fallet.
1500x2=3000
365kr skatt
=3365kr
12 månader leasing 7790x12=93480 (hoppsan, den jag köpte sist kostade 84000 kr)
totalt 96845.

Min.
engångssumma 84000 (jag betalade kontant så slipper räntan) haft den just nu 1.5 år. Låt oss säga nu att jag har den 5 år.
84000/60=1400
skatt 1520
så med resten med dina siffror = 17620

Alltså jag finner just nu inga anledningar till att köpa den elbilen som kan dra så mycket som kostar 79225 kr med om året.

Ja visst kan man köpa begagnat men det finns inget för under 200 tusen som motsvarar kraven, knappt så du hittar någon för 300 heller nu.
Blandar du in reseavdraget så kostar min mindre än så.
Jag köpte min elbil för 200k....
 
Maskintok skrev:
etanol kan man hämta från skogen så det behövs bara att våra folkvalda väljer att satsa mer på detta så går det att hämta från röjskogar, grot mm..
HVO 100 är gjort på slaktavfall.
Martin
 
Gimp Gimp skrev:
Drivpaketet i Teslan (och mer eller mindre allt annat i världen) är ju konstruerat efter en beräkning att x-antal kommer att rasa efter x-antal mil. Det man får tänka på är att med ex Teslan så påverkas folk sätt att köra mot tidigare, helt plötsligt har man ett gäng som tycker att det är superkul att gasa fullt i varenda korsning och det ställer andra krav än vad teknikerna räknat med, ex Tesla har haft problem med drivpaket och motorer, dras väl fortfarande med problem med CV-jointar som man kan tycka ska vara lätt att sno dimensionering från 100års bilkörande, men icke.
Har gratis laddning och kör ca 3 mil per dag, så jag kan kosta på mig att gasa precis så mycket jag vill hela tiden, det enda direkta kostnaden är slitage på däck (vilket också basuneras ut som något som elbilar har problem med, dom slits fort för att folk gasar lite oväntat mycket, förutom det faktum att bilarna är tunga)
Jämfört med alla Audi jag har haft innan som håller för att gasa fullt i varenda korsning, men det är för att dom på S/RS-avdelningen också vet att merparten som köper en sådan bil kommer bruka hårt.
Nja... de första model s hade problem...
Nu tror jag inte nån av deras modeller har de problemen längre. Isåfall är det väldigt tyst om de.
 
Äntligen lite fossila motorer
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det komma eldrivna brandbilar, såg denna artikel idag.
Elektrisk brandbil märkt "ELECTRIC POWER" av Rosenbauer i en artikel om eldrivna brandbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Martin Widqvist Martin Widqvist skrev:
HVO 100 är gjort på slaktavfall.
Martin
Sant... Men vi får öka slaktandet för att de ska ersätta dagens fossilförbrukning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.