Även om ny maskin är inköpt fyller jag på med en supertöntig funktion jag gillar. Jag fördrar bestickkorg och min sista maskin hade den fantastiska innovationen att korgen var vänd så att långsidan på korgen var mot luckan, vilket gör att man kan få ner fler bestick utan att dra ut den stora korgen
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Karlia
Min dotter klarade av bestickshyllan utmärkt hos morfar, aldrig hemma hos oss :rolleyes:

Finns viljan så går det med andra ord.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Köpte ny diskmaskin nu på black friday och vår kravlista var då följande:
  • Låg ljudbild <43 DbA
  • Inbyggnad
  • Automatöppning lucka vid färdigt program
  • Belysning
  • Ledfunktion som projicerar tid kvar på programmet på golvet under maskinen
  • Bestickkorg - alltså inte bestickhylla.
  • Möjlighet att ta stora tallrikar och ändå få plats med vinglas på övre hylla. Erfarenhetsmässigt ställer bestickhyllan till det för en sådan funktion.
Efter att filtrerat detta på flertalet hemsidorlandade vi i att det bara fanns en som uppfyllde dessa krav och det var EEG8000 från Electrolux.
 
Redigerat:
Finns det så man kan ställa in att den går i gång på natten automatiskt?
 
M maria01 skrev:
Finns det så man kan ställa in att den går i gång på natten automatiskt?
Fördröjning kan du ställa in ja. Maskinen går då igång X timmar efter att du startat den.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det är nåt jag saknar idag
 
Karlia
När jag installerade diskmaskinen fick jag höra att det var nya regler angående vattentillförseln eller om det var när blandaren installerades. Istället för att stänga av vattnet när diskmaskinen är klar (eller snarare de gånger jag kom ihåg) så sätter jag på vattnet varje gång diskmaskinen ska köras så stängs vattnet av automatiskt efter fyra timmar. Hur fungerar det med fördröjning?

Och även om jag kan förstå idén med fördröjning så har jag inget problem att låta maskinen gå igång direkt, den är ju så tyst att den inte stör ens när vi sitter i köket.
 
M maria01 skrev:
Det är nåt jag saknar idag
Billigare el på natten eller varför? Jag har aldrig använt det även om funktionen funnits.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Billigare el på natten eller varför? Jag har aldrig använt det även om funktionen funnits.
På tvättmaskin har jag använt det (så tvätten blir klar när man vaknar och kan hänga den för att torka). Diskmaskin? Kanske om man har en högljudd en och vill att den kör när man sover så köket kan användas till annat. Men jag har inte använt det trots att min maskin har stöd för det.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
sätter jag på vattnet varje gång diskmaskinen ska köras så stängs vattnet av automatiskt efter fyra timmar.
Någon "listig" timerstyrd "elventil" då eller?

Karlia Karlia skrev:
Hur fungerar det med fördröjning?
Inte alls antar jag. :cry:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Alfredo Alfredo skrev:
Någon "listig" timerstyrd "elventil" då eller?
Något sådant, batteristyrt. Oras blandare.

För mig är det inget problem, använder inte fördröjning. Men har utgått från att det är någon ny standard som ska följas.
 
Karlia Karlia skrev:
Men har utgått från att det är någon ny standard som ska följas.
Det är väl en extra trygghet men jag har aldrig hört att det skulle vara ett krav men det vet säkert någon annan. I så fall sätter detta krokben för både senarelagd respektive distansstart om det nu inte integreras med maskinen på något sätt.

Inte för att jag någonsin fattat vad som är bra med att sitta på distans och klicka igång diskmaskinen men men...
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag är intresserad av mycket men köksblandare ville jag bara ha en utdragbar som skulle gå att byta packningar o dylikt på efter några år, så märke som håller. Ville inte lära mig så mycket mer utan min bror som jobbar på Dahl fick ta resten..

Förmodligen lyssnade jag med halvt öra. Något om automatisk avstängning av vatten och standard sade han. Det går att kolla upp, jag ser det inte som en prestigeförlust om jag har fel :)
 
KristinaRT
De flesta maskiner vi tittade på hade någon form av fördröjning, men vi har ett extra vred på blandaren som sätter på/slår av vatten. Den nya maskinen har ngn form av vattenlås som ska förhindra skador men det känns ändå säkrare med en manuell av/på.

Har förövrigt så även på tvättmaskinen, trots att den är 1 år och har all modern säkerhet.

Känns helt enkelt tryggare med manuell kran, således använder vi aldrig fördröjning.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.