Min dotter och jag fick precis varsin elräkning från våra respektive el-bolag.
Vi har båda rörligt pris men hennes kWh-pris var hutlöst mycket dyrare än mitt.
Jag har Bixia, bor i Växjö, och fick för November ett pris på 162öre/kWh inkl moms.
Min dotter hat Svealands Elbolag, bor i Alvesta och fick ett pris på 259öre/kWh ink. moms

Går jag in på Elskling.se och söker på rörliga elpriser så dyker 65 bolag upp mellan 142-192 öre/kWh. D.v.s. Svealands Elbolag är inte ens med i listan eller ens i närheten. Går jag in på Bixia och tar fram ett pris för min dotters boende i Alvesta så landar det prydligt på exakt 162öre/kWh där också.

Kan ett elbolag hitta på vilka rörliga priser som helst?
 
Redigerat:
B
De kan inte hitta på vilka rörliga priser som helst nej.

Dock kan de ha olika påslåg på det rörliga. Dessutom verkar Svealands köra timpris medans Bixia verkar köra det gamla hederliga "rörliga" genomsnittet på månaden. Då kan det skilja en del om man har mycket som förbrukar el under tiden priset är högt. Sen har bixia 4 öre påslag och Svealands 18 öre.

Inget av det som går att läsa på deras sida idag borde dock förklara den stora skillnaden om det inte är så att din dotter laddar elbil eller liknande på dagen när priset är som högst. Annars borde de ha ändrat avtalet som de erbjuder nu eller så har något blivit fel för så stor skillnad borde det inte kunna bli. Ni får nog läsa hennes avtal ordentligt för att se vad det kan vara.
 
T Tom Svaleklev skrev:
Min dotter hat Svealands Elbolag, bor i Alvesta och fick ett pris på 259öre/kWh ink. moms
Svealands har satt i system att ”råka” sätta kunder i fel elområde. Väldigt lönsamt med alla kunder som missar det. Och om någon upptäcker det kan de bara säga ojdå, det ändrar vi:mad:
 
Nu är dock båda i SE4 så priset kan ju enbart gå ner ifall de gör fel :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Liten skämskudde från mig och elbolaget. (borde kanske tänkt på detta)

Vid kontakt idag visade det sig att min dotters avtal automatiskt gått över till ett Tillsvidareavtal efter efter att hennes 12-mån avtal (med rörligt pris) löpt ut. Tillsvidare-priser vet vi ju alla var de kan dra iväg.

Dåligt att inte bolaget notifierar kunden om detta och att det fortfarande stod "Rörligt" på fakturan precis som tidigare.

Deras "Rörliga Timpris" landade på 102.60 (snitt November) så de kommer nog fortsätta sitt abbonemang hos Svealand trots allt.

Proffsigt av dig Fredrik på Bixia att svara väldigt neutralt och oberoende här. Jag hänger själv kvar hos er men noterar ju trots allt en plötsligt ovänd skillnad:
  • Bixia: 162 öre/KWh (Rörligt månadssnitt för Nov)
  • Svealands Elbolag 102 öre/kWh (Rörligt timsnitt för Nov)
 
  • Gilla
Golonka
  • Laddar…
Svealands kör lite fulspel, men gör inget direkt fel. Hade ett kanonavtal fram till oktober med dem och sen när det löpte ut så hamnar man automatiskt i deras rörliga pris.
Har för närvarande lägenhet och drabbas inte så hårt men det gick från 18 öre/kWh och ingen fast avgift. till 146 öre/kWh + 69kr/mån i fast kostnad. Räkningen som kom nu va rännu högre.
( i mitt fall 30kr för september, 149 för okt, och nu 400kr för november. (ingen uppvärmning, sälla hemma)
Förbrukning är låg så ingen ko på isen för egen del men mitt ex som behöll huset fick det lite värre.
I och med att de inte meddelar att det löper ut så såg vi inte ändringen förens räkningen kom och band då kvickt igen, MEN då hänvisade de till 1 månads uppsägningstid ( på det rörliga) trots att vi band hos samma elbolag.
Självklar har de rätt att göra så men det hade ju smakat bra med en heads-up på att avtalet var på väg att upphöra.
Så jag lider med deras kunder som har hus...
 
T
B BSOD skrev:
Svealand elbolag är med på många ställen där folk klagar på dem. Se till att hon byter omedelbart, det är bara bluff och båg.

[länk]

(Vet inte vad man egentligen får göra som elhandelsbolag, känns som de testar gränserna...)
Finns väl inga gränser att testa, det är bara att köra på. Man får snällt lita på att företagen anger de rätta elpriserna och att de inte stjäl alltför mycket av konsumenten som inte ser ut att ha mycket skydd av myndigheter, kontroll och reglering av denna vildavästern-marknad. Det är väl ingen slump att det poppar upp såna här bolag stup i kvarten, måste ju vara guldgruva för bedragare och mindre seriösa "företagare". Hur vet du vad ditt snittpris för månaden varit och vem kollar att företaget anger rätt snitt?

Bästa är väl att installera solceller, rejält batteri och gräva upp elkabeln och kasta ut den och mätare på gatan, ringa nätbolaget att hämta skiten så blir man av med det kriminella packet och deras kompisar lagstiftarna och elslaveriet helt och hållet.
 
T tobiast skrev:
Finns väl inga gränser att testa, det är bara att köra på. Man får snällt lita på att företagen anger de rätta elpriserna och att de inte stjäl alltför mycket av konsumenten som inte ser ut att ha mycket skydd av myndigheter, kontroll och reglering av denna vildavästern-marknad. Det är väl ingen slump att det poppar upp såna här bolag stup i kvarten, måste ju vara guldgruva för bedragare och mindre seriösa "företagare". Hur vet du vad ditt snittpris för månaden varit och vem kollar att företaget anger rätt snitt?

Bästa är väl att installera solceller, rejält batteri och gräva upp elkabeln och kasta ut den och mätare på gatan, ringa nätbolaget att hämta skiten så blir man av med det kriminella packet och deras kompisar lagstiftarna och elslaveriet helt och hållet.
Det är väl inga problem att begära ut elförbrukningen timme för timme. Priserna finns på Spot eller går att få tag på från elhandelsbolaget. Är du orolig att förbrukad mängd inte stämmer så kontrollera mot nätavgiften.

De flesta bolag går detta att göra själv via "mina sidor" eller liknande. Spotpris finns på nordpol.
 
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är väl inga problem att begära ut elförbrukningen timme för timme. Priserna finns på Spot eller går att få tag på från elhandelsbolaget. Är du orolig att förbrukad mängd inte stämmer så kontrollera mot nätavgiften.

De flesta bolag går detta att göra själv via "mina sidor" eller liknande. Spotpris finns på nordpol.
Inte så det fungerar riktigt. De flesta tror att de betalar enligt Nordpols spotpris men företagen sätter ett pris som är baserat på kundstockens förbrukning och företagets inköpspris. Snittet kan då avvika från Nordpols spotpris för månaden. Har du rörligt utan timprisavtal spelar det ingen roll när och hur mycket du förbrukar, det påverkar inte ditt månadspris så länge du inte, i teorin, förbrukar tillräckligt för att påverka ovanstående beräknade snittpris.
Min poäng är att företagens prissättning då blir svår att kolla vilket i sin tur bjuder in individer som förstår att kapitalisera på marknadens friheter gentemot konsument.

https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/

Spotpriset för oktober i SE4 var 86,9 öre/kWh. Mitt elhandelsbolag debiterade ett elpris à 92,61 öre/kWh för samma månad (rörligt avtal).

Så svaret på TS fråga; "kan elbolag sätta vilket rörligt pris som helst" är ja. Finns ingen reglering för prissättning och saknas kontroll och revision av prissättningen så blir konsumenten väldigt utsatt och prissättningen riskerar att bli godtycklig och marknaden drar till sig oseriösa och kriminella.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Inte så det fungerar riktigt. De flesta tror att de betalar enligt Nordpols spotpris men företagen sätter ett pris som är baserat på kundstockens förbrukning och företagets inköpspris. Snittet kan då avvika från Nordpols spotpris för månaden. Har du rörligt utan timprisavtal spelar det ingen roll när och hur mycket du förbrukar, det påverkar inte ditt månadspris så länge du inte, i teorin, förbrukar tillräckligt för att påverka ovanstående beräknade snittpris.
Min poäng är att företagens prissättning då blir svår att kolla vilket i sin tur bjuder in individer som förstår att kapitalisera på marknadens friheter gentemot konsument.

[länk]

Spotpriset för oktober i SE4 var 86,9 öre/kWh. Mitt elhandelsbolag debiterade ett elpris à 92,61 öre/kWh för samma månad (rörligt avtal).

Så svaret på TS fråga; "kan elbolag sätta vilket rörligt pris som helst" är ja. Finns ingen reglering för prissättning och saknas kontroll och revision av prissättningen så blir konsumenten väldigt utsatt och prissättningen riskerar att bli godtycklig och marknaden drar till sig oseriösa och kriminella.
Man får ju som en hygienfaktor skilja på timdebitering eller "månadsmedels debitering" eller vad man nu kallar det (alla kallar det olika). Detta gäller ju timdebitering, där får nog de flesta ett pris som är högre än nordpols månadsmedel just för att de förbrukat mer el än medel när priset varit högre än medel. Men i de fallen då man inte betalar nordpolspris så måste ju ändå bolagen kunna redogöra för hur priset sätts. Om nu det rörliga priset sätts efter hur deras kundstock har förbrukat och hur de har handlat och säkrat upp så måste detta ändå gå att kommunicera till kunderna. Jag har väldigt svårt att se ett avtal där det står "du får ett elpris baserat på våra kvalité som elhandlare och våra kunders förmåga att anpassa sin förbrukning, men vi kan inte säga hur eller i efterhand redogöra för beräkningen av ditt rörliga elpris".

När ditt bolag debiterar dig 93 öre/KWh hur är debiteringen framräknad ?
För min del så mäts och debiteras jag för varje timme. Varje timmes förbrukning multipliceras med spotpriset den timmen. Kostnaderna aggregeras under månaden och jag debiteras. På fakturan står sedan ett "rörligt elpris" som är min aggregerade kostnad dividerat med förbrukningen.

Jag håller med om att prissättningen allt för oftast är komplicerad och svår för gemene kund att sätta sig in i. Orsaken är antagligen för att vilseleda kunderna. Men svaren finns där.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat inlägg från Bixia, då företag inte får diskutera i vårt forum.

Våra diskussionsregler, se §5, 5.1 och 5.2: [länk]

/Moderator
Hoppas du låter informationen från denna användare vara kvar då den var både korrekt och sakligt skriven.
Även om det var ett företag.
 
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
När ditt bolag debiterar dig 93 öre/KWh hur är debiteringen framräknad ?
Förmodligen efter den modell som framgår av Energimarknadsbyråns redogörelse för rörliga månadsavtal. Några detaljer framgår inte, det står bara "elpris". Elpriset är det pris företaget sätter före påslag och rabatter mm, d v s utgångspris. Det går alltså inte att varken förena med månadspriset på Nordpol eller på annat sätt reda ut hur priset tagits fram. Nu bryr jag mig inte så mycket, min elförbrukning ligger runt 300-350 kWh per mån.
I grunden är problemet jämförelsesajternas redogörelser för elhandelsföretagens priser för rörliga avtal där man refererar till "spotpris" vilket sällan är det utgångspris som kunden betalar i praktiken. Det hade ju varit enkelt att reglera så att företagen och deras reklam- och säljtjänster måste utgå från spotpriset och därefter redogöra för hur man beräknar sitt "elpris".
Då kan kunderna göra mer informerade val och byten av leverantörer. Ska just valfrihet och konkurrens förbli ett hållbart argument så fordrar det transparens, tydlighet och reglering för ändamålet att elkonsumenten ska vara väl och korrekt informerad kring de val som görs.
Eftersom elpriset i Sverige sannolikt kommer att bli betydligt dyrare än vad vi är vana vid kommer det att handla om väldigt mycket pengar framöver. Det handlar också om huruvida folk i nyktert tillstånd ska kunna ha förtroende för marknadssystem, myndigheter och beslutsfattare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.