Hej,

Har en IVT Greenline HT Plus E9 från 2005.

Har de senaste 5 åren haft en del problem med den, vissa kan jag leva med, andra inte.

Huset har tre våningsplan. Radiatorer i källaren och på entreplan, förutom kök och badrum där vattenburen golvvärme finns. Övervåningen har vattenburen goldvärme. Radiatorerna i källaren byttes ut för ett par år sedan.

Nu i dagarna har den börjat varna för "Värmebärare UT Max" och slår ifrån i väntan på sjunkande temperatur.

Stod och kollade värdena nu när den körde och upptäckte att vid Retur RAD GT1 att Nuvarande värde gick både upp och ner medan kompressorn körde. Detta tyckte jag var märkligt, vid två tillfällen sjönk temperaturen ca 2 grader. Börvärdet satt till 37,6.

Upplevde att det generellt gick väldigt trögt att få upp temperaturen, men när jag började knacka på rören och cirkpumpen gick det desto fortare (slump?).

Direkt efter körde pannan upp varmvattnet till önskade 53,5.

När detta var gjort så hade kompressorn en temp på över 80 (normalt?) och GT8 på nästan 60 grader.

Cirkpumpen står på trean.

Någon som vet vad som kan vara problemet?
 
M msjoho skrev:
Hej,

Har en IVT Greenline HT Plus E9 från 2005.

Har de senaste 5 åren haft en del problem med den, vissa kan jag leva med, andra inte.

Huset har tre våningsplan. Radiatorer i källaren och på entreplan, förutom kök och badrum där vattenburen golvvärme finns. Övervåningen har vattenburen goldvärme. Radiatorerna i källaren byttes ut för ett par år sedan.

Nu i dagarna har den börjat varna för "Värmebärare UT Max" och slår ifrån i väntan på sjunkande temperatur.

Stod och kollade värdena nu när den körde och upptäckte att vid Retur RAD GT1 att Nuvarande värde gick både upp och ner medan kompressorn körde. Detta tyckte jag var märkligt, vid två tillfällen sjönk temperaturen ca 2 grader. Börvärdet satt till 37,6.

Upplevde att det generellt gick väldigt trögt att få upp temperaturen, men när jag började knacka på rören och cirkpumpen gick det desto fortare (slump?).

Direkt efter körde pannan upp varmvattnet till önskade 53,5.

När detta var gjort så hade kompressorn en temp på över 80 (normalt?) och GT8 på nästan 60 grader.

Cirkpumpen står på trean.

Någon som vet vad som kan vara problemet?
Värt att tillägga: Alla filter är rengjorda, Det på köldsidan och de två på värmesidan.
 
Det låter som cirkulationsproblem. Att kompressortempen ligger ca 30 grader över VB-ut är normalt.
 
  • Gilla
msjoho
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter som cirkulationsproblem. Att kompressortempen ligger ca 30 grader över VB-ut
Kan det vara en flexslang som är dålig? Bytte en vid ett tidigare tillfälle eller möjligen cirkpumpen?

Funderade också på GT8 givaren, är det vanligt att den spökar? Iom att uppmätta temperaturen går upp och ner...
 
Eller kan det vara så att radiatorerna inte injusterade korrekt? Iom att problemet är nytt så tvivlar jag dock. Men samtidigt väldigt kallt ute just nu, om det kan ha någon påverkan.
 
Det verkar onekligen som om att helt öppna radiatorer hjälper mot felet. När jag ställer radiatorerna på "svart streck" i rum vi brukar vistas i och på "rött streck" där vi inte brukar vistas så dyker felet upp relativt snabbt. Retur RAD rör sig knappt när kompressorn går istället sticker Värmebärare UT GT8 iväg och löser ut felet. När jag istället maxar upp alla radiatorer jobbar sig sakta Retur RAD uppåt, men droppar ibland tillbaka ett par grader. GT8 OCH GT9 verkar också hålla sig ca 12-15 grader ifrån varandra (delta).
 
M msjoho skrev:
Det verkar onekligen som om att helt öppna radiatorer hjälper mot felet. När jag ställer radiatorerna på "svart streck" i rum vi brukar vistas i och på "rött streck" där vi inte brukar vistas så dyker felet upp relativt snabbt. Retur RAD rör sig knappt när kompressorn går istället sticker Värmebärare UT GT8 iväg och löser ut felet. När jag istället maxar upp alla radiatorer jobbar sig sakta Retur RAD uppåt, men droppar ibland tillbaka ett par grader. GT8 OCH GT9 verkar också hålla sig ca 12-15 grader ifrån varandra (delta).
Kör allt öppet 100% någon vecka och justera ner kurvan om det blir för varmt generellt i huset.
Sedan ska de rum som blir varmast justeras ner tills alla rum blir ungefär lika varma, det kommer att ta dig någon vecka att få till det.
Sedan en slutlig justering av värmekurvan om tempen inte är enligt önskemål eller om den inte ligger stabilt oavsett utetemp.
 
  • Gilla
msjoho
  • Laddar…
Tack, den har hållit igång nu sen igårkväll.

Dessa värden är inställda:

Värme 1.1
4.8
Finjustering 1.2
-2.0
Värmekurva 1.3

20 - 18
15 - 22,2
10 - 26
5 - 29,8
0 - 33,6
-5 - 37,4
-10 - 41,2
-15 - 45
-20 - 48,8

Värmekurvans kopplings diff. 1.4
5.0

Rumstemperatur 1.10
21 grader

Rumspåverkan 1.11
4


Vilka värden föreslår ni att jag börjar justera om jag vill sänka värmen något?
 
M msjoho skrev:
Tack, den har hållit igång nu sen igårkväll.

Dessa värden är inställda:

Värme 1.1
4.8
Finjustering 1.2
-2.0
Värmekurva 1.3

20 - 18
15 - 22,2
10 - 26
5 - 29,8
0 - 33,6
-5 - 37,4
-10 - 41,2
-15 - 45
-20 - 48,8

Värmekurvans kopplings diff. 1.4
5.0

Rumstemperatur 1.10
21 grader

Rumspåverkan 1.11
4


Vilka värden föreslår ni att jag börjar justera om jag vill sänka värmen något?
Vad betyder rumspåverkan 4? Jag skulle vilja ta bort all rumspåverkan och köra en tid på enbart yttertemp-kurva för att få rätt där.
Med fullt öppna termostater överallt förstås.
 
Det sitter en rumsgivare på entreplanet där vi har mkt solinstrålning, samt för att delvis kompensera för när man eldar i kaminen. Rumsgivarpåverkan går från 1-10 och anger hur mkt rumsgivaren skall påverka värmekurvan. Den finjusterar bara värmekurvankurvan, och givetvis viktigt att värmekurvan och finjusteringen är rätt från början.

Tack. Jag jobbar vidare. Inga nya larm än så länge och alla värden ser bra ut. Värmen i huset är jämnare än på länge, om än onödigt varmt i källaren där vi sällan uppehåller oss.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad betyder rumspåverkan 4?
Det betyder att framledningstemperaturen justeras 4 grader upp/ner för varje grad kallare/varmare det är inne i förhållande till önskad innetemp.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Inga nya larm än, dock lite fundersam på värmereturen som pendlar en del upp och ner när kompressorn kör, är det normalt? Händer i stort ingenting på väldigt länge när den kör igång, tempen växlar nån grad upp och nån grad ner.

Den kör rätt ofta nu också, men är kanske pga av den kalla temperaturen ute?
 
Pumpen har gått i snart en timme konstant och har, sista 10 kanske, lagt på tillskott. Returen har gått från 27,5->26->34,1 grader.

-12,4 grader ute.

Är det normalt under rådande förhållanden?
 
useless useless skrev:
Det betyder att framledningstemperaturen justeras 4 grader upp/ner för varje grad kallare/varmare det är inne i förhållande till önskad innetemp.
Ok. Det låter mkt. Ett normalisolerat hus räcker det väl att ha rumspåverkan 2 på?
 
Hej, en liten uppdatering.

Värmekurvan neddragen till 4.
Rumsgivarpåverkan 2.

Jämn temperatur i huset men frugan klagar på att golven är kalla, alltså kör radiatorerna hårdare och golvvärmen mindre än tidigare.

Har haft två nya larm på "Hög retur VP".

Detta fel har varit återkommande i ett par års tid och något vi lite grann lärt oss leva med då det inte påverkar något egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.