Renoveralgh Renoveralgh skrev:
260 timmar. Och då är inte snickerier inräknat. Det är också något som jag bara tagit muntligt och inte specat i text till deras första offert tyvärr.
Så 60 timmar kvar för att måla.

Då hade jag tagit dessa 160 timmar lagt på 15% vilket blir 184.
184 - 60 timmar = 124.
Hade betalt för 124 timmar.
Vill de sen inte fortsätta och göra klart målningen för dessa 60 timmarna hade jag letat efter annan målare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sådant här tycker jag är svårt. Nu när väl hört lite mer om vad som är gjort, så tycker jag att tiden som gått åt kanske inte är helt orimlig. Det är stora ytor som bredspacklats. Att skrapa ett tak och (troligen) täta en massa sprickor i taket osv. Det kan ta tid. Nu hade det solklart varit bra om de berättat det innan de började.
Senast jag anlitade målare (typ 10 år sedan). Drog de över uppskattat pris med ca 25%. Men jag såg ju att de jobbade bra hela tiden, och en del av tiden gick åt för att vi valt breda tapeter som inte gick i deras limningsmaskin. Detta visste de dock innan. Och resultatet blev jättebra.
Jag betalde utan att kommentera överdraget. De var dessutom påtagligt billiga på material (spackel osv).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sådant här tycker jag är svårt. Nu när väl hört lite mer om vad som är gjort, så tycker jag att tiden som gått åt kanske inte är helt orimlig. Det är stora ytor som bredspacklats. Att skrapa ett tak och (troligen) täta en massa sprickor i taket osv. Det kan ta tid. Nu hade det solklart varit bra om de berättat det innan de började.
Senast jag anlitade målare (typ 10 år sedan). Drog de över uppskattat pris med ca 25%. Men jag såg ju att de jobbade bra hela tiden, och en del av tiden gick åt för att vi valt breda tapeter som inte gick i deras limningsmaskin. Detta visste de dock innan. Och resultatet blev jättebra.
Jag betalde utan att kommentera överdraget. De var dessutom påtagligt billiga på material (spackel osv).
Tack!
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Första uppskattningen om 130 timmar är skriftligt per mejl. Det är från deras första offert som gällde fast pris, då jag räknat ut timmarna baklänges genom att dela totalsumman med timpriset för deras målare. Andra uppskattningen 160 timmar är muntligen.
Ringde upp firman nu som menade på att deras första uppskattning inte gäller, och att om vi hade accepterat fastpriset så hade dom behövt pausa och avbryta för att lägga till moment (ÄTA) som inte inkluderades i priset. Borde dom inte ha skyldighet att meddela oss när dom lägger till sådana moment mot löpande räkning för att skaffa sig timmar?
jaha , då förstår jag bättre , man kan aldrig räkna baklänges på ett fast pris och få fram antal timmar , det funkar inte så. Antingen har man ett fast pris eller så har man löpande från start .
Vi lämnar alltid löpande eller fast pris , inte både och .
Du kan ju inte på eget bevåg bestämma att det fasta priset / deras timpris skall utgöra antal timmar som gräns för det löpande arbetet .
Har du valt löpande så är det fasta priset helt oväsentligt .
Vad som ingår i det fasta priset du fått per mail mail framgår ju inte.
och vad som ingår i uppskattningen på 160 timmar framgår ju inte heller
Mycket som är oklart
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
jaha , då förstår jag bättre , man kan aldrig räkna baklänges på ett fast pris och få fram antal timmar , det funkar inte så. Antingen har man ett fast pris eller så har man löpande från start .
Vi lämnar alltid löpande eller fast pris , inte både och .
Du kan ju inte på eget bevåg bestämma att det fasta priset / deras timpris skall utgöra antal timmar som gräns för det löpande arbetet .
Har du valt löpande så är det fasta priset helt oväsentligt .
Vad som ingår i det fasta priset du fått per mail mail framgår ju inte.
och vad som ingår i uppskattningen på 160 timmar framgår ju inte heller
Mycket som är oklart
Förstår. Det var lite det som var min frågeställning. Beställningen är ju densamma, dvs samma jobb som vi efterfrågat. Så det fasta priset borde ju enligt mig vara någon indikation kring antalet timmar genom att räkna baklänges tänker jag.

Edit: Är ju konstigt om man gör fler saker (utan att meddela) alternativt jobbar långsammare bara för att vi bestämmer oss för löpande i stället för fast pris.
Sen vad som gäller rent juridiskt tar jag gärna emot input på också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Förstår. Det var lite det som var min frågeställning. Beställningen är ju densamma, dvs samma jobb som vi efterfrågat. Så det fasta priset borde ju enligt mig vara någon indikation kring antalet timmar genom att räkna baklänges tänker jag.
Rent generellt kan man säga enligt min erfarenhet

Löpande pris blir oftast billigare om inget oväntat dyker upp , men du bör ha en buffert för extra kostnader

Fast pris Du vet vad du får betala , det fasta priset är i allmänhet högre då hantverkaren måste ta höjd för ev. ökande egna kostnader som inte är synliga från start .

Hos oss tar kunden 99 fall av 100 fast pris , blir oftast lite dyrare för kunden , men kunden vet vad det kommer kosta och det är en säkerhet för kunden och kunden behöver inte ligga vaken på natten och fundera på om pengarna kommer räcka .
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Rent generellt kan man säga enligt min erfarenhet

Löpande pris blir oftast billigare om inget oväntat dyker upp , men du bör ha en buffert för extra kostnader

Fast pris Du vet vad du får betala , det fasta priset är i allmänhet högre då hantverkaren måste ta höjd för ev. ökande egna kostnader som inte är synliga från start .

Hos oss tar kunden 99 fall av 100 fast pris , blir oftast lite dyrare för kunden , men kunden vet vad det kommer kosta och det är en säkerhet för kunden och kunden behöver inte ligga vaken på natten och fundera på om pengarna kommer räcka .
Var delvis av den anledningen vi valde löpande pris. Målningen är bara en del av hela renoveringen, och var flera andra delmoment som vi inte hade bestämt helt hur vi ville ha när vi fick offerten om fast pris, och i stället för att behöva betala tillägg utöver det fasta priset på alla nya idéer vi hade, valde vi att ta allt helt löpande i stället.
Själva spacklingen och målningen däremot är ju samma önskemål, och inga tillägg som kommit från oss. Snarare avgående delar då vi valde renoveringsgips i ett sovrum och hallen för att spara tid för spackling.
 
Jag gissar att de hade besökt er för att granska förutsättningarna innan de hade börjat baserat på ett fast pris.

En sån gammal lägenhet är vind, sne, krokig, skev och alldeles underbar. En erfaren hantverkare vet det och just detta påverkar jobbet avsevärt. Problemen är också att specen behöver vara klockren för att kunna presentera behov av ätor. Kör man löpande är det på volly.

Oj, här kan vi inte tapetsera. Vi behöver ta bort underlaget och 6000 spikar. Ska ni ha synlig eldragning? Infasad? Oj, elen är typ olaglig, vi behöver ta in elektriker. Vill ni ha kvar samma golvlister? Behöver vi gipsa måste de tas bort. Risk att de går sönder/mycket underhåll…


Många frågor under bygget att besvara. Svårare att ha allt specat innan. Som bostadsägare och kravställare krävs det sjukt mycket beslut vid ett sånt här efterfrågat förhållandevis stort jobb.

Om du kört enligt överenskommelsen så hade ni blivit besvikna båda två. Ovärdigt av byggare att inte besöka. Naivt att tro att som bostadsägare att bygget går att beskriva allt med några få ord.

vi har i vårt bygge kört löpande men varit naiva i o förstå vidden av arbetet som måste ske för att få det bra gjort. Nedan är vårt pågående skräckprojekt. Info presenterat till byggarna vid start för att få uppskattat pris. Vi har 8 ätor, 4 månader in, och är inte i närheten av den dåliga spec vi gjort. 3-4mån kvar.. Vi hade aldrig kunnat köra med fast pris då alla som skulle in i huset fått ta höjd över saker man inte vet innan man lyfter bort heltäckningsmattan, regeln el knackar på röret.
 
  • Ritningar utspridda på golvet i ett hem som visar planeringen för en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Istället för tandborstarna de verkar måla med, så kan du ge dem en roller.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Istället för tandborstarna de verkar måla med, så kan du ge dem en roller.
Dom har inte börjat måla än ;)
 
  • Wow
Darling McFluff
  • Laddar…
Vet inte om du missat första svaret du fick men där är ju den juridiska delen.

Här inklistrat:
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.

I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.


Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.


Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.


Kan lägga till prisinformationslagen:
Prissättning för tjänster ska förklaras
Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt.

Så här hade jag tänkt:
1. Ring eller mejla din kommuns konsumentvägledare (gratis): https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagledning-kvl
Alternativt hänvisa till konsumentverkets informationstjänst "hallåkonsument"
2. Hänvisa till den kontakten i samtal med hantverkaren, om oense fråga om de vill avbryta arbetet, uppskatta % färdigt och att du betalar % färdigt jämte ursprunglig tidsuppskattning x timpris som en rimlig kompromiss
3. Fråga vad företaget föreslår för lösning, var ärlig - är det vettiga tillägg så betala men ha +15% jämte ungefärlig prisbild som övre gräns om inte det är något alldeles särskilt

Förhoppningsvis räcker det, tråkigt att behöva lägga tid och möda på arn och i värsta fall stämning. Ska väl väldigt mycket till... men låter som du har ett vanligt och väl beprövat "case". Men det där kan ju konsumentvägledaren göra en bättre bedömning om utifrån ditt underlag och din beskrivning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G gbt20 skrev:
Vet inte om du missat första svaret du fick men där är ju den juridiska delen.

Här inklistrat:
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.

I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.


Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.


Pristillägg
38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.


Kan lägga till prisinformationslagen:
Prissättning för tjänster ska förklaras
Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt.

Så här hade jag tänkt:
1. Ring eller mejla din kommuns konsumentvägledare (gratis): [länk]
Alternativt hänvisa till konsumentverkets informationstjänst "hallåkonsument"
2. Hänvisa till den kontakten i samtal med hantverkaren, om oense fråga om de vill avbryta arbetet, uppskatta % färdigt och att du betalar % färdigt jämte ursprunglig tidsuppskattning x timpris som en rimlig kompromiss
3. Fråga vad företaget föreslår för lösning, var ärlig - är det vettiga tillägg så betala men ha +15% jämte ungefärlig prisbild som övre gräns om inte det är något alldeles särskilt

Förhoppningsvis räcker det, tråkigt att behöva lägga tid och möda på arn och i värsta fall stämning. Ska väl väldigt mycket till... men låter som du har ett vanligt och väl beprövat "case". Men det där kan ju konsumentvägledaren göra en bättre bedömning om utifrån ditt underlag och din beskrivning.
Stort tack för utförligt och detaljerad info.
 
Hej alla,

Har nu fått tidsspec. Hur detaljerad bör den vara. Nu står antal timmar per dag och sen kort beskrivning, tex ”handlat material och spacklat i kök 8h) etc.

Gissar att detta är tillräckligt? Men hur gör jag bedömningen vad som är en skälig tid för arbetet?
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Till er som reagerar på tiden likt ja, får jag fråga er om ni själva är målare, eller "lekmän"? Känns lite mer betryggande att kunna ifrågasätta deras tid om ni själva jobbar i branschen.

Lägenheten är som jag nämnt tidigare en sekskifteslägenhet, 3m takhöjd. På väggarna sitter gammal glasfiberväv. Två av taken har man rivit ner färgen och spacklat om. Ett av sovrummen samt i hela hallen (stor hall om 12-15 kvm) har man satt renoveringsgips, under samrådet att just det skulle bli tidsbesparande för oss. Detta var innan dom gav andra uppskattningen om 160 timmar, men efter dom gett den första om 130 timmar.

Värt att notera är att inför första bedömningen så hade dom INTE sett lägenheten, utan endast beskrivning och bilder. På telefon sa dom att dom har gjort jobbet tidigare och har ungefärlig koll och därför inte behöver kika på förhand. Lite dumt i efterhand att vi har hållit så pass många saker muntligt, men jag litade på dom.

Men visst är det ändå någon form av bevisbörda på dom att visa alla tillägg dom gjort och bevisa att vi accepterat dessa?

Hej jag jobbar som målare.

3 meter tak höjd gör att jobben tar mycket längre tid.

2 limfärgs tak har rivits ner, svårt att säga om tiden där, kan ta allt från 30min till 3 timmar för bara riva ner, sen brukar man spärra med oljefärg/tvätta ner resterna, bredspackla 2ggr sen mikrolita dessa tak innan målning.

Har du hålkärl? Dvs rundat i vinkeln där tak möter vägg.

Är lägenheten möblerad?

Har du mycket fönster med smygar som spacklas? Dessa tar tid

Ligger dina röra till elementen utanpå eller inne i väggarna?

Har andra hantverkare varit där samtidigt som målarna? De brukar göra de tar längre tid om man ska stångas om utrymmena, flytta varandras grejer sen stå och prata för att planera dagen så de flyter på för allas jobb.

och ja på löpande jobb håller man medel tempo, fast pris jobbar lite hårdare.

Men ja tycker nog ändå 200timmar och precis börjat slipa är alldeles för slött. 5 veckor för 1 gubbe, vilket skulle kunna vara 1 vecka per utrymme i din lägenhet för att skydda golv, riva direkt lös tapet, bredspackla 1 ggr, skära eventuella blåsor och sen sätta i 1ggr, därefter bredspackla 1ggr färdigt.

Säg på 8 timmar borde man hinna i ett utrymme; skydda golv och tejpa upp, skära till tapeten i alla vinklar och eventuella lösa delar sen bredspackla 1ggr. Lägg sen till att dom har 32timmar till på sig att få till sista spacklingen... ganska orimligt.


Förresten, läste dom bredspacklat 3ggr. Finns ingen målare som bredspacklar hos en kund 3ggr.. man kör rullgrov 2ggr. Svårt säga om de e okunskap eller för att luras
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.