J johan_81 skrev:
Jag kan ha fel, men är inte det där gruppförteckningen har suttit bara? Den som står löst ovanpå mätartavlan nu. Jag antar att du syftar på hålet och skuggan som sitter mitt under kapslingen, bredvid brytaren.
Jag tackar för din iakttagelse, för det visade sig att du har fullständigt rätt. Jag satte gruppförteckningen vid märket på väggen och den passar som handen i handsken. Och jag är återigen tillbaks till frågan vart f*n mina säkringar befinner sig, om dom nu befinner sig någonstans...
 
Har du hittat nätägarens skåp på gatan? i så fall kan man ju få en uppfattning om var kabeln borde gå in i huset? Eller om den passerar förbi någon annan byggnad?
 
Jag har nu varit i kontakt med föregående ägare inom en 10 års period, och ingen känner till vart huvudsäkringarna sitter. Den senaste av ägarna satte dit den nya elcentralen med automatsäkringar. Men som jag förstod det tog han hjälp av en elektriker, så han personligen var aldrig involverad i ingreppet. Så, jag får nog finna mig i att det inte finns några och planera in en åtgärd för det.

Jag känner att jag fått svar på alla frågor som går att besvaras över ett forum, och vill tacka ödmjukast för all input. Detta är en fantastisk hjälpreda till en husägare.

Jag kommer snart posta en ny tråd gällande kabeldimensionering till min värmepump, men tar det i en ny tråd. Tack så länge (y):D
 
P Plutus skrev:
Har du hittat nätägarens skåp på gatan? i så fall kan man ju få en uppfattning om var kabeln borde gå in i huset? Eller om den passerar förbi någon annan byggnad?
Det är oklart vart skåpet som försörjer mitt hus sitter. Jag har mina misstankar men kan inte vara säker, så för att konstatera det blir det en kontakt med nätägaren eller begära en kabelutsättning.
 
H Hjalle84 skrev:
Det är oklart vart skåpet som försörjer mitt hus sitter. Jag har mina misstankar men kan inte vara säker, så för att konstatera det blir det en kontakt med nätägaren eller begära en kabelutsättning.
Om du låter "din" elektriker sköta kontakten med nätägaren så går det högst troligt både snabbare och bättre. Nätägarna brukar vara minst sagt måttlig intresserade att "prata" med abonnenter.
 
  • Gilla
Hjalle84
  • Laddar…
Under elmätaren är en huvudbrytare, den sitter under ett lock som inte är plomberat! Det brukar det vara normalt.
Skruva loss locket och se var inkommande kabel kommer, troligen ingjutit rör i betongväggen.
I vårt kvarter har en del villor seriekopplad serviceledning för att spara kabel, dom har en gjutjärns låda med med 2 kablar på undersidan inkommande samt vidare till nästa hus.
Lådan har servicesäkringa och kabel uppåt till huset huvud säkring, dem du tycks sakna.
 
L Leif i Skåne skrev:
Under elmätaren är en huvudbrytare, den sitter under ett lock som inte är plomberat! Det brukar det vara normalt.
Skruva loss locket och se var inkommande kabel kommer, troligen ingjutit rör i betongväggen.
I vårt kvarter har en del villor seriekopplad serviceledning för att spara kabel, dom har en gjutjärns låda med med 2 kablar på undersidan inkommande samt vidare till nästa hus.
Lådan har servicesäkringa och kabel uppåt till huset huvud säkring, dem du tycks sakna.
Locket är plomberat på ena skruven. Men jag har ändå lossat en skruven och lyckats bända ut luckan så pass mycket så jag kunde konstatera precis vad du skriver att kabeln går inne i väggen i ett skyddsrör. Men har inte funnit någon gjutjärnslåda som många andra också tipsat om. Skall ta en ordentlig titt i helgen under dagsljus och undersöka hela husets fasad om det trots allt kanske finns någon som gömmer sig
 
Är strömmen kopplade genom mätaren?:cool:
 
M -MH- skrev:
Är strömmen kopplade genom mätaren?:cool:
Tyvärr :crysmile: med dagens elpriser hade jag önskat det omvända
 
U
Våra huvudsäkringar sitter ute i ett plåtskåp på ”telefonstoplen” i diket
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här är en tråd om ett område där det tydligen saknas huvud-/mätarsäkringar
[länk]
Som sagt tidigare, jag har redan en tråd öppen gällande mina huvudsäkringar där jag känner att alla frågor som kan besvaras över ett forum har besvarats. Tack ändå
 
  • Gilla
Tovan
  • Laddar…
H Hjalle84 skrev:
Som sagt tidigare, jag har redan en tråd öppen gällande mina huvudsäkringar där jag känner att alla frågor som kan besvaras över ett forum har besvarats. Tack ändå
Vilken tråd skrev jag i å länkade till en tråd från i våras?
Jo, i tråden om huvudsäkringarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken tråd skrev jag i å länkade till en tråd från i våras?
Jo, i tråden om huvudsäkringarna.
Helt rätt! Jag ber om ursäkt. Jag var i huvudet fortfarande kvar i värmepumpstråden. :giggle:

Men frågan här är nog ändå ganska utredd att det landar i att fastighetsägaren får ombesörja huvudsäkringar. Även om jag personligen kan tycka att nätägaren borde ha ett intresse i form av begränsning gällande aktuellt abbonemang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.