T
jonna åberg jonna åberg skrev:
Hej! jag hyr en lägenhet på gotland i ett hus med en ctc ecopart 417 bergvärmepump (kopplad till en stor ackumulatortank), och har problemet att det blir sk*t kallt i hela huset så fort det går lite under 0°

hela huset är ca 400m2, och vad jag förstår det som borde pumpen med effect på 17kw klara det gott och väl..iaf med den milda vintern på gotland

pumpen har inget problem med att värma tanken till typ 60° men när shunten till radiatorerna är fullt öppen sjunker temperaturen till ca 37° +- nån grad och sen ligger den där..

när vi flyttade in hade pannan konstiga special inställningar och vi tog hit en reparatör som "fixade" det.. jag kommer dock inte ihåg om det var kalt inne innan det...

vad tror ni? vad kan man göra?
Jag tror du ska prata med hyresvärden! Du kan prata med hyresvärden!
 
Okej, så du har innegivare? Har du termostater på radiatorerna i närheten av innegivaren?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Nu verkar det funka lite bättre.. dock sjunker returledningen fortfarande… men shunten blandar som den ska..
Jag skruvade loss shuntmotorn igen, tog loss den vita plast biten, blåste i den, satte tillbaka allt som det var. Sen slog jag på innegivaren igen och justerade temperaturen så den ville ha 37° på framledningen, och nu verkar den hålla det! Den blandar fint och temp i tanken stiger utan el-tillskott, Framledningen ligger bra, men returen sjunker för mycket… den kanske kommer igång snart.. bilderna är tagna 20 min mellanrum
Vad har du för utetemp nu?Verkar knepigt för har inte sett en bild på att fram ÄR-ligger över BÖR-värdet.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Okej, så du har innegivare? Har du termostater på radiatorerna i närheten av innegivaren?
innergivaren sitter i porten och där är temperaturen inte stabil.. så jag stängde av den ett tag för att prova
 
T Thomas' skrev:
Jag tror du ska prata med hyresvärden! Du kan prata med hyresvärden!
jag har pratat med hyresvärden, jag har pratat med firman som har installerat pumpen, jag har pratat med en annan firma som jobbar med värme pumpar.. jag har också prata med en rörmokare.. alla tycker jag ska ringa nån annan..
 
T
jonna åberg jonna åberg skrev:
jag har pratat med hyresvärden, jag har pratat med firman som har installerat pumpen, jag har pratat med en annan firma som jobbar med värme pumpar.. jag har också prata med en rörmokare.. alla tycker jag ska ringa nån annan..
Då får du bestrida fakturan.
 
Man har väl rätt till avdrag på hyran de dagar värmen inte når upp till 20°C i lägenheten om inte hyresvärden vidtar åtgärder för att komma till rätta med problemet.
 
God morgon på dig jonnahur var det med motorn när du ställde ner kurvan till noll i princip åt vilket håll går notorn då , kan ses med att vredet sätt till baka i motorn.
 
jag tror jag kan ha satt tillbaka shuntmotorn fel, hur ska den vita plastbiten stå?
det kan nog vara den som har varit inställd för högt innan, och jag råkade ställa den för lågt
 
Gränsen är 18c , i äldreboenden kan man kräva högre. I verkligheten så är det ju ingen som vill bo i 18c så i praktiken så har 20c blivit en måltemperatur för de flesta hyresvärdarna.

Om värden utan dröjsmål har addresserat problemet och förhoppningsvis löst det så kan man inte kräva något.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
jag tror jag kan ha satt tillbaka shuntmotorn fel, hur ska den vita plastbiten stå?
det kan nog vara den som har varit inställd för högt innan, och jag råkade ställa den för lågt
Du har PM
 
Varför PM? Är det inte bättre att skriva här så andra också kan bli hjälpta?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför PM? Är det inte bättre att skriva här så andra också kan bli hjälpta?
Nu är det så att en del har för vana att gå in med en massa olika saker som förvirrar en frågeställare, inget ovanligt på forum , om någon som svarar har en lösning och frågar något så ka det komma i en massasom tror eller tror sig veta ordspråket """ Ju fler kockar desto sämre soppa """ Låt en som verkar veta vad som kanske är fel svara och fråga för att ordning på det , Läs och lär av den som vet, så kan ni framföra något som ert eget, men säg då att det var "" den eller den " som löste det så här och var inte så egoistiska att ni gör som att ni vet bäst. Jag svarar inte i en tråd med något som att det här vet jag, när jag ser att en lösning är på väg från annan.
Detta med att 15 st ska gå in och kommentera något är inte unikt för BH utan finns på alla forum. Så låt tråden gå vidare och lär v dom som vet Jag är ingen som kan få på nosen från någon i reglering av värme, det är en del av mitt yrke. kan säga att jag är inte snarstucken, men betackar mig för ev, syrliga kommentarer
 
  • Gilla
Dixies
  • Laddar…
Fast samtidigt minskar ju risken för felaktiga råd om fler kan granska dom.
Och det blir lättare att ge fler tips om man vet vad som är föreslaget/gjort tidigare.
 
  • Gilla
Jota24
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast samtidigt minskar ju risken för felaktiga råd om fler kan granska dom.
Och det blir lättare att ge fler tips om man vet vad som är föreslaget/gjort tidigare.
I många fall är det att skjuta mygg med kanon, när det ska komma in en massa och säga att " prova det eller det "" inte bra , låt den som håller på med ett problem sköta det och slutföra det. Inte för att vara tyken men den del som är värst på inhopp i en tråd är EL-delen. Bara för förtydliga det, så gå gärna in om det kan vara någon fara för olycksfall , men inte att 15 st ska skriva om "" ditt och datt " för att bara just skriva något, då blir en tråd inte 100 inlägg lång, den som inte vet och säker bär avhålla sig för att skriva/svara och avvakta, samt få en massa nytt innanför pannbenet son ja kallar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.