Jag ska berätta en sak som kanske kommer som en total överraskning för dig: Det finns andra personer i Sverige som vet hur en värmepump fungerar.

Men tyvärr är det inte så många som är sugna på att hjälpa till med din attityd i forumet.
 
J jonaserik skrev:
Bra då är vi sams nästa fråga vad står på motorn det är en text där som säger något och det jag vill veta om det står 230 V eller 24 V , samt en beteckning på motorn tex ARA med något efter
Så här står det
 
  • Närbild av en etikett på teknisk utrustning med specifikationer och tillverkarens namn ESBE AB, Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok den motorn går åt fel håll stäng av reglercentralen så den blir svart, sen följer du den svarta kabeln från motorn, troligen fram till en dosa, det är en blå en svart en brun, kabeln till dosan har kanske lika där, en brun/svart/blå, är svart -till svart brun till brun så ska du skifta så att brun går till svart och svart till till brun. enklast är att säga, byt plats på brun och svart i den kabel som kommer från motorn. Du måste stänga av reglercentralen så den blir svart och då finns ingen ström till motorn, När du är klar kom tillbaka så är det inte många minuter kvar till färdigt.
 
Jag ska dra historien om shunten en gång till:
För att det ska komma jämn värme till alla element behöver den stå i ca 80% öppen.

när det är kallare än ca +5° ute står den på 100% konstant, då kommer den aldrig över 37° i framledningen och typ 40° i ackumulatortanken med ca 4° grader diff på fram och returen

sjunker temperaturen ute sjunker det i framledningen och acktanken

Är det ca +5°till +11 ute funkar allt som det ska, den öppnar och stänger för att hålla en konstant bra temp i alla element

är det varmare än så, så öppnar och stänger den för lågt så alla element känns kalla… vår lösning på detta brukar vara att öppnar portdörren så det blir kallare i porten där rumgivaren sitter… men det är inte en så bra lösning haha

jag vill bara ha en jämn temperatur inne.. 21° Till 23° typ oavsett ute temp..


Ska kanske tilläggas att vi har en automatiskt radiatorpump som står på den näst högsta av dom två + två automatiska lägena för att nå ut till alla radiatorer
 
J jonaserik skrev:
Ok den motorn går åt fel håll stäng av reglercentralen så den blir svart, sen följer du den svarta kabeln från motorn, troligen fram till en dosa, det är en blå en svart en brun, kabeln till dosan har kanske lika där, en brun/svart/blå, är svart -till svart brun till brun så ska du skifta så att brun går till svart och svart till till brun. enklast är att säga, byt plats på brun och svart i den kabel som kommer från motorn. Du måste stänga av reglercentralen så den blir svart och då finns ingen ström till motorn, När du är klar kom tillbaka så är det inte många minuter kvar till färdigt.
Jag tror inte den går åt fel håll… den öppnar och stänger ju som den ska
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Nej, den går uppenbarligen inte åt fel håll. Jag väntar spänt på när Jonaserik snart ska leverera lösningen på problemet. Han är ju proffs på området och vet det här…..
 
useless useless skrev:
Jag ska berätta en sak som kanske kommer som en total överraskning för dig: Det finns andra personer i Sverige som vet hur en värmepump fungerar.

Men tyvärr är det inte så många som är sugna på att hjälpa till med din attityd i forumet.
Min attityd, vad är den tro, att jag skulle vara egoist av något slag, då skulle jag inte skriva på ett forum
utan vara tyst och inte delge något som jag kan och vet, Utopi i din text lyser som en sol en klar dag. Nu går jag inte djupare på din profil
 
Skulle du kunna förklara hur du kom till slutsatsen att problemet beror på att shuntmotorn går baklänges?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag tror inte den går åt fel håll… den öppnar och stänger ju som den ska
Ber om ursäkt helt öppet här och nu. Eftersom du inte litar på mig så kanske jag inte kan göra mer för att din värme ska fungera, det finns tydligen andra som vet bättre på detta forum och säger att jag har fel i allt gällande din anläggning . Eftersom avståndet är långt mellan oss så kan jag inte bevisa detta på ett handgripligt sätt. men kan ändra mig ge mig ett PM om du har för avsikt att fortsätta med att få ordning på din värme. Eller så förlitar du dig på dom som är så negativa till det jag skriver och tar åt dig information hur du ska göra för att få värme i huset. Du har ett PM
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag ska dra historien om shunten en gång till:
För att det ska komma jämn värme till alla element behöver den stå i ca 80% öppen.

när det är kallare än ca +5° ute står den på 100% konstant, då kommer den aldrig över 37° i framledningen och typ 40° i ackumulatortanken med ca 4° grader diff på fram och returen

sjunker temperaturen ute sjunker det i framledningen och acktanken

Är det ca +5°till +11 ute funkar allt som det ska, den öppnar och stänger för att hålla en konstant bra temp i alla element

är det varmare än så, så öppnar och stänger den för lågt så alla element känns kalla… vår lösning på detta brukar vara att öppnar portdörren så det blir kallare i porten där rumgivaren sitter… men det är inte en så bra lösning haha

jag vill bara ha en jämn temperatur inne.. 21° Till 23° typ oavsett ute temp..


Ska kanske tilläggas att vi har en automatiskt radiatorpump som står på den näst högsta av dom två + två automatiska lägena för att nå ut till alla radiatorer
Det är det som är själva problemet att den inte kommer över 37 grader med kompressorn. Har kollat instruktionerna på din pump och hittar ingen om att man kan spärra framledningsteperaturen 37 grader och borde vara det att värmen räcker inte till högre vid kallare temperaturer och utan tillskott. Du får tänka på själva byggnaden som slukar en del energi och vi vet inte hur stort system du har.Ska försöka leta på mer information om din pump men att det är fel på shunten tror jag inte.
I
 
V växelventil skrev:
Det är det som är själva problemet att den inte kommer över 37 grader med kompressorn. Har kollat instruktionerna på din pump och hittar ingen om att man kan spärra framledningsteperaturen 37 grader och borde vara det att värmen räcker inte till högre vid kallare temperaturer och utan tillskott. Du får tänka på själva byggnaden som slukar en del energi och vi vet inte hur stort system du har.Ska försöka leta på mer information om din pump men att det är fel på shunten tror jag inte.
I
Jag tror vi har ca 150l i vårt radiatorsystemet, men vet inte om det stämmer, det är 400m2 med stora gammal element, våra ackumulatortank är på 300l tror jag… och den kan få upp tanken till 60°+ utan problem… det är dessutom bara 3 till 5 grader skillnad på fram och retur så den borde kunna komma upp även om långsamt..

man kan spärra framledningstemptatur och den är satt till Max 55° bara för att
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag tror vi har ca 150l i vårt radiatorsystemet, men vet inte om det stämmer, det är 400m2 med stora gammal element, våra ackumulatortank är på 300l tror jag… och den kan få upp tanken till 60°+ utan problem… det är dessutom bara 3 till 5 grader skillnad på fram och retur så den borde kunna komma upp även om långsamt..

man kan spärra framledningstemptatur och den är satt till Max 55° bara för att
Jo max kan dom flesta pumpar ställa så det är inget konstigt.Tycker du ska kompensera runt 0 i komboxen om du tycker det känns kallt.
 
Framledning på 35 grader är lämpligt med stor angivande yta typ golvvärme, om det är radiatorer är det för lågt.

Så är det golvvärme eller radiatorer?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Framledning på 35 grader är lämpligt med stor angivande yta typ golvvärme, om det är radiatorer är det för lågt.

Så är det golvvärme eller radiatorer?
radiatorer, men dom är stora och tjocka så dom sprider mycket värme.. men jag vill ha en framledningen på 38 vid 0°
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
radiatorer, men dom är stora och tjocka så dom sprider mycket värme.. men jag vill ha en framledningen på 38 vid 0°
För att?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.