Jag tycker det är så roligt att se alla kommentarer och artiklar om program från tv, VARFÖR tror alla att det är drama, förseningar pengaproblem byggproblem????????
Jo det är TV det är inte På RIKTIGT.
Man måste ta allt som visas på tv med en stor nypa salt.
 
T twoody skrev:
Jag tycker det är så roligt att se alla kommentarer och artiklar om program från tv, VARFÖR tror alla att det är drama, förseningar pengaproblem byggproblem????????
Jo det är TV det är inte På RIKTIGT.
Man måste ta allt som visas på tv med en stor nypa salt.
"Vi" tror ju inte det. Det är just den påhittade dramatiken vi stör oss på. Den är bara i vägen.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Har hållit på med ett poolprojekt, och upplever att de större byggfirmorna vill dra dit sina stora maskiner och spränga för allt vad tygen håller. Dyrt som f-n blir det också. Vi löste det istället med 2-tons grävmaskin, kilar, spett och 10 laddningar simplex. Totalpris för grop ca 30000 kr exkl mina kanske 40 timmars arbete. Byggfirman ville ha 70000 kr förutsatt att berg inte fanns i marken (det fanns bara sprängsten ca 3 dm ner). Deras pris om berg fanns landade runt 180000 kr beroende på hur mycket de behövde "spränga".

Stora firmor verkar sakna kompetens för annat än att spränga med dynamit. Vi valde ett mindre aggressivt sätt till vår poolgrop och tog endast bort de stenar som behövdes, utan att grannarna knappt märkte något.

I detta fallet hade väl det bästa varit att borra hål och hälla i snigamit, då får du spräckningen exakt där du vill, med minimal risk för "collateral damage" på stenen runtomkring. Sen finputsar man med kil eller borrhammare på grävmaskinen.

/S
Håller med till fullo. Ska man ta bort sten med någorlunda precision så behövs andra verktyg än dynamit. Vi har tagit bort ca 10 kubikmeter granit i direkt anslutning till vårt hus för att kunna bygga nytt uterum med isolerad platta. Med hydraulisk spräckning, kilar och tålamod blev det riktigt bra. Nu har vi en betongplatta som ”växer” upp ur berget.

I fallet som visades på TV tror jag att de kommit långt med spräckning, fräsning och en grävare för att uppnå den kirurgiska precision det talades om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden blev 9,1-9,2 mnkr mot budget 9-10 mnkr. Så budget höll mao. Källa: Mark Isitt instagram
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I ericalnemar skrev:
Kostnaden blev 9,1-9,2 mnkr mot budget 9-10 mnkr. Så budget höll mao. Källa: Mark Isitt instagram
Kostnad för bygget eller inkl tomt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kostnad för bygget eller inkl tomt?
Inkl tomt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kostnad för bygget eller inkl tomt?
Uppfattade det som inkl tomt. Tomten kostade 4,5 mnkr. Kan inte tänka mig att ett prefab hus av den storleken sticker iväg till 9 mnkr enbart i byggkostnader, men vad vet jag
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Markarbeten lär ha dragit iväg samt deras egna arbete och materialval kanske ?
 
I ericalnemar skrev:
Kostnaden blev 9,1-9,2 mnkr mot budget 9-10 mnkr. Så budget höll mao. Källa: Mark Isitt instagram
Väldigt imponerande om så är fallet!
 
Det där med att flytta in i ett halvfärdigt hus, är det verkligen tillåtet? Slutbesked har jag lärt mig att det krävs,
 
Får man ens flytta in i ett ofärdigt hus?


Kändes som att de var svenskt konflikträdda. Först med sprängarna och sen gick det inte så bra med husfabriken.
Jag vet inte om det berodde på att man gått på pris för att hålla ner kostnaderna och därmed fick vad man betalat för.
Som nämnts ovan hade ju en geotekniker och en duktig markentreprenör definitvt tagit mer hand om tomten och dess karaktär. Nu blev det bara ännu en villatomt med stödmurar.... Utsikten och havet gör väl en del. Men det där kunde ju lika gärna varit inne i villamattan i Täby.

Skulle inte kalla det minimalistiskt heller. Alldagligt. Standardörrar till rummen förtar väldigt mycket. Deras shadow gap var ju snarare bara ett "gap". Ska väl vara 5 mm och inte 3 cm.

Nä. Visionen fanns men genomförandet blev ju en pannkaka. Tyvärr.
 
I den miljön och i dessa tider hade jag nog bett arkitekten att rita ett mer kubiskt hus.
En övervåning, som är lika stor som bottenplanet, med utsikt över havet istället för en korridor där man kan se jordytan kröka sig är väl det man vill ha?
Dessutom har ett kubiskt hus mindre väggyta i förhållande till volymen vilket ger relativt mindre energiåtgång till uppvärmningen.
Ett vitt hus är det traditionella i Bohuslän, det hade passat i miljön oavsett form och inte heller orsakat värmeproblem på sommaren.
Nu får vi hoppas att huset är väldigt väl isolerat, i annat fall lär de få köra med luftkonditionering ett antal månader om året.
Är det överhuvudtaget möjligt att sitta på en terrass framför en svart vägg en solig sommardag?
Modet med svart både på ut- och insida kommer nog att betraktas med lika generat avståndstagande, som den bruna och oranga färgsättningen på 1970 och -80talen. För att inte tala om mörkgröna tapeter med gigantiska medaljonger.
 
S Staffan-N skrev:
Väntar med spänning på avsnittet där allt verkligen går åt helvete. Personlig konkurs och bygget säljs vidare till någon som inte alls delar visionen utan jämnar bygget med marken och slänger upp ett billigt kataloghus på tomten istället. Om det är så nära hela tiden så måste det ju ske snart?

Game of Thrones skulle varit mycket mjäkigare om det inte dödat av karaktärer ibland. Kom igen nu produktionsbolaget!
Stackarn som skulle bygga en fyr i Devon är ett tips. han river ett hus för att få plats med fyren. Skilsmässa, barnen blir vuxna och kvar står han med ett halvfärdigt hus. https://www.housebeautiful.com/uk/l...signs-lighthouse-for-sale-croyde-north-devon/
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tycker de borde berätta mer om vilka värmesystem kunderna väljer och sånt. Bara fokus på utseende när funktionen är minst lika viktig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Tycker de borde berätta mer om vilka värmesystem kunderna väljer och sånt. Bara fokus på utseende när funktionen är minst lika viktig.
eftersom det nästan uteslutande är stora byggnader är det bergvärme som väljs, oftast även FTX-ventilation, utgå från det ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.