Hej

Jag har lite funderingar kring detta med FTX jag börjar rejält tröttna på FTX aggregat och alla dess aspekter inge snack om saken att det kan va gött med tilluften via mekanisk tilluft på det sättet.

Men ärligt talat för min del är jag så himla trött på aggregatet, är det inte ena problemet så är det de andra. Min fundering kring detta är, om det är möjligt att konvertera FTX aggregatet plugga tilluften och enbart ha frånluft sedan sätta vanliga tilluft ventiler på väggarna som man kan styra via det sättet. Eller är det ens tillåtet att tycka illa om FTX aggregat i detta land?

Jag har helt enkelt för mycket dålig erfarenhet av FTX, det fungerar säkert för vissa men jag själv är trött på detta. Så är det möjligt att göra om FTX till enbart frånluft eller är det så att det bara fungerar med vissa aggregat att göra om till frånluft?

Jag bor som sagt i nybyggt hus från 2017 och har enbart fått problem med FTX aggregat trots installation av behörig firma har fortfarande garanti på detta men är inte intresserad av att fortsätta ha det i framtiden. När garantierna löper ut.

Mina problem hittills

Eftervärmare som krånglar, värmare som hoppar igång trots att jag inte är intresserad av detta, fläktar som går när man ställer ner dem, filter som ska bytas hela tiden så onödigt dyrt också är dem, samt luften den plockar i krockar med rumsgivare i huset som gör att man får fel värme i huset och i rummen, och ja har provat rycka ut strömsladden till FTX och whops så fungerade rumsgivarna bättre för att FTX inte pumpar i onödig luft och lurar värmesystemet.

Jag är helt enkelt inte intresserad av FTX längre då min erfarenhet är det är en teknik som sålts på som inte är för alla så enkelt är det. Vill helt enkelt ha ett basic frånt lufts system med enkla ventiler i sovrummen m.m. och reglera det via den vägen. Eller kräver det ombyggnation av hela ventilationssystemet. Har frågat firman som installerade detta och dem menar på nej det går inte man måste bygga om hela ventilationen med andra säger att det går och vissa bara frågar varför vill du inte ha FTX.

Så snälla kan man få lite råd här, vet att jag låter bitter men jag pallar helt enkelt inte med system som krånglar på detta sätt.

Må Bäst

Med Vänliga Hälsningar

Frustrerad Husägare.
 
B
Klart det går att konvertera (läs använda) gamla rören till frånluft enbart. Du kommer få komplettera med ett antal tilluftsventiler i vissa rum, för att styra tilluften något.

Men det kommer ju gå åt ett par kW mer värme, så du får väl fundera på om ditt värmesystem räcker till, om du sliter bort aggregatet.

Ftx tekniken är ju egentligen riktigt bra, så frågan är väl kanske att du borde fundera på att bara byta fabrikat på aggregatet, om du ny har haft många och återkommande problem med just det.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vad har du för aggregat? Ett med roterande värmeväxlare behöver ingen eftervärmare.
Då har du säkert golvvärme och en bergvärmepump eller en luft-vattenvärmepump. Den har säkert en utegivare som den kan reglera temperaturen inne med då behövs ingen rumsgivare.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Blev också trött på fanskapet med filter som inte gick längre och få tag på, fick skaffa piratfilter som på sin höjd stoppade en geting. Fläktar som lät som kaffekvarn, remmar som gick av eller slirade. Renoverade själv skiten, bytte lager på fläktarna och sålde på blocket. Köpte två vanliga kanal fläktar 160mm med varvregulator, tilluften köptes till en filterbox med standardfilter dom tar pollen och en elektrisk kanalvärmare och termostat med on off knapp för vinter sommarläge.

Har aldrig haft så bra luft dom nu. Enkelt o byta filter då denna sitter i monterad i tvättstuga. Fläktarna sitter på vinden. Ser ingen skillnad i elförbrukning heller.
 
Jag bytte till FLVP samtidigt så jag återvinner fortfarande värmen i frånluften. Men eftersom elementytan nu blev för liten så har jag varit tvungen att komplettera med mer uppvärmning (LLVP som också fungerar som AC).
 
  • Gilla
bengtsbox
  • Laddar…
Kommer själv plocka bort tilluften på vårat 80-tals hus då det bara är krångel. Blir vanliga friskluftsventiler I stället. Nackdelen blir ju då att man kan ej nyttja det vattenbatteri som förvärmer luften i systemet.
 
Frånluft är inte helt okomplicerat och kräver ett tätt hus annars bör ni ha kvar FTX. Installation brukar gå på ca 80-100 tkr. Jag skulle definitiv börja med att lägga fokus på att åtgärda de aktuella problemen, allt annat vore ren kapitalförstöring. Byt firma om ni inte är nöjd med den nuvarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Frånluft är inte helt okomplicerat och kräver ett tätt hus annars bör ni ha kvar FTX.
Stämmer verkligen det? Självdrag via en varm skorsten är en form av frånluft och det har funkat i flera hundra år innan man började bygga så täta hus vi har idag.

Forcerad mekanisk frånluft garanterar ett undertryck i huset, vilket gör att det inte är kritiskt att det är absolut tätt. FTX ger ett lägre undertryck vilket ställer högre krav på tätheten.
 
useless useless skrev:
FTX ger ett lägre undertryck vilket ställer högre krav på tätheten.
FTX och FL kräver en helt annan konstruktion än självdrag som funkar med den gamla tidens stora friskluftsventiler.

Med FTX kan du justera både luftflöde och tryck exakt anpassat efter husets täthet och kravet på undertryck är betydlig mindre jämfört med FL.

FL kräver att huskroppen i princip är helt tät annars uppstår luftläckage som orsakar kalldrag genom väggar eller tak. Googla på "frånluft max luftläckage". Därför används normalt FL endast i hus uppförda med moder byggteknik som är mycket täta.

God Jul!! :heart:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eftermontage av elektrisk fläkt i badrummen i gamla hus är väldigt vanligt utan att hela stommen behöver tätas eller att det drar kallt genom väggarna.


God jul.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftermontage av elektrisk fläkt i badrummen i gamla hus är väldigt vanligt utan att hela stommen behöver tätas eller att det drar kallt genom väggarna.


God jul.
Men hur bra luftkvalitet och luftomsättning ger det jämfört med ett korrekt installerat och injusterat FTX? Motverkar ventilationen uppvärmningen är det klåpare som installerat
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftermontage av elektrisk fläkt i badrummen i gamla hus är väldigt vanligt utan att hela stommen behöver tätas eller att det drar kallt genom väggarna. God jul.
Den här gången kan jag tyvärr inte hjälpa dig eftersom det av naturliga skäl blir svårt att jämföra nominell luftomsättning på 0,35 l/s per kvm för ett helt hus med en badrumsfläkt i ett enskilt badrum. ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja vårt FTX system har bara fungerat, men det är skitenkelt, har inte ens nån display och ingen automatik. Värmare sköts manuellt, alla funktioner hanteras med tre stycken knappar. Det frös en gång och ibland stannar det då filtren blir igentäppta, men det sista är väl inte ett fel direkt. Pingviini Enervent eller nåt från 2013.

Jo och vi har inga rumsgivare heller, värmepumpen har utegivare, det är allt som behövs tycker jag. Det låter som du har ett för komplicerat system med för många funktioner.

Jag köpte filter för 400kr i 2014 och jag har inte använt dom alla ännu.
 
Redigerat:
Vi har självdrag, och som jag brukar säga, självdrag är inget drag. Kanske funkade bättre när oljepannan fanns, men knappast i badrummet.
En pax-fläkt i badrummet gjorde att saker torkade där även på sommaren. Men resten av huset skulle må bra av större luftombyte.

Tänker själv installera FTX på sikt
 
I samband att vi installerade bergvärme slängde vi också ut oljepannan och körde självdrag. Vi stod ut i ca 1,5 år med väldigt dålig luft innan vi installerade FTX. Vilken otrolig skillnad det blev på inomhusluften efter det.

Både sonen och jag är astmatiker och har speciella HEPA-filter som gör att luften i princip blir helt fri från pollen och partiklar. En annan positiv sidoeffekt är att dammet nästan försvunnit helt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.