Det beror nog mest på bonus malus-systemet som har gjort det dyrt att köpa/äga ny diesel. Då blir det mer attraktivt att köpa en som är nästan ny där någon annan har tagit skattesmällen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja ingenting är förevigt, det måste man ha klart för sig. Givetvis kommer nya saker som kan gå sönder i en elbil som inte finns i en fossilbil. Laddsystem/batterimanagement, styrning av elmotor och elmotorn själv förstås. Men, i mitt huvud är det så att de jobbiga systemetn i en fossil drivlina tex avgasreningssystem, kamdrivning mm, inte har någon motsvarighet i elbilen.

Att tesla vågar ge lång garanti utan krav på service osv, visar att tiden har ändrats. Jag är dock lika säker på att VW som nu dundrar ut sina första generationer av elbilar kommer se barnsjukdomar vi inte anat oss till ännu, allt annat vore konstigt.
Men de jobbiga systemen, kamdrivning och avgasrening tex går ju jättelångt, på de modeller som är korrekt konstruerade...
Däremot är det väldigt ofta elfel och mjukvarufel numera.
Bromsar är desamma men kommer att få fler problem när mesta bromsningen sker via elmotorn.
 
Tror det för Sverige är bra att vi har lite mångfald i bilfloran och har en succesiv förändring, sedan har vi miljö och klimat som vi också bidrar positivt till. Sedan finns det många sätt att bidra, kanske åker i en lite äldre bil men inga utlandsresor med flyg och så har vi de som x gånger/år åker elbil till flygplatsen för sin resa.
Usch, vad många alternativ det finns i vår värld och specifikt Sverige.:cool:
Blir nästan obstinat att jag ska dra igång en gammal XJ600 jag har stående i gömmorna.
(filosoferar från basturelaxande)
 
R
K karlmb skrev:
Men de jobbiga systemen, kamdrivning och avgasrening tex går ju jättelångt, på de modeller som är korrekt konstruerade...
Däremot är det väldigt ofta elfel och mjukvarufel numera.
Bromsar är desamma men kommer att få fler problem när mesta bromsningen sker via elmotorn.
Nu har jag hört detta påstående ett par gånger. Men jag hittar faktiskt ingenting som visar på det när jag söker.

kan du vara snäll och länka till en källa som visar att det är el- och mjukvarufel som står för de flesta/dyraste felen idag.
 
R RoAd skrev:
Nu har jag hört detta påstående ett par gånger. Men jag hittar faktiskt ingenting som visar på det när jag söker.

kan du vara snäll och länka till en källa som visar att det är el- och mjukvarufel som står för de flesta/dyraste felen idag.
Interna uppgifter tyvärr.
Men var söker du då?
 
A
K karlmb skrev:
Men de jobbiga systemen, kamdrivning och avgasrening tex går ju jättelångt, på de modeller som är korrekt konstruerade...
Däremot är det väldigt ofta elfel och mjukvarufel numera.
Bromsar är desamma men kommer att få fler problem när mesta bromsningen sker via elmotorn.
Hur så?
Vad är det som påverkar bromsarna negativt?
 
Maskintok skrev:
Hur så?
Vad är det som påverkar bromsarna negativt?
Användning? ;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nu har jag hört detta påstående ett par gånger. Men jag hittar faktiskt ingenting som visar på det när jag söker.

kan du vara snäll och länka till en källa som visar att det är el- och mjukvarufel som står för de flesta/dyraste felen idag.
Behöver inte vara relevant, men när ekonomisk körning infördes med att motorbromsa och bara mjukbromsa började bromsarna tugga/vibrerar, Jag brukar få ta den bilen min fru kör mest och trampa bort det.
Men det problemet finns redan och då beroende av körsätt, inte enbart elbil..;)
 
A
skoge skoge skrev:
Användning? ;)
Ah du tänker så. ;)
stillastående är ju också en framgång;):crysmile:
 
skoge skoge skrev:
Användning? ;)
Ekonomikörning med mycket motorbroms i kombination med lätt mjukbroms. ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej för den statistiken inkluderar folk som inte har arbete. Folk som tattar runt i något sysselsättningsprojekt. Det är spel för gallerierna för att sminka arbetslösheten.
Nej, folk som "tattar" (vad nu det är?) runt i "sysselsättningsprojekt" (vilket föv inte är något som existerar) räknas inte som sysselsatta.
Skärmdump av textdokument som definierar olika kategorier av sysselsatta enligt statistisk data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läs länken till SCBs AKU som jag länkade några sidor tillbaka...
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Interna uppgifter tyvärr.
Men var söker du då?
Jag sökte på internet, jag kommer tyvärr inte åt ditt intranet :)

Maskintok skrev:
6 vanliga fel på bilar | MyMoney
[länk]
Skitdålig källa som jag också hittade. De redovisar inga siffror eller var de skulle fått statistiken från. Dessutom ger ju rubriken "
Elektronik är ofta ett vanligt fel på bilen" inte det största förtroendet. Eller varför inte detta guldkornet "Några vanliga fel på bilen när det kommer till elektroniken kan vara: att motorlampan lyser". Är det ett elfel om motorlampan lyser för att oljetrycket är borta? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.