Mikael_L
K karlmb skrev:
Det finns en massa pengar i huset man har kvar.
I värsta fall kan man sälja det och flytta till lägenhet och få bröd för dagen i resten av livet.
Förra året var den genomsnittliga kötiden för att få en hyresrätt i Stockholm 16år. Det betyder alltså att de som ställde sig i kö för 16 år sedan nu har börjat komma fram till ett hyreskontrakt idag.

Hur länge kommer det ta tills den som ställer sig i bostadskön idag får en bostad? 16år, ...eller mer, ...eller mindre?
Ska vi försöka gissa...


Aningen kortare kötider i närförort, och ännu kortare i vissa kranskommuner.
De bostäder man får snabbast är de minst attraktiva, nyproduktion med skithög hyra, eller någon annan tydlig nackdel.
 
F
P pmd skrev:
Författarna är medlemmar i (bl.a.) Folkkampanjen mot kärnkraft-kärnvapen, Svenska läkare mot kärnvapen och Västernorrlands intressegrupp för Svenska Freds och en kärnvapenfri värld.
Och?? Var i länkarna hänvisades till kärnvapen?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men om vi producerar 100kWh och importerar 1kWh, och då köper jag en elbil och importbehovet ökar med 5kWh (kolkraft), till 106kWh, vad har jag då "tankat" bilen bilen med?
Fossilt eller fossilfritt.?
98% fosilfritt?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
raveper raveper skrev:
460, finns de kvar? Trodde de rostade bort för länge sen..
Beror till största del på hur man skött rostskyddet. :D
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Beror till största del på hur man skött rostskyddet. :D
såg en i Borlänge.

Hade gått 4000.mil
en 1995..
var som ny.. 38.000.kr..:cool:
min första kostade 2000 kr..
min andra var gratis..
letar fler objekt..
kommer en suzuki grand vitara v6a.. (y)
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Om man har bil med en bra launch control så minskar man risken för att slira. :)
Eller om man lärt sig hantera gaspedalen på rätt sätt..;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Eller om man lärt sig hantera gaspedalen på rätt sätt..;)
koppling/gas pedal är a och o..
Men det är klart.. automatlådan uppfanns ju för de som inte klara detta..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
koppling/gas pedal är a och o..
Men det är klart.. automatlådan uppfanns ju för de som inte klara detta..
Och för dem som inte har automatlåda så skapade man anti-hit och anti-dit som skulle rädda dem..:crysmile:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
jag kan hämta massor av bilar i alla modeller om jag vill... dock med samma fel... elfel..
Hade en volvo v70 första årsmodell inne..
Där funkade inte sensorringen längre..
Och boxen hade låst bränslepumpen.
Jag löste detta genom att koppla in en annan kabel från batteriet och en strömbrytare vid stolen. sedan bak till pumpen..
Den bilen går än idag..
Är 3 år sedan jag fixade den.

har en Peugeot expert stående med något elfel till glödstiften..
kunden köpte bilen för 1900 kr..
Tänkte erbjuda 500 kr för den.. :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förra året var den genomsnittliga kötiden för att få en hyresrätt i Stockholm 16år. Det betyder alltså att de som ställde sig i kö för 16 år sedan nu har börjat komma fram till ett hyreskontrakt idag.

Hur länge kommer det ta tills den som ställer sig i bostadskön idag får en bostad? 16år, ...eller mer, ...eller mindre?
Ska vi försöka gissa...


Aningen kortare kötider i närförort, och ännu kortare i vissa kranskommuner.
De bostäder man får snabbast är de minst attraktiva, nyproduktion med skithög hyra, eller någon annan tydlig nackdel.
Klart det finns alternativa bostäder. Man kan ju också köpa ett billigare hus och leva upp mellanskillnaden. Huset man har som besparing är naturligtvis en tillgång.
Finns ju tom ockerlån i värsta fall, "Hypotekspension", för de som struntar i sina arvingar/inga har.
 
R Rkarlsson skrev:
Vi har en e-tron på jobbet. Sen har de utländska som jobbar för oss tesla. De hade dock inte köpt de om inte vi hade en laddstolpe på jobbet.

Jag kommer hålla mig till billigare bilar typ 100 tusen så man kan betala de kontant direkt och slippa huvudvärken varje månad.
Så... den behöver inte tankas varje månad a 18kr litern;)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Elbilar är ju grymt bra om elen produceras rent. Nu är ju tyvärr den laddning som behövs sk marginalel och betyder i realiteten att elenergi produceras av kolkraft i Europa.

För varje laddning av ett batteri så skruvar något fossilt elverk upp gasen någonstans i Europa.

Så vi vinner inga egnergripoäng på elbilar fören all el produceras rent.
Så mycket fel i så lite text...
Elbilarna ska laddas på natten. Och där är inte nån fossilkraft. (Eller ja det verkar ha hänt en natt )
Enligt dig så är 100% fossilt är bättre än 3% fossilt...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så mycket fel i så lite text...
Elbilarna ska laddas på natten. Och där är inte nån fossilkraft. (Eller ja det verkar ha hänt en natt )
Enligt dig så är 100% fossilt är bättre än 3% fossilt...
Även om bilen laddas på 100% fossil så släpper den inte ut gifter i lokalmiljön. Självklart bäst den laddats på kärnkraft.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så mycket fel i så lite text...
Elbilarna ska laddas på natten. Och där är inte nån fossilkraft. (Eller ja det verkar ha hänt en natt )
Enligt dig så är 100% fossilt är bättre än 3% fossilt...
Jag hänger inte med i ditt resonemang. På natten lyser inte solen och det blåser mindre men sannolikt minskar ock elförbruktningen i stort

Den avgörande punkten är dock om Sverige exporterar ren el under nätterna till tex polen. Om vi gör det så minskar den exporten pga elbilarna och polen måste då göra egen skitig elenergi med kol.

All el som du laddar din bil med är så kallad marginalel, dvs smustig el. Dett gäller så länge det inte finns ett överskott av ren el dygnet runt.
 
R
Maskintok skrev:
jag kan hämta massor av bilar i alla modeller om jag vill... dock med samma fel... elfel..
Hade en volvo v70 första årsmodell inne..
Där funkade inte sensorringen längre..
Och boxen hade låst bränslepumpen.
Jag löste detta genom att koppla in en annan kabel från batteriet och en strömbrytare vid stolen. sedan bak till pumpen..
Den bilen går än idag..
Är 3 år sedan jag fixade den.

har en Peugeot expert stående med något elfel till glödstiften..
kunden köpte bilen för 1900 kr..
Tänkte erbjuda 500 kr för den.. :thinking:
Ok. Det kan alltså bli fel på elen i bilar. Det är inte direkt chockerande nyheter du kommer med här :)

Ungefär lika chockerande som att jag en gång hade en havererad vattenpump, eller att jag läste på ett forum om en man vars fru fick problem med ett tändstift i sin minibuss. Det sistnämnda verkade riktigt tråkigt att fixa och jag är inte säker på att det är gjort ännu ;)

Fel kan det bli på alla bilar och om något lär el-bilarna vara problemfriare eftersom de saknar mycket (de flesta) av de slitdelar som sitter i en fossilbil och kostar stora pengar att byta vid haveri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.