F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du svarade inte på min fråga - vad vill du att TS gör? Vad skulle du göra? Jag vet inte vad du pratar om annat än att tycker andra forummedlemmar ger dumma råd.
Det står i inlägget.
 
F fsn skrev:
Det står i inlägget.
Skriv det igen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skriv det igen.

Exakt hur löd frågan, jag hittar ingen direkt tydlig fråga?
 
skoge skoge skrev:
Varför ska du anmäla om nån eldar bildäck men inte obehörig elektriker?

Bägge delarna är ju olagliga
Det ena stör och skadar mig, förstör naturen. Det andra förstör främst för den som köper en dålig tjänst.

Jag brukar inte ringa polis om nån ställer sig på stopplikt så länge det inte utgör ett akut hinder för mig eller direkt fara.

Om jag misstänker en granne smiter från skatt anmäler jag heller inte. Om det skulle pågå drog eller vapenhandel, prostitution eller någon blev fysiskt skadad skulle jag ringa polisen.

Att en obehörig bygggubbe byter ett par uttag känner jag inte är nog att komma på kant med grannen...
 
  • Gilla
Björn Bäver och 5 till
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Polisanmäl gärna och återkoppla sedan vad polisen gjorde med din anmälan.
Dom skrattar hela vägen till papperstuggen.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Tipsa grannens försäkringsbolag och skattemyndigheten om du misstänker att företaget "glömt" registrera sig som arbetsgivare.

Polisen kan inte lagen och kommer säkert hänvisa till elsäkerhetsverket som dom gjorde när jag ringde dom en gång.
Eftersom du bor i radhus så förmodar jag att ni tillhör någon samfällighet och då kan det kanske finnas gemensamma regler kring ombyggnader men det är långsökt.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har du själv kompetens att avgöra detta, eller göra sådana jobb?

Ibland blir jag så matt på trådar om "auktorisation" i detta forum. Vanliga uttag och brytare är inte raketforskning och även koppla en elcentral kan folk utan auktorisation lyckas göra bra - liksom de med auktorisation kan vara slarvpellar som gör ett skitjobb.

Om du har auktorisation borde du veta bättre än de flesta här vad riskerna är och vad du kan göra åt det.

Om du bara är sur att nån "snor ditt jobb" så tycker jag du ska låta grannen sköta sitt.

Om du bryr dig om grannens och din säkerhet så går du över dit och säger som det är, att du är orolig och att du gärna kollar om han har anlitat "bra killar" att göra jobbet. Om de visar sig göra sånt som de klarar av och håller sig från sånt de inte klarar så skulle jag hålla käften och låta grannen sköta sitt. Oavsett om de jobbar svart utan auktorisation eller har rent mjöl i påsen. Har de auktorisation men ändå gör ett skitjobb kan ju även det vara bra för din granne att veta om, och i de fallet är det än mer viktigt att anmäla för då har man ju fog för att det ska bli bra.
Då kan han lika gärna kolla hela området sen kan han gå över på stan han bor i och sedan vidare hela länet och till slut hela Sverige. Sen j*vlar sover han gött!
 
  • Gilla
hajnes
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Mest intressant vore väl att göra en polisanmälan om misstänkt olaga elinstallationsarbete - hade varit mycket intressant att få veta vad polisen gör med en sådan anmälan. Den kan väl vara helt anonym och TS slipper att skapa dålig grannsämja.
Låt mej gissa, baserat på SAMTLIGA fall när jag anmältr andra saker till polisen..

- Dom tar emot din anmälan och säger att "det var ju allvarligt det här"

- Du hör inte ett SKIT från polisen.

- Du ringer upp efter några månader och frågar hur det går och får till svar att utredningen är nedlagd, du frågar när den blev nedlagd och polisen berättar när det var, du frågar då "men det var ju precis då jag anmälde".. ja..

Sen måste det ju än en gång inte vara en elektriker som kopplar el, behörig eller ej, det räcker med att firman har ett egenkontrollprogram som täcker personen som ska tatta el, vilket en byggfirma mycket väl kan ha.

Och ja, man kan ta en person som blev utsparkad från högstadiet, anställa direkt och låta koppla el helt lagligt, under ovan förutsättning.
 
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
B biben skrev:
De som installerar elen gör också allt annat, river, bygger etc. Ser tyvärr inte ut att vara en registrerad elfirma, de kommer inte i någon företagsmärkt bil och utan namn inte sökbart på Elsäkerhetsverket.
Då är det skumt. Bilar som inte är stripad…
Prova att söka på regnumret.
 
Jag har en vän som renoverade köket. Lång historia kort så var det riktiga fuskdragningar i köket. Han upptäckte det själv när allt var klart och anmälde företaget. Tog även dit en ny elektriker som han fick betala dyrt att åtgärda det som borde varit rätt gjort. Det är bara bra att folk vågar ha ett öga öppet och bry sig. Sedan om grannen är tjurig och absolut inte vill ha hjälp eller lyssna så har du i allafall frågat och försökt. Vanligtvis så brukar man tacka för hjälp.

Jag bor själv i radhus och här har vi problem med att takfönsterna ruttnar och släpper in vatten som rinner ner i konstruktionen. Våra fönster var i så rötskadat att träet fall isär när vi bytte dem direkt efter inflytt. Ändå är huset bara 13 år gammalt. Snickarna informerade att grannens fönster är i lika dåligt skick så jag berättade det för grannen men han har inte visat något intresse av att åtgärda det.. i slutändan så ruttnar väl hela taket hos honom. Men då har jag åtminstånde försökt informera.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla svar, men mitt råd är att snoka lite till.

Bjud in grannen på gofika, säg att även ni funderar på att renovera och ställ en massa frågor, verka seriöst intresserad.

Vad är det firma?
Vilken prisklass ligger dom i?
Gör dom alla jobb eller måste man ta in flera firmor?
Är dom duktiga?
Ser det bra ut?
Är dom trevliga?
Jobbar dom på bra?
Är dom lätta att ha att göra med?
Lyssnar de på kunden och ger bra tips och råd?

Finns säkert en massa fler frågor att ställa.

Detta är ett enkelt sätt att få fram information, upptäcker du att det är fel så förklara att det är olagligt och kan vara förenat med livsfara både för dem själva och för er i grannhuset.

Vad du än gör så erbjud inte att fixa själv då kommer du att bli utnyttjad för all framtid.
 
  • Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fan vad mycket dumma råd. Generellt, när gjorde auktoriserade elektriker rivningsjobb senast? Det är klart att misstanken är EXTREMT befogad och det är klart det skall vara ordning på det. Och det är väl självklart att grannen får finna sig i den frågan när man bor i radhus utan att det skall lindas in i krystade anledningar eller frågor.
Kan det vara en elfirma som även har bygg på agendan?
 
J JohanLun skrev:
Bränder i radhus är ju väldigt obehagliga. Generellt är ju lägenheter och radhus lite läskiga med det att grannen kan glömma frityrgrytan på spisen eller adventsljusstaken i fönstret...

Som nån skrev är nog detta större risk än en icke auktoriserad elektriker...

Jag tycker man kan anmäla om nån eldar bildäck, kör som ett svin eller gör annat som stör. Först är det väl bra om man försöker säga till.

Men svartjobb och icke auktoriserade hantverkare tycker jag är att ta i att anmäla. Som alltid är det väl bättre att vara vänlig och politisk än att gå in med anklagelser...
Ditt svar var för smart. Ingen fattar.
 
  • Gilla
Moski Lamok
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Då är det skumt. Bilar som inte är stripad…
Prova att söka på regnumret.
Håller med om senaste inlägget. Leta upp ägaren till bilen, ring dem och säg att du är intresserad av ett litet renoveringsobjekt som innefattar lite eljobb och fråga då om de har behörighet för elarbeten. Om de inte har det kan det vara läge att ta ett samtal med grannen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skäl till vad? Du må ha din åsikt men har du några konkreta fakta på något alls här?
Kan det kanske finnas en vit elefant här, som forumets ordningsregler förhindrar dig att prata om?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.