IsabelleH IsabelleH skrev:
Förvisso, men vad jag tyder (och vad många andra tyder) så verkar ju inte en skuld kunna övergå på fastigheten utan det är ju på ett medlemskap - en person. Blir det så att de kräver oss av pengarna, då kan vi kontakta mäklaren och hävda att föregående brutit mot kontraktet. Alla avgifter ska vara betalda gällande fiber och om de har skrivit under avtalet för medlemsskap hos fibern, då vet de också om att överlåtelsen egentligen ska ske inom 6 månader. Så rent logiskt sätt bör föregående ägare åka på det isåfall? De bryter ju mot köpekontraktet och då till viss del avtalet för medlemskapet…
Det var inte så svårt att räkna ut vilken förening det handlar om. Går man tillbaks till 2016 så fick samtliga intresserade som inte betalat sin första insats ett ultimatum, betala 2000kr eller bli uteslutna. Här tror jag att dåvarande ägare backa ur och att anslutningen kom till av ett misstag.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F fredda skrev:
Det var inte så svårt att räkna ut vilken förening det handlar om. Går man tillbaks till 2016 så fick samtliga intresserade som inte betalat sin första insats ett ultimatum, betala 2000kr eller bli uteslutna. Här tror jag att dåvarande ägare backa ur och att anslutningen kom till av ett misstag.
Förstår dock inte hur det av misstag kan ha grävts (privatpersonerna ska ju ha grävt på sin egen tomt och borrat i väggen för att få in slangen) - hur kan dessa personer ha gjort detta trots att de backat ut? Samma personer bodde här emellan 2016-2020…
 
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Nja jag vet inte med tanke på att vi har fiber och använder deras fibernät. Medlemmar har vi blivit och vi ska betala medlemsavgifterna för 2022. Och jag tänker att detta bör göras snarast - gör vi inte det så finns det ju risk istället att de får något mot oss :thinking:
klokt. (y)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Förstår dock inte hur det av misstag kan ha grävts (privatpersonerna ska ju ha grävt på sin egen tomt och borrat i väggen för att få in slangen) - hur kan dessa personer ha gjort detta trots att de backat ut? Samma personer bodde här emellan 2016-2020…
Ja, då blev det genast knepigare :thinking:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
F fredda skrev:
Det var inte så svårt att räkna ut vilken förening det handlar om. Går man tillbaks till 2016 så fick samtliga intresserade som inte betalat sin första insats ett ultimatum, betala 2000kr eller bli uteslutna. Här tror jag att dåvarande ägare backa ur och att anslutningen kom till av ett misstag.
Är det som du tror så är det föreningen som gjort fel och då finns inga skulder att betala..
utan detta är föreningens ytterligare förlust isåfall.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A
F fredda skrev:
Ja, då blev det genast knepigare :thinking:
Nja mer vad tusan skulle man med föreningen till isåfall...
För ska jag som fastighetsägare ändå gräva och montera in boxen på huset så kunde man ju lika gärna ha grävt direkt från kopplings skåpet och in..
Detta kostar då inga såna summor som det verkar ha handlat om här när man skapade en förening.. den är till för annat isåfall...
 
Maskintok skrev:
Nja mer vad tusan skulle man med föreningen till isåfall...
För ska jag som fastighetsägare ändå gräva och montera in boxen på huset så kunde man ju lika gärna ha grävt direkt från kopplings skåpet och in..
Detta kostar då inga såna summor som det verkar ha handlat om här när man skapade en förening.. den är till för annat isåfall...

Föreningen äger miltal med fibernät, kopplingsskåp och några noder. Som medlem i föreningen så "du" delägare av hela nätet. Att man från gräva själv in till huset från tomtgränsen har oftast att göra med att man undviker dyra återställningar i privata trädgårdar, återställning som ändå medlemmarna skulle få betala i slutändan. Föreningen passerar med stamnätet utanför tomten och man gräver själv därifrån eller köper tjänsten av någon.
 
A
F fredda skrev:
Föreningen äger miltal med fibernät, kopplingsskåp och några noder. Som medlem i föreningen så "du" delägare av hela nätet. Att man från gräva själv in till huset från tomtgränsen har oftast att göra med att man undviker dyra återställningar i privata trädgårdar, återställning som ändå medlemmarna skulle få betala i slutändan. Föreningen passerar med stamnätet utanför tomten och man gräver själv därifrån eller köper tjänsten av någon.
Jo men det blir fortfarande inte så värst mycket billigare detta än att förhandla eller som många gjort vänta tills befintlig fiber finns... Då kan man komma mycket billigare undan..
 
Maskintok skrev:
ett AB kan inte köpa in sig i en förening som medlem.. det blir bara skev och skulle undergräva hela idén med föreningen.
LEK har denna text:

2 kap. Bildande av en ekonomisk förening
Hur en ekonomisk förening bildas
1 § En ekonomisk förening bildas genom att tre eller flera fysiska eller juridiska personer ...
 
A
M merbanan skrev:
LEK har denna text:

2 kap. Bildande av en ekonomisk förening
Hur en ekonomisk förening bildas
1 § En ekonomisk förening bildas genom att tre eller flera fysiska eller juridiska personer ...
Och hur tänker du dig detta?

ett AB är avsett att gå med vinst det är inte en ekonomisk förening..
som jag skrev det blir skevt...
 
IsabelleH IsabelleH skrev:
Förvisso, men vad jag tyder (och vad många andra tyder) så verkar ju inte en skuld kunna övergå på fastigheten utan det är ju på ett medlemskap - en person. Blir det så att de kräver oss av pengarna, då kan vi kontakta mäklaren och hävda att föregående brutit mot kontraktet. Alla avgifter ska vara betalda gällande fiber och om de har skrivit under avtalet för medlemsskap hos fibern, då vet de också om att överlåtelsen egentligen ska ske inom 6 månader. Så rent logiskt sätt bör föregående ägare åka på det isåfall? De bryter ju mot köpekontraktet och då till viss del avtalet för medlemskapet…
Min syster hamnade i exakt samma situation, eller väldigt likt. Säljare hade inte betalat medlemsavgiften och så. De stod på sig och vägrade betala, minns tyvärr inte så mycket nu längre. Det kom det fram att föreningen inte kunde kräva ett öre av dem i slutändan.

I övrigt är ni medlem i villaägarna så kan ni få juridisk rådgivning. Tror att 1h är gratis.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Det är inte så solklart ändå. Andelar kan nämligen ha betalt olika stora insatser.
I bostadsrättsföreningar (som är ekonomiska föreningar) kan man göra kapitaltillskott. Om inte alla kan vara med får olika lägenheter olika andelstal och baserat på det så faller olika rättigheter/skyldigheter ut. Så ja man kan kräva in mer insats (i detta fall 38-21,5tkr enligt nuvarande stadga). Men då skulle man behöva kräva detta av alla nuvarande medlemmar. Jag anser att när utökad insats krävs in så är det den befintliga medlemmen som får stå för den. Huruvida den tolkningen stämmer är inte så relevant då en förening med många medlemmar blir en administratorisk mardröm om man vill utöka insatsen. Det är så mycket enklare att bara öka nätavgiften.

Men det är sant vi vet inte hur en domstol skulle döma. Jag tror dock att om man går med en resolut hållning så kommer föreningen att backa. Hade styrelsen gått in med en resolut hållning så hade tidigare ägare inte varit uppkopplade och då hade det löst sig redan då. Att den nu skulle agera annorlunda ter sig orimligt.
 
Maskintok skrev:
Och hur tänker du dig detta?

ett AB är avsett att gå med vinst det är inte en ekonomisk förening..
som jag skrev det blir skevt...
Ett AB är en juridisk person och kan således bli medlem i en ekonomisk förening. Och ett AB kan gå i konkurs etc etc...
 
A
M merbanan skrev:
Ett AB är en juridisk person och kan således bli medlem i en ekonomisk förening. Och ett AB kan gå i konkurs etc etc...
Jo men nja... Det blir inge vidare...
Den ena är tänkt att gå med vinst..
Den andre är tänkt att förvalta och säkra medlemmarnas ekonomi...

Men jag lämnar detta med AB och föreningar då TS ej är varken det ena eller andra.

medlem vill de att hon ska bli, men det är ingen brådska med det.. jag skulle kolla marknaden lite innan... Som den där föreningen har skött detta så vore de mitt sista alternativ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Min syster hamnade i exakt samma situation, eller väldigt likt. Säljare hade inte betalat medlemsavgiften och så. De stod på sig och vägrade betala, minns tyvärr inte så mycket nu längre. Det kom det fram att föreningen inte kunde kräva ett öre av dem i slutändan.
En fiberförening har ju ett fantastiskt tvångsmedel för att få in avgifterna. Om man tar ut medlemsavgift i förskott och faktiskt kopplar ur anslutningar som inte betalas så kommer betalningsviljan att öka till 100%. Men då måste man faktiskt göra något fysiskt. Och man kanske inte kan röra nätet utan att kontakta nätoperatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.