Har systemet någonsin funkat?

Min gissning, nej.
 
J Josth skrev:
Ja precis, cirkulationspump för värmen kallas värmebärarpump. Måste vara ganska stor för att räcka till 400 kvm om det inte finns flera.
Den här sitter på returen .. ska den inte vara där?
 
  • Expansionskärl med kopplingsrör och säkerhetsventil monterad på returledningen i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Har systemet någonsin funkat?

Min gissning, nej.
Haha jag vet inte! Men vi har inte kalt om det inte är på minus
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Haha jag vet inte! Men vi har inte kalt om det inte är på minus
Det är relevant fråga att ställa sig, eller åtmisntone hyresvärden.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Den här sitter på returen .. ska den inte vara där?
Värmebärarpumpen kan sitta på returledningen också, det går bra. Frågan är vad den är inställd på och vilken effekt den har. När temperaturdifferensen mellan framledning och returledning blir uppåt 20 °C i ett lågtemperatursystem är det inte riktigt bra.
 
Antingen har pumpen för låg kapacitet eller också finns det termostater som stryper flödet.
 
D Daniel 109 skrev:
Antingen har pumpen för låg kapacitet eller också finns det termostater som stryper flödet.
jag skulle gissa på termostat som stryper flödet i så fall.. fast dom på elementen är alla manuella.. och säkert 50 år gamla..
jag har prova att ställa den i olika lägen och den är nu på högsta eller näst högsta av dom automatiska
 
  • Gammal manuell termostat på ett värmeelement inställd på ett högt eller näst högsta läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är relevant fråga att ställa sig, eller åtmisntone hyresvärden.
den är installerad när hyresvärden bodde och drev verksamhet här så den borde vara gjort för att fungera :p
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt att den i första bilden indikerar på Ström L1 = 5,8 amp . Är kompressorn 1 fas (någon som kan ctc?) så drar den ju då knappt 1100 w ....

En kompressor som ger 17kw output bör väl ha minst 4 i power input vid max hertz... Har installatörer trimmat ner den för att inte bränna säkringar kanske.
 
Strömmen som anges mäts av effektvakten som förhoppningsvis är kopplad på inkommande ledning i elcentralen. Äldre CTC visade bara den högst belastade fasen och det verkar lika på de nya modellerna.
Kompressorn går på trefas, så drygt 5A bli runt 4kW, vilket verkar rimligt.
 
useless useless skrev:
Strömmen som anges mäts av effektvakten som förhoppningsvis är kopplad på inkommande ledning i elcentralen. Kompressorn går på trefas, så drygt 5A bli runt 4kW, vilket verkar rimligt.

Aha tack. jag är van att de visar alla 3 faserna. Har de ställt den i något ekoläge månne.

Drar den 3x 5 amp och det kommer ut 17 kw i andra änden så borde det vara bra varmt även på 400 m2 vid nollan. Jag misstänker att den inte gör några 17...
 
Redigerat:
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…

Bästa svaret

det är precis som jonaserik sagt halva tråden! shunten är kopplad bakofram..

våra rör är kopplade enligt inringad bild 1
men motorn går som inringad bild 2
suck.. så många gubbar vi har haft här och ingen märkt det..

nu nån som vet om man kan ändra riktning på motorn själv eller måste jag ta hit en elektriker??

Instruktionsdiagram över felaktig och korrekt installation av trevägs shuntventil med kopplingsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk bild av felkopplad shunt och cirkulationspump i värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_sbj
  • Laddar…
Det låter mycket konstigt. Då borde den fastna i fel ändläge hela tiden. Nu funkar det ju uppenbarligen i många fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter mycket konstigt. Då borde den fastna i fel ändläge hela tiden. Nu funkar det ju uppenbarligen i många fall.
själva ventilen kan snurra hur mycket som helst så den kan inte fastna, men nu när jag vet hur det ligger till förklarar det rätt mycket..

varför returledningen blir varm i början tex, och varför den begränsar flödet till radiatorerna när den är halvöppen..

den är ställd som om rören skulle gå enligt bild 3 där uppe! alltså helt spegelvänt
 
Ja, kombinationen att den jobbar i fel läge och går baklänges kan kanske få en ”nästan funktion”. Om den bara går baklänges blir det inte det resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.