Is spricker när det blir kallt. Det är inte konstigt.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag tycker det ser väldigt illa ut, har det blivit "luft-is", en tunn skorpa is och vattnet under runnit bort?

Protte
Jag hade det problemet också. Det beror troligen på att du har en för dålig press, den släpper igen vatten. Jag löste detta genom att skotta upp snö på min press och sedan blöta / fukta snön så att det blir kramsnö ich slask som sedan fryser. Brukar också packa snön och slasken genom att försiktigt trampa på den.
 
  • Vinterträdgård med snötäckt mark, trädgårdsmöbler och studsmatta, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den metoden med snö gör det frusna väldigt ojämnt och kräver mycket vatten för att bli slät is.
Är det bara minusgrader så blir det tätt utan snö.
Ni som spolar på gräsmatta har ett stort problem, det lutar.
Kan ge ett tips, det finns plastpåse på rulle, lägg ut den runt banan och fyll den med vatten och låt frysa.
Påsormen följer underlaget och blir tätt mot marken så man kan spola i mycket vatten.
Protte
 
  • Gilla
Prenum
  • Laddar…
För att slippa plast funkar det att göra en snövall och vattna den.
 
Man får vattna försiktigt, kan ta många dagar, men det går.
Ska man ha upp vallen 15 cm blir det drygt.
Protte
 
Ja. Man får börja med många tunnare lager så att det blir en tät botten.

Jag spolar inte längre. Kuperad tomt och nära till sjön gör det inte lika lockande.
 
prototypen prototypen skrev:
Den metoden med snö gör det frusna väldigt ojämnt och kräver mycket vatten för att bli slät is.
Är det bara minusgrader så blir det tätt utan snö.
Ni som spolar på gräsmatta har ett stort problem, det lutar.
Kan ge ett tips, det finns plastpåse på rulle, lägg ut den runt banan och fyll den med vatten och låt frysa.
Påsormen följer underlaget och blir tätt mot marken så man kan spola i mycket vatten.
Protte
jepp blir lite ojämnt men det går inte så mycket vatten, men det tar lite tid. När man väl fått is kan man spola mer och har man lite tryck på så slipas ojämnheterna ner samtidigt.
 
Efter några dagar med kallt och mycket spolning så har jag en solid 10 cm is med riktigt fin yta ☺️ Undra vem som har roligast, jag eller grabben
 
  • Hemmagjord isrink med slät yta på 10 cm is, inramad av stängsel i ett vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
A axxa skrev:
Spricker isen hela vägen igenom är det nog för tunt o riskerar därmed att rämna. 10 cm låter dock inte lite. Har isen inte riktigt frusit igenom? Är marken mjuk under? Testa att spola på ett gäng tunna lager så du bygger på några cm till. …och med en lite högre rink gör slipper du springa ut o hämta puckar var o varannan minut - spika på en klädselbräda 22x170 innan du spolar… ;-)
Det är mitt andra år med isbana och jag hade då mella 20-35cm tjock is och fick inga sånna här sprickor.
I år har har jag hittills 15-25cm tjock genomfrusen is och fick dessa sprickor när jag var ute och spolade i -10 till -15gr.
huvudet har gått i varv på detta, men har efter ha gått igenom de flesta senarion att den är nog att jag har en mycket starkare sarg som sitter som berget och att rörelserna i isen inte får rum att röra sig.
förra året hade jag ett snäckbygge och sargen gav vika vart efter, min ena långsida är 14m och där hade isen tryckt ut sarjen ca 40cm i mitten på hela vintern.
 
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
jag målade nog fan på väggen innan. Efter ca 1 dygn så har jag en genomfrusen, ca 10cm is. Dock så upplevde jag efter dagens premiäråk med sonen att det bildades en del sprickor när jag skulle bättra på ytan. Kan heller inte påstå att jag spolade för mycket eller för hårt. Och om jag mot förmodan spolat för hårt, vad ÄR för mycket?

Är detta normalt och påverkar det iskvalitén framöver?

Upplever inte sprickorna som ytliga utan mer på djupet?

Måste ändå notera att efter kvällens premiäråk och sonens helt lyriska humör att varenda nedlagd timme på detta är så jäkla värt det. vilken betalning
jag tror att du har starka sarger i kombo med låga temraturer, se mitt andra inlägg.
 
Jag byggde min första bana 2020/2021 här stockholm.
Det här är mitt andra år med bana.
Här i stockholm har vi lite fram och tillbaka med töperioder då och då.
På grund av att jag har lutande tomt, ca 25cm höjskillnad så blev isen rätt tjock redan i inledningen av vintern. Men pga av töperioder med både regn och snö så växte tjockleken ganska snabb och var som mest mellan 40-50cm på tjockaste stället.

Det finns både för och nackdelar med töperioder om dom inte är för långa.
Nackdelen är att man bör inte åka på den då.
Det bästa med en töperiod är när det oxå regnar, då blir isen spikrak igen och eventuella luckor fylls i.
Det värst i en töperiod är tösnö.
När det kom första gången kom det i ganska liten skala och jag gick ut dan innan minusgradernae kom och spolade varmvvatten och smälte snön.
Funkade när snön bara var 15-20mm.
Nästa tösnö blev snabbt 10cm, och gick ut och skulle skrapa bort det med snösläden, katastrof, det blev sjuk ojämnt och snett.
Enligt mig så är det bästa att göra när modden lägger sig att bara låta allt vara utan att ens sätta en fot på banan tills det blir minus igen.
Men frusen modd är sjuk dålig is att åka på, så en 30mm nytt vatten krävs alltid då.

att ha så tjock is som jag har visade sig vara ett lyckokast här i stockholm.
Isen klarar utan problem två veckor tö med temp på upp till 8gr. Det krävs uppenbarligen enorma mängder med energi att smälta 40cm tjock kaka på 150kvm.

vi åkte skridskor långt in i mars med tempraturer på konstant mellan +5-+10gr sista två veckorna.

Men det går åt en hel del vatten dock, men som tur var så har vi en pool som vi tömmer över till isbanan och sen på våren hackar vi ner isbanan och slänger i den i poolen.

men tjock is är inte dåligt, det är bara bra.
 
  • Grästäckt tomt med lutning inramad av träbarriärer, förberedd för att skapa en isbana, i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person på en hemmagjord isbana i trädgården under kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjord isbana med tjock is på nattetid, belysning och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjord isbana med tjock, klar is i en lutande trädgård omgiven av träd och en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isbana byggd på lutande tomt nattetid med belysning i bakgrunden och snö runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer visar utomhustemperatur på -20,1 °C och inomhustemperatur på 22,8 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Lite info om att måla linjer i isen.

jag testade att måla linjer i isen förra säsong. Här har ni lite av min erfarenheter.

hur gör man.

1. antingen köper ni ”isfärg” eller så använder ni egentligen vilken vattenbaserad färg som helst.
Jag tog själv en blå väggfärg som blivit över efter sonens rum.

2. låt isen frysa klart till en bana.

3. Välj en dag med mårtliga minugrader, typ -5-6gr, är det för kallt så fryser fägen för snabbt och börjar rulla.

4. snörslå linjerna med som i mitt fall blå snörslå.

5. måla med pensel direkt på isen snabbt och konsekvent, eventuell bättringsmålning måste ske när första lagret frusit.

6. när färgen frusit så ställer ni slangmunstycket på dimstråle och dimmar linjerna 10-12ggr men fruysning mellan varje gång.

7. dagen efter spolar ni upp mellan 20-30mm ny is över

klart !!!

en liten brasklapp

linjer är endast lämpliga på ställen där man har konstant minus hela vinter, mao inte i stockholm.
Kulören absorberar solljus och värme och gör att isen smälter snabbare över linjen när tögrader kommer, inte nog med det så skjunker linjen vart efter den smälter ner, så om man tänker sig att låta det övre lagret smälta flr att sen skrapa bort färgen så ksn ni glömma det.
 
  • Ny målad blå linje på isbana med pensel och färgburk, omgiven av träd och ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person målar en blå linje med pensel på en isbana utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmaisbana med blå linjer målade på ytan, omgiven av snöbelagda träd och buskar i nattbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
Väggfärg är inte vattenbaserad. Är den verkligen lämplig att sprida i trädgården på det viset?
 
S scarface75 skrev:
jag tror att du har starka sarger i kombo med låga temraturer, se mitt andra inlägg.
Jag var inne på samma spår faktiskt, sargen jag har är en 20cmx20cm "balk", så den rör sig absolut inte en millimeter. Däremot så är inte dom sprickorna som uppstod i början ett problem, känns som det gett med sig undan för undan som jag har spolat. och isen som ligger nu är ca 15 cm totalt genomfrusen.

Roligt i sammanhanget är också att nu efter nästan en vecka med plusgrader (2-5) så har det faktiskt inte hänt så mycket på tjocklecken, det tyder på att jag dels inte har någon läcka i pressen plus att isen som ligger är ganska solid och genomfrusen. Vi väntar lite minusgrader i början på nästa vecka så det är bra. däremot är jag lite orolig då det ser ut att komma blötsnö innan kylan slår till.

Har vi något tips där? Ska man försöka täcka rinken innan snön? Känns förödande med blötsnö i kombination med det vattnet som nu ligger?
 
D Daniel 109 skrev:
Väggfärg är inte vattenbaserad. Är den verkligen lämplig att sprida i trädgården på det viset?
Alcro väggfärg. Funkade skitbra och frös på några minuter (-3)
Tills tö kom då började problemen uppenbara sig, men dom härledes mer till kulören än färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.