R
K Kane skrev:
Är en ekonomisk förening likställt med en näringsidkare?
Detta är egentligen inte mitt område så det kan jag inte svara på. Men att preskriptionstiden förnyas om den påminns om visste jag.
 
harry73
IsabelleH IsabelleH skrev:
Mmm, vi får hoppas det… Det blir spännande att se NÄR de återkommer och med VAD de återkommer med :D
Jag hoppas i alla fall att du håller oss uppdaterade.
 
Maskintok skrev:
Nej.En förening är öppen gällande medlemskapet.
ett bolag är slutet.
Nej, en förening behöver inte alls vara öppen för alla att bli medlem i. I denna förening kan personer som uppfyller nedan bli medlemmar.

Textdokument som beskriver medlemskapsvillkor för en förening inom fastighetsbranschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Är en ekonomisk förening likställt med en näringsidkare?
Ur preskriptionsavseende är det min uppfattning. Alltså att preskriptionstiden bör vara tre år om preskriptionsavbrott ej skett.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ur preskriptionsavseende är det min uppfattning. Alltså att preskriptionstiden bör vara tre år om preskriptionsavbrott ej skett.
Jag är tveksam. Sökte efter info om det när tråden började utan att hitta något vettigt svar.

I lagen står så här och en förening kan ju inte klassas näringsidkare;

Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.
 
K Kane skrev:
I lagen står så här och en förening kan ju inte klassas näringsidkare;
Varför inte? Exempelvis KF, OK och Arla är ekonomiska föreningar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte? Exempelvis KF, OK och Arla är ekonomiska föreningar.
Åh fan,
Skärmdump av en artikel om Arla, ekonomisk förenings upphörande, med kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logotyp för KF, förbundet Affärsverksamhet, med symbol och text på vit bakgrund.
 
K Kane skrev:
Åh fan,
Ooops. Tydligen hade jag fel om Arla. :oops: Min poäng var dock att många storföretag rent associationsrättsligt är ekonomiska föreningar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ooops. Tydligen hade jag fel om Arla. :oops: Min poäng var dock att många storföretag rent associationsrättsligt är ekonomiska föreningar.
Ta KF, om du inte betalar medlemsavgiften är nog preskriptionstiden 10 år (min gissning eftersom det är en förening) men om du är skyldig företagen som drivs under KF-hatten pengar är det 3 år. Eller?
https://kf.se/vara-foretag/
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Den tidigare medlemmen kan inte anses ha haft något medlemskap eftersom insatsen inte är betald. Så något medlemskap att överlåta fanns aldrig.
Som direkt svar på detta är min åsikt att betalning av insats och medlemskap med andel ej är ihopkopplade. Om medlem ej betalar skall denne uteslutas men tiden mellan beviljande av medlemskap och uteslutande så har medlemmen en andel i föreningen. Och denna andel kan till ex säljas eller överlåtas.

Stadgarna är inte så detaljrika som man skulle kunna önska så jag försöker pussla ihop det hela så gott det går.

Om vi utgår från den första ägaren som vi får anta har tecknat avtal om anslutning, så är det enligt mig entydigt att denne blev fullvärdig medlem. Huruvida denne person betalade för anslutningen eller ej är oklart. Men iom att det är denne som tecknat avtal så är min åsikt att en eventuell kvarvarande skuld är knuten till denne. Andelen finns dock kvar att överlåta (min tolkning). Iom att föregående ägare betalat avgifter till föreningen får vi nog anta att denne var medlem. Om man är upptagen i medlemsförteckningen samt betalar avgifterna från stadgarna så skall man nog anses som medlem.

Så då kvarstår för TS att hävda att andelen överlåtits från säljaren. Om TS blir beviljad medlemskap och blir inskriven i medlemslistan så är min åsikt att det är det som har juridisk bäring.
 
H Hempulare skrev:
Hur menar du? Såvitt jag vet kan även fysiska personer vara medlemmar i en ek.för. Din slutsats blir därför knepig...

Vad exakt ska mäklarna ta höjd för i sina kontrakt och i vilket syfte, menar du...?
Jag menade fysiska personer och inte fastigheter. Kontraktet i fråga reglerar kostnader som läggs på fastigheten.

Med upplägget med fiberförening baserad på ekonomisk förening så blir det enligt min tolkning lite oklart om texten även gällande fiberkostnader faktiskt är tillämpbart.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ooops. Tydligen hade jag fel om Arla. :oops: Min poäng var dock att många storföretag rent associationsrättsligt är ekonomiska föreningar.
(Edit: Kane hann före medan jag skrev...)
Självklart kan en ek.för. vara att anse som en näringsidkare, om den sysslar med sådan verksamhet, dvs säljer eller köper varor, tjänster etc till/från såväl privatpersoner som företag. De olika prekriptionstiderna blir beroende på vem man handlat med. Den 3-åriga preskriptionsregeln gäller explicit vid konsumentförhållanden, dvs typiskt sett när ett företag har en fordran mot en privatperson som grundas på ett köp. Jag är osäker (obs! osäker!) på om en fordran som grundas på en utebliven inbetalning av en medlemsavgift/insats till en ek.för. kan jämställas med ett "konsumentförhållande" i den meningen som vanligen avses... I så fall skulle det vara 10 år som gäller, alt att det anges något specifikt om detta i stadgarna... I en förening är det kanske naturligast att medlemsskapet inte beviljas eller förfaller om inte insatsen/avgiften betalas...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ur preskriptionsavseende är det min uppfattning. Alltså att preskriptionstiden bör vara tre år om preskriptionsavbrott ej skett.
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, en förening behöver inte alls vara öppen för alla att bli medlem i. I denna förening kan personer som uppfyller nedan bli medlemmar.

[bild]
stadgarna får inte skilja sig från vad bolagsverket stiftat..

Eller tycker du svenska myndigheter ljuger?
Jag länkade till just detta..
 
M merbanan skrev:
Så då kvarstår för TS att hävda att andelen överlåtits från säljaren. Om TS blir beviljad medlemskap och blir inskriven i medlemslistan så är min åsikt att det är det som har juridisk bäring.
Är det möjligt för TS? TS hade väl ingen kontakt med föreningen innan det redan gått 6 månader, och om man fått en andel överlåten till sig måste man ansöka om medlemskap innan 6 månader har gått, annars ska insatsen betalas ut till den avflyttande och ny insats betalas in av TS? Dvs om TS ansöker om och blir beviljad medlemskap nu efter att 6 månader förflutit så är det betala ny insats, första delen inom två veckor, som gäller.
 
M merbanan skrev:
Jag menade fysiska personer och inte fastigheter.
Tack, då är jag med! :)

M merbanan skrev:
Kontraktet i fråga reglerar kostnader som läggs på fastigheten
Ok, jag förstår hur du tänker. Skulle tro att de flesta mäklarna (förhoppningsvis!) redan gör det, av ren självbevarelsedrift... Den här mäklaren gjorde ju i vart fall det. Fastighetsmäklarlagen anger ju också att mäklaren ska tillgodose både säljarens och köparens intressen.

Problemet är väl att kostnader/fordringar av denna typ inte regelmässigt registreras någonstans (som mäklaren kan kontrollera på samma sätt som rent fastghetsrättsliga förhållanden, som t.ex. olika nyttjanderätter, pantbrev etc) och att det då alltid kokar ned till vad säljaren muntligt uppger till mäklaren. Säkrare än så kan det tyvärr inte bli med nuvarande ordning, och det vore f.ö. magstarkt att klandra en mäklare som råkar få en lögnaktig kund...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.