Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Jag menar att det finns många exempel på att folk som vaccinerat sig fortsätter att vara försiktiga genom att bära munskydd, till skillnad mot hypotesen som mickef lyfter fram.
Så du menar att alla statstjänstemän och övriga man ser på tv är ovaccinerade då eller?
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs det är din gissning, du har inget som stödjer det.
Gissningar kan vi alla ha, men man bör vara tydlig med att det är en ren gissning, helt utan nog form av bevis.

Rimligen är mängen oförsiktiga vaccinerade större än mängden oförsiktiga ovaccinerade av den enkla anledningen att det är fler vaccinerade, men vi vet inte om det är så. Det kan faktiskt vara tvärtom, eller någurlunda jämnt om man tar hänsyn till att de är flest yngre som inte vaccinerat sig.

Hur det ser ut med andelen oförsiktiga bland vaccinerade/ovaccinerade har vi inte heller någon aning om, varför din gissning att 100% av de som inte följde rekommendationerna var vaccinerade kan vara rätt på en buss och helt fel på en annan, där siffran kanske är precis tvärtom.
Vill du att jag ska gissa hur stor sannolikheten är?
 
Nja, alla 6 , dvs 100% är väl "puckon" om de är vuxna ovaccinerade om jag förstår saken rätt ,=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, alla 6 , dvs 100% är väl "puckon" om de är vuxna ovaccinerade om jag förstår saken rätt ,=)
Om de inte har, enl. er uppfattning, legitima skäl till ovaccineringen, ja.
 
M mickef skrev:
Om de inte har, enl. er uppfattning, legitima skäl till ovaccineringen, ja.
Dom är ju vaccinerade så dom kan ju omöjligt bli sjuka eller smitta/smittas:pså varför ska dom behöva följa FHM.
 
M mickef skrev:
Den observationen, i verkligheten, var att i en buss med kanske 30 passagerare hade 3 st munskydd. Enl. min hypotes är det rimligt att de ovaccinerade är/måste vara försiktiga och statistiskt sett borde det vara 6 st, 3 av dem landar i er uppfattning att det är puckon som skiter i allt medan 3 st som hamnar i min uppfattning om försiktiga och det är dessa som är maskerade.
Resultatet av den flukten blev att sannolikt var bussen besutten med 100% vaccinerade som struntade i rekommendationerna.
Nästa gång du åker buss tycker jag att du ska gå fram till munskyddsbärarna och fråga om de är vaccinerade eller ej, så kanske du kan få lite siffror.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Så du menar att alla statstjänstemän och övriga man ser på tv är ovaccinerade då eller?
Nej. Hur kan du dra den slutsatsen från det jag skrev?
 
För att man håller på tredje sprutan och den går alltså inte att få för flertalet. Trots att vi vet att bara tre sprutor ger ett gott skydd mot omicron.
 
M mickef skrev:
Upplysningsvis: Jag känner ingen ovaccinerad och alla, vad jag vet, följer myndigheternas rekommendationer.
Så alla du känner är vaccinerade, och alla följer de myndigheternas råd och rekommendationer. Så bra då, då verkar det ju som om 100% av din bekantskapskrets är ansvarsfulla och gör allt de kan för att hindra smittspridning. Det ger ju ÄNNU mindre stöd för din hypotes att vaccinerade är mindre försiktiga och ansvarsfulla än ovaccinerade.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Vill du att jag ska gissa hur stor sannolikheten är?
Nej det behövs inte flera gissningar. Med största sannolikhet är din hypotes helt enkelt fel. Den stämmer ju inte ens särskilt bra (eller alls) på de du känner.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
M mickef skrev:
Hur stor del av vaccinerade menar du struntade i rekommendationerna?
hur skall Fairlaine veta det? Det va ju du som gjorde en kvalificerad gissning baserad på statistik som du sa ursprungligen? Var du fått den statistiken från kan man ju undra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Glöm inte @optimum och säkert en hel drös till med vaccinerade som fortsätter munskydda sig.

Sedan kan jag ju tycka att just en busstudie kan bli missvisande - om man är RIKTIGT försiktig eller orolig för smitta, så undviker man ju kollektivtrafik helt och hållet. Det är alltså kanske en övervikt av oförsiktiga personer på bussen redan till att börja med.
Jo jag använde faktiskt munskydd hela tiden under resan till Brasilien, förutom då jag var själv på mitt hotellrum. Jag gör så som vi ska göra och jag är extremt bra på att följa våra råd och de krav som finns.
Här hemma är det sällan jag hamnar i situationer där munskydd behövs.

Tråkigt att man får kritik för att man gör som myndigheter och regler i andra länder kräver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
K
B b8q skrev:
Nästa gång du åker buss tycker jag att du ska gå fram till munskyddsbärarna och fråga om de är vaccinerade eller ej, så kanske du kan få lite siffror.
Håller med. Ska man hålla på att tjata om det kan man åtminstone försöka skaffa sig lite fakta
 
Ulltand Ulltand skrev:
För att man håller på tredje sprutan och den går alltså inte att få för flertalet. Trots att vi vet att bara tre sprutor ger ett gott skydd mot omicron.
Varför skulle tre sprutor av samma sak fungera mot omicron om inte två gör det?

Förstår inte rädslan för omicron. Det verkar ju vara en väldigt mild variant.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Förstår inte rädslan för omicron. Det verkar ju vara en väldigt mild variant.
Då förstår du inte att det inte bara är rädslan för att dö i Covid man pratar om, utan rädslan för överbelastning av sjukvården (så att folk dör av allt annat bara för att de inte kan få adekvat vård), liksom rädslan för vad å andra sidan ett nedstängt samhälle får för konsekvenser i form av arbetslöshet, nedsatt produktion mm.

Tillägg: Sverige har ända sedan pandemins början försökt gå en balansgång här; inte stänga ner samhället mer än nödvändigt, samtidigt som man inte överbelastar sjukvården mer än nödvändigt, och ändå försöka rädda så många liv som möjligt.
Vissa kritiker anser att man skulle stänga ner hårdare, andra kritiker tycker att man har för mycket restriktioner. Och det är ett bra tecken på att man ligger ungefär lagom, skulle jag säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.