Hittade denna förklaring, så svaret borde vara ja eller?
Med flytande kondensering levererar makapären som ger värme energin direkt ut på elementen, och slutar med det när man inte behöver mer värme. Med fast kondensering lagras energin i någon form av tank, och pytsas sedan ut allt eftersom den behövs.
 
Kan du se börvärdet?
 
Det är fast kondensering.
 
H håbbe1961 skrev:
Hittade denna förklaring, så svaret borde vara ja eller?
Med flytande kondensering levererar makapären som ger värme energin direkt ut på elementen, och slutar med det när man inte behöver mer värme. Med fast kondensering lagras energin i någon form av tank, och pytsas sedan ut allt eftersom den behövs.
jaha, du menar om vi har en ackumulatortank? Det har vi… den är på 300l tror jag och radiatorsystemet är på 150l om det jag läst stämmer..

när vi flyttade in dock, var tanken inte med på displayen och vp värmde bara till börvärdet för framledningen… framledningen var ställd till min37° eller något sånt.. innan jag sänkte den…vi tog hit nån som fixade det… undra om han gjorde något tokigt
 
D Daniel 109 skrev:
Kan du se börvärdet?
Just nu pendlar det mellan 36° och 38° sist jag kollade
 
Då hade jag stängt av shuntningen och testat flytande kondesering. Kan bli knas med fast kondesering med värmepump om man inte har koll på systemet map flöden, givarplacering tank, styrningen mm.
Liten tank gör det jobbigare också. Kan bli att den bara kör stötvis en liten skvätt varmt i toppen av tanken.
 
Blir det inte problem med tappvattnet om man kör flytande?
 
Ah nu kollade jag tom vad det var för pump..
Jo nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen ser jag.

Skulle nästan behöva se/veta hela systemet.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
och den kan få upp tanken till 60°+ utan problem…
Det är stor skillnad mellan att värma en isolerad tank och ett värmesystem som avger lika hög effekt som stoppas in.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah nu kollade jag tom vad det var för pump..
Jo nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen ser jag.

Skulle nästan behöva se/veta hela systemet.
Inlägg 55 o 90 kanske ger nått
 
useless useless skrev:
Det är stor skillnad mellan att värma en isolerad tank och ett värmesystem som avger lika hög effekt som stoppas in.
Jo men om tanken är hälften av radiatorsystemet borde den kunna komma upp i radiatorsystemet med tycker man
 
Om shunten inte är helt öppen så kyls tanken mycket mindre än radiatorslingan. Mängden vatten i respektive del är ganska ointressant i sammanhanget.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jo men om tanken är hälften av radiatorsystemet borde den kunna komma upp i radiatorsystemet med tycker man
Jonna,kan du gå in på avancerat inställning och gå till avancerat 1,2,3 och se om du har fler shuntar eller bara 1 huvudshunt.
 
V växelventil skrev:
Jonna,kan du gå in på avancerat inställning och gå till avancerat 1,2,3 och se om du har fler shuntar eller bara 1 huvudshunt.
2 shuntar står det faktiskt.. men jag vet inte var den andra är… dock nu verkar den första lagt av helt.. den åker till stängt läge så fort den har börvärdet.. höjer jag kurvan går den upp en bit men stänger helt igen efter en stund, det är bara ett par plusgrader ute så den borde se till att det är varmt inne även om börvärdet är uppnått…den låter mycket med… jag märkte också att i vissa lägen blir röret för returen som är kopplat till shunten varmt, och så ska det väl inte vara?

vi får ta hit nått proffs
 
Du kan ju som sagt börja med att stänga av radiatorerna i halva huset, stänga dörrarna och låta temperaturen sjunka där (dock inte så länge att det finns frysrisk). Om värmen fungerar och hålls i kvarvarande del av huset så vet man att det är kapaciteten i värmepumpen som felet beror på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.