M Micke_xyz skrev:
Vad kul med så många svar!

Min första mätning gav 17 kW/100km på färddatorn men 27 kWh/100 km på elmätaren... Så det är ganska stor skillnad.



Ja, jag är tämligen säker på att jag *gjorde* rätt. Jag åkte 34 km uppdelat på flera resor och tryckte i 13 kWh totalt under den tiden. Tvivlar på att min elmätare visar fel (den är en "riktig" elmätare).

Men jag ska göra fler mätningar.
Effektiviteten på laddaren är rätt så viktig här också. Notera alltså att laddaren sitter i bilen för långsamladdning och i laddstationen för snabbladdning.

Exempelvis så har Renault Zoe lite ineffektiv laddning i bilen då de kör regenerering även vid laddning från stolpen. Totaltt sett så kan man diskutera om det kanske är en bättre lösning, men den har lite högre värmeförluster under laddningen än vad många andra bilar har (vilket kanske tjänas in på mindre komplexitet och lägre vikt? - Jag spekulerar vilt här!).

Ytterligare en aspekt är att laddaren är olika effektiv i olika delar av laddcykeln. Jag har inte koll på när den är effektivast, men den som småladdar har troligen har en sämre effektivitet än den som laddar över ett större intervall av batteriets kapacitet. Men detta beror säkerligen också på batteriets temperatur och omgivningens temperatur.

Jag vill bara tydliggöra att det finns ett antal felkällor i detta och att skillnad mellan tillförd effekt och effekt ut till hjulen kan variera en hel del beroende på ett antal olika faktorer. Jag ser stor skillnad i hur mycket ström en laddning tar på min PHEV, trots att batteriet många gånger är på samma nivå när laddningen påbörjas.
 
Nån av oss har räknat fel nånstans...

Det var jag... Felpost...
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Effektiviteten på laddaren är rätt så viktig här också. Notera alltså att laddaren sitter i bilen för långsamladdning och i laddstationen för snabbladdning.

Exempelvis så har Renault Zoe lite ineffektiv laddning i bilen då de kör regenerering även vid laddning från stolpen. Totaltt sett så kan man diskutera om det kanske är en bättre lösning, men den har lite högre värmeförluster under laddningen än vad många andra bilar har (vilket kanske tjänas in på mindre komplexitet och lägre vikt? - Jag spekulerar vilt här!).

Ytterligare en aspekt är att laddaren är olika effektiv i olika delar av laddcykeln. Jag har inte koll på när den är effektivast, men den som småladdar har troligen har en sämre effektivitet än den som laddar över ett större intervall av batteriets kapacitet. Men detta beror säkerligen också på batteriets temperatur och omgivningens temperatur.

Jag vill bara tydliggöra att det finns ett antal felkällor i detta och att skillnad mellan tillförd effekt och effekt ut till hjulen kan variera en hel del beroende på ett antal olika faktorer. Jag ser stor skillnad i hur mycket ström en laddning tar på min PHEV, trots att batteriet många gånger är på samma nivå när laddningen påbörjas.
Intressanta aspekter. Under min senaste mätning laddade jag med småladdningar. Får se om jag orkar göra om testet i närtid (samma utetemp) fast med "större" laddningar.

Det jag är ute efter är egentligen den faktiska kostnaden per körd sträcka. Dvs hur mycket energi som togs ur väggen för att få bilen att ta sig en viss längd.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
så 13 kWh / 100 km? Alltså en tiondel av övrigas bilar? Nån av oss har räknat fel nånstans...
1.3kWh/mil? Låter väl rimligt?
 
O [old rusty] skrev:
1.3kWh/mil? Låter väl rimligt?
Ja jag såg det sen, jag var ute och cyklade.
 
  • kWh/100 km Bil Årstid Mätare Kommentar
  • 9.3 IONIQ Sommar Medelfort
  • 12.4 E-up! Höst Tibber
  • 15 Tesla model 3 Sommar
  • 15 Tesla model S sommar
  • 15 IONIQ Sommar Motorvägsfart
  • 17.5 Passat GTE Sommar
  • 18 Tesla model 3 Blött eller höst/vår
  • 18 Renault Kangoo ZE Exkl värme
  • 19 Mitsubishi Outlander PHEV Sommar
  • 20 Tesla model 3 Vinter
  • 20 Tesla model S höst/vinter
  • 21.6 VW ID4 Höstrusk Extern
  • 25 Tesla model S vinter Körning i köer
  • 26 Passat GTE Vinter
  • 27.4 Passat GTE Sommar Extern
  • 29 BMW X5 45e sommar
  • 31.5 BMW X5 45e vinter
  • 38.2 Passat GTE Höst Extern
  • 39 Mitsubishi Outlander PHEV Vinter
Inte helt lätt att jämföra dessa siffror då det inte framkommer hur mätningen skett. Försökte göra en tabell men verkar inte finnas stöd i foruminlägg för det.

Jag misstänker att flera av dessa siffror kommer från bilens egen färddator. På min passat är skillnaden ganska stor (17 vs 27 kWh/100 km) mellan färddatorns angivna förbrukning jämfört med vad som dras ur väggen.
På ID4 skilde det dock bara 10%.
Så det är stor risk att vi jämför äpplen och päron här. Men ändå intressant.
 
  • Gilla
Bsved och 3 till
  • Laddar…
Någon som har tid över kan kanske klura ut hur WLTP-siffrorna är uträknade på elbilar. Laddar de med DC eller AC, och var räknas förbrukningen? Allra bäst incitament hade väl givits om man räknade förbrukad energi från väggen och tog den sämsta siffran av AC och DC (även om jag har svårt att tro att DC någonsin skulle vara sämre). Då finns det ju incitament att ha en bra omvandlare i bilen också.

Rent anekdotiskt verkar jag få in ca 90% i batteriet hemma i garaget: av 5,5 kW hamnar 4,9 kW i batteriet.
 
Huyndai Ioniq med 28kWh batteri, har bara kört den på sommarhalvåret än så länge men då drar den 13kWh/100km enl. färddatorn och eftersom jag vid praktiskt test kört 20mil på 28kWh batteri utan batteritorsk så stämmer den nog hyfsat. (pendling 80-100-väg)
Har inte mätt på strömmen till laddaren men det är naturligtvis intressant. Då laddaren inte blir varm kan väl inte förlusterna vara speciellt stora - vart skulle energin ta vägen om det inte blir värme av den?
 
Väggladdboxen är bara en sorts komplicerad(och dyr) strömbrytare. Den reglerar inte laddströmmen, utan det gör elbilens ombordladdare som omvandlar växelström till likström som batteriet laddas med. Väggladdboxens strömbrytare är antingen på eller av.
Det uppstår därför knappast några förluster i själva väggladdboxen, däremot kan det nog vara 5 à 10 % förluster i ombordladdaren vid omvandlingen från växelström till likström
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
Då laddaren inte blir varm kan väl inte förlusterna vara speciellt stora - vart skulle energin ta vägen om det inte blir värme av den?
Något jag noterat både för Golf GTE och ID4 är att det går fläktar i bilen när den laddar. Ombordladdaren har förluster och batteriet i sig har förluster både vid i och urladdning. Så visst blir det värme. Men inte så mycket just i laddboxen.
 
Så är det nog, tänkte inte på att laddaren sitter i bilen och den svindyra prylen på väggen bara är en strömbrytare… :D
 
Magnus E K
Har ingen elbil än, men farten har stor betydelse för hur mycket den drar. Så det gäller att inte få panik och börja köra fortare för att "hinna till laddstationen". Ingen som testat att köra en rimligt lång sträcka i 40 km/h? Låtsas att bilen är en otrimmad A-traktor.

Även höjdskillnad spelar in så klart. När jag varit i "stan" kan jag, om ingen ligger bakom och jag inte har bråttom, frirulla de sista 3 kilometrarna (minus sista svängen fram till huset), nästan en tredjedel av hela sträckan.
 
Vi har haft vår Kia E-Niro nu i snart en månad. Nu när det är kallt ute så ligger vi runt 18,5-19,5kWh/100km. Vintermode på batteriet + vi kör med värme i bilen. :cool:

När vi hämtade bilen så hade vi några dagar med en 8-10 plus grader ute, då behövde vi inte värmen och låg då runt 14,7kWh/100km. Blandad körning.

Tilläggas är att nu i början så kanske man jagar ett snålare körsätt, ge det ett halvår så kanske man har högre förbrukning :crysmile:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
+ vi kör med värme i bilen.
Det här är ju närmast bisarrt att man måste skriva. Att man vill ha dräglig komfort när man kör borde vara en självklarhet. Att köra utan värme måste ju vara att betrakta som en nödåtgärd för att maxa räckvidden i en specifik situation.

Med det sagt körde jag ofta utan värme i min gamla Kia laddhybrid, men det var för att det skulle räcka med batteridrift och jag inte ville att den skulle slå på avgasmotorn för att börja värma kupén. Men i en elbil har man ju inte det problemet.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
När det var -19 här en morgon vägrade BMW'n (X5 45e) att köra på el trots att den var "pre-heated".
Det var en symbol med en termometer över ett batteri som blinkade.
Efter ca 10 minuter körning på bensin hoppade den över på el igen men rätt kasst att den inte klarar att komma iväg på el ens...
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.