Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Precis men faktum är varför vaccinerade hamnar på sjukhus är för vaccinet har slutat skydda tanken är tom helt enkelt.Problemet är idag att vi inte vet när tanken är tom och taklar vi av och inte håller avstånd eller går till jobbet när man är sjuk så kommer detta bara forsätta.Tycker det är märkligt att gå och vaccinera sig är inga problem hos vissa men stanna hemma när man är sjuk eller bara en sådan enkel sak att hålla avstånd verkar vara väldigt svårt.
På gruppnivå vet man ju ganska väl när skyddet avtar för mycket men på individnivå kan det förstås variera en del. Man såg ju att antalet avlidna bland de äldsta ökade i september (ung.) och då började man ge dem tredje dosen. Likaså blev det ett ökat antal vaccinerade 70+ på IVA i november (ung.) men nu när de har fått tredje dosen är det ju förhoppningen att antalet minskar igen.

Men tanken blir väl inte direkt tom men någonstans finns det en nivå där immunsystemet inte längre räcker till.

Fråga inte mig varför folk inte kan hålla avstånd och hålla sig hemma när de är sjuka. Vi två gör det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte en sannolik gissning utan en vild gissning av dig. Om du nu tror att det bara är ovaccinerade som skyddar sig så kan du ju fundera över varför Ulltand och Thomas_Blekinge både är vaccinerade och är munskyddsanvändare. Samt då förstås varför så många ovaccinerade blir sjuka.
jag var och fick tredje dos tidigar i dag och där var ca 15 st i lokalen alla bar munskydd fast det var frivilligt att göra det
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
T tergo skrev:
jag var och fick tredje dos tidigar i dag och där var ca 15 st i lokalen alla bar munskydd fast det var frivilligt att göra det
Rimligtvis måste det ha varit 15 st försiktiga ovaccinerade som slängde munskyddet i samma sekund som de konverterades till oförsiktiga trojanska smittspridare.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Är det inte bra om folk använder munskydd?Eller vad menar du?
Jag menar att det finns många exempel på att folk som vaccinerat sig fortsätter att vara försiktiga genom att bära munskydd, till skillnad mot hypotesen som mickef lyfter fram.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Det fanns inte plats för fler än 99 resenärer.
Så bra då. 99 resenärer, 1 chaufför. 100 personer alltså på bussen totalt.
100 personer på bussen följer inte rekommendationer, dvs ingen på bussen följer rekommendationer.

Då är bara frågan hur det går ihop med de andra två detaljerna, att det bara var vaccinerade som inte följde rekommendationerna och att bussen bestod av 20% ovaccinerade...

Det är nästan så att man tror att du börjar inse att det inte går ihop och att du bara gissat hej vilt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så bra då. 99 resenärer, 1 chaufför. 100 personer alltså på bussen totalt.
100 personer på bussen följer inte rekommendationer, dvs ingen på bussen följer rekommendationer.

Då är bara frågan hur det går ihop med de andra två detaljerna, att det bara var vaccinerade som inte följde rekommendationerna och att bussen bestod av 20% ovaccinerade...

Det är nästan så att man tror att du börjar inse att det inte går ihop och att du bara gissat hej vilt.
Hur stor del av vaccinerade menar du struntade i rekommendationerna?
 
M mickef skrev:
Hur stor del av vaccinerade menar du struntade i rekommendationerna?
Med de siffror du uppgivit (80% vaccinerade, 20% ovaccinerade, 100% struntar i rekommendationerna), så verkar det vara precis lika stor andel som bland de ovaccinerade! :rofl:
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Med de siffror du uppgivit (80% vaccinerade, 20% ovaccinerade, 100% struntar i rekommendationerna), så verkar det vara precis lika stor andel som bland de ovaccinerade! :rofl:
Ja, var det roligt?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Hur stor del av vaccinerade menar du struntade i rekommendationerna?
Om ingen på bussen följer rekommendationerna är det väl uppenbart att alla vaccinerade, liksom alla ovaccinerade struntade i rekommendationerna?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om ingen på bussen följer rekommendationerna är det väl uppenbart att alla vaccinerade, liksom alla ovaccinerade struntade i rekommendationerna?
Korrekt.
 
M mickef skrev:
Ja, var det roligt?
Ja, för då är ju alla lika goda kålsupare och din hypotes att de vaccinerade är mer oförsiktiga och oansvariga faller. Igen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Korrekt.
Bra då är vi överens om att i ditt exempel så följde ingen rekommendationerna.

Då är frågan hur det går ihop med ditt påstående som startade den diskussionen, nämligen detta påstående:
"Som nybliven bussfluktare konstaterar jag att munskyddsfrekvensen ligger på väldigt låg nivå och sannolikt står vaccinerade för 100% av de som inte följer myndighetens råd och rekommendationer om distans och munskydd i kollektivtrafiken."
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, för då är ju alla lika goda kålsupare och din hypotes att de vaccinerade är mer oförsiktiga och oansvariga faller. Igen.
Min hypotes är att det är sannolikt de ovaccinerade som är försiktiga när/om de måste ge sig ut i kollektivtrafiken och om man ser nån med munskydd så är det förmodligen en sån. Jag vet att ni har en motsatt hypotes, vilket här bekräftas så det behöver inte upprepas. Hur som helst är mängden oförsiktiga vaccinerade ute i svängen rimligtvis större.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Min hypotes är att det är sannolikt de ovaccinerade som är försiktiga när/om de måste ge sig ut i kollektivtrafiken och om man ser nån med munskydd så är det förmodligen en sån.
Dvs det är din gissning, du har inget som stödjer det.
Gissningar kan vi alla ha, men man bör vara tydlig med att det är en ren gissning, helt utan nog form av bevis.
M mickef skrev:
Jag vet att ni har en motsatt hypotes, vilket här bekräftas så det behöver inte upprepas. Hur som helst är mängden oförsiktiga vaccinerade ute i svängen rimligtvis större.
Rimligen är mängen oförsiktiga vaccinerade större än mängden oförsiktiga ovaccinerade av den enkla anledningen att det är fler vaccinerade, men vi vet inte om det är så. Det kan faktiskt vara tvärtom, eller någurlunda jämnt om man tar hänsyn till att de är flest yngre som inte vaccinerat sig.

Hur det ser ut med andelen oförsiktiga bland vaccinerade/ovaccinerade har vi inte heller någon aning om, varför din gissning att 100% av de som inte följde rekommendationerna var vaccinerade kan vara rätt på en buss och helt fel på en annan, där siffran kanske är precis tvärtom.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bra då är vi överens om att i ditt exempel så följde ingen rekommendationerna.

Då är frågan hur det går ihop med ditt påstående som startade den diskussionen, nämligen detta påstående:
"Som nybliven bussfluktare konstaterar jag att munskyddsfrekvensen ligger på väldigt låg nivå och sannolikt står vaccinerade för 100% av de som inte följer myndighetens råd och rekommendationer om distans och munskydd i kollektivtrafiken."
Den observationen, i verkligheten, var att i en buss med kanske 30 passagerare hade 3 st munskydd. Enl. min hypotes är det rimligt att de ovaccinerade är/måste vara försiktiga och statistiskt sett borde det vara 6 st, 3 av dem landar i er uppfattning att det är puckon som skiter i allt medan 3 st som hamnar i min uppfattning om försiktiga och det är dessa som är maskerade.
Resultatet av den flukten blev att sannolikt var bussen besutten med 100% vaccinerade som struntade i rekommendationerna.
 
  • Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.