Ulltand Ulltand skrev:
Om du köper och laddar en elibil i Sverige och laddar den så minskar vår export av ren el i motsvarande grad.

Då måste ett kolkraftverk i europa varva upp motsvarande grad. En elbil är oftast en kolbil.
Och sätter man solceller på taket så faller din tes....
 
A Alexn72 skrev:
Och sätter man solceller på taket så faller din tes....
Precis om du sätter solceller på taket som bara kan ladda din bil så har du en ren elbil.
 
A
R RoAd skrev:
Ok. Det kan alltså bli fel på elen i bilar. Det är inte direkt chockerande nyheter du kommer med här :)

Ungefär lika chockerande som att jag en gång hade en havererad vattenpump, eller att jag läste på ett forum om en man vars fru fick problem med ett tändstift i sin minibuss. Det sistnämnda verkade riktigt tråkigt att fixa och jag är inte säker på att det är gjort ännu ;)

Fel kan det bli på alla bilar och om något lär el-bilarna vara problemfriare eftersom de saknar mycket (de flesta) av de slitdelar som sitter i en fossilbil och kostar stora pengar att byta vid haveri.
visst kan det bli problem.
Men när jag nämnde detta med jordflätan mm i början av tråden så var man så anti emot allt vad nackdelar hette..

Och nog är iallafall jag halvvägs med att fixa frugans buss om det var den du menade..
Det sitter i en anordning jag får tillverka för att kunna säkra upp motorn medans jag lossar 2 motorfästen inför kamrems avtagning..

sen ska toppen snart vara av..

men med ålder kommer defekter på alla fordon.
Det är inställningen i hur man löser dessa som skiljer...
samt att det är få idag som håller på med bilel... Vilket inte är så lysande med elbilar runt hörnet.. detta är inte kritik utan mer en belysning.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
koppling/gas pedal är a och o..
Men det är klart.. automatlådan uppfanns ju för de som inte klara detta..
F frasen_36 skrev:
Och för dem som inte har automatlåda så skapade man anti-hit och anti-dit som skulle rädda dem..:crysmile:
Förstår inte detta raljerande över oss som gillar moderna bilar. Är det avundssjuka? Eller machogrej?

Jag kan inte förstå varför man inte skulle göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt om man har råd.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Förstår inte detta raljerande över oss som gillar moderna bilar. Är det avundssjuka? Eller machogrej?

Jag kan inte förstå varför man inte skulle göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt om man har råd.
har aldrig insett någon tjusning med automat.. :thinking:
jag lutar ju handen på växelspaken.. ;)

kört några bilar med automat.. sista var det så länge sedan jag hade kört med automat att jag glömde bort mig.. tog fel fot på bromsen, slog huvudet i ratten... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Ledsen
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
visst kan det bli problem.
Men när jag nämnde detta med jordflätan mm i början av tråden så var man så anti emot allt vad nackdelar hette..
Du får nog länka till det inlägget för jag har missat det och en sökning i tråden på "jordfläta" gav inget alls.

Maskintok skrev:
Och nog är iallafall jag halvvägs med att fixa frugans buss om det var den du menade..
Det sitter i en anordning jag får tillverka för att kunna säkra upp motorn medans jag lossar 2 motorfästen inför kamrems avtagning..

sen ska toppen snart vara av..
Ja det var den jag tänkte på. Det visar ganska tydligt att du borde vara fullt medveten om att det kan bli riktigt tråkiga fel på fossilbilar också. Därför blir ditt fokus på just el-fel så märkligt. Som jag skrev i inlägget innan så lär det snarare bli mindre fel på el-bilarna.

Maskintok skrev:
men med ålder kommer defekter på alla fordon.
Det är inställningen i hur man löser dessa som skiljer...
samt att det är få idag som håller på med bilel... Vilket inte är så lysande med elbilar runt hörnet.. detta är inte kritik utan mer en belysning.
Jepp. Och just nu har antagligen de verksamma bilmekanikerna högst kompetens på fossilbilar eftersom de varit dominerande i så många år.

Jag är ganska övertygad om att det svänger i takt med att el-bilarna tar över.

I framtiden kommer det säkerligen vara svårt att hitta en verkstad som kan eller vill laga en gammal skitig förbränningsmotor.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
har aldrig insett någon tjusning med automat.. :thinking:
jag lutar ju handen på växelspaken.. ;)

kört några bilar med automat.. sista var det så länge sedan jag hade kört med automat att jag glömde bort mig.. tog fel fot på bromsen, slog huvudet i ratten... :crysmile:
Ok, inkompetens m.a.o. :)

Vi andra som KAN köra automat kanske kan få göra det utan att bli påhoppade av ronny och ragge hela tiden?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
visst kan det bli problem.
Men när jag nämnde detta med jordflätan mm i början av tråden så var man så anti emot allt vad nackdelar hette..

Och nog är iallafall jag halvvägs med att fixa frugans buss om det var den du menade..
Det sitter i en anordning jag får tillverka för att kunna säkra upp motorn medans jag lossar 2 motorfästen inför kamrems avtagning..

sen ska toppen snart vara av..

men med ålder kommer defekter på alla fordon.
Det är inställningen i hur man löser dessa som skiljer...
samt att det är få idag som håller på med bilel... Vilket inte är så lysande med elbilar runt hörnet.. detta är inte kritik utan mer en belysning.
Hade det inte varit skönt med en elbil istället då så hade du sluppit både kamremmen och topplocket? ;)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tog fel fot på bromsen, slog huvudet i ratten...
Använd bilbälte.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Du får nog länka till det inlägget för jag har missat det och en sökning i tråden på "jordfläta" gav inget alls.



Ja det var den jag tänkte på. Det visar ganska tydligt att du borde vara fullt medveten om att det kan bli riktigt tråkiga fel på fossilbilar också. Därför blir ditt fokus på just el-fel så märkligt. Som jag skrev i inlägget innan så lär det snarare bli mindre fel på el-bilarna.



Jepp. Och just nu har antagligen de verksamma bilmekanikerna högst kompetens på fossilbilar eftersom de varit dominerande i så många år.

Jag är ganska övertygad om att det svänger i takt med att el-bilarna tar över.

I framtiden kommer det säkerligen vara svårt att hitta en verkstad som kan eller vill laga en gammal skitig förbränningsmotor.
Den kompetensen tror jag garanterat överlever..

Det ska lösas detta med kostnaderna också.. Inte bara kompetens..

Jo jag har väldigt bra erfarenhet över vad en bräsnlemotor kan få för defekter..
Men jag lagar dessa utan större problem.
Medans el kan ge enorma mängder med felsöknings timmar..
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Hade det inte varit skönt med en elbil istället då så hade du sluppit både kamremmen och topplocket? ;)
Nä varför då?
är ju ett maskin intresse också..
el är inte lockande..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Använd bilbälte.
Jo det hade jag..
..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä varför då?
är ju ett maskin intresse också..
el är inte lockande..
För intressets skull tycker jag att det räcker gott att meka i hobbybilen/hobbybilarna.
Att skruva i trasiga bruksbilar är bland det tråkigaste som finns. Dom ska bara funka
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
För intressets skull tycker jag att det räcker gott att meka i hobbybilen/hobbybilarna.
Att skruva i trasiga bruksbilar är bland det tråkigaste som finns. Dom ska bara funka
utan någon som gör det så funkar de inte..
lika med det mesta..
Tycker bättre om motorrenoveringar än bromsrenoveringar..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Hade du avfärdat det lika lätt om det varit en ambulans?

Om inte personalen tagit sina privata bilar så hade inte de gamla fått hemtjänst-besök
Undrar hur många av hemtjänstens fossila bilar som inte startar på vintern.... märkligt bara att de inte når nyheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.