M merbanan skrev:
Iom att fiberföreningen är en ekonomisk förening så kan bara juridiska personer vara medlemmar, dvs kostnader följer ej fastigheten. Så jag skulle vilja påstå att säljaren inte alls har intygat en osanning. Det är möjligt att en domstol skulle likställa samfällighet och ekonomisk förening i liknande fall. Det är iaf ett ypperligt tillfälle för mäklarna att ta höjd för detta i sina kontrakt.
Hur menar du? Såvitt jag vet kan även fysiska personer vara medlemmar i en ek.för. Din slutsats blir därför knepig...

Vad exakt ska mäklarna ta höjd för i sina kontrakt och i vilket syfte, menar du...?
 
A
H Hempulare skrev:
Hur menar du? Såvitt jag vet kan även fysiska personer vara medlemmar i en ek.för. Din slutsats blir därför knepig...

Vad exakt ska mäklarna ta höjd för i sina kontrakt och vad är i så fall syftet, menar du...?
lösa föreningarnas skulder...
Dock så är inte dessa annat än personliga så det blir väldigt mysko det med... :thinking:
 
H Hempulare skrev:
Hur menar du? Såvitt jag vet kan även fysiska personer vara medlemmar i en ek.för. Din slutsats blir därför knepig...

Vad exakt ska mäklarna ta höjd för i sina kontrakt och i vilket syfte, menar du...?
Jag tror att "merbanan" menar "riktiga människor" när hen skriver juridiska personer. Dvs personer som enligt lag är människor". Det är dock enligt hur jag läser stadgarna snarare så att det inte är ok med en juridisk person i form av ett företag.
 
M merbanan skrev:
Om man kollar i kontraktet så hänvisar den till kostnader/avgifter som hör till fastigheten, "att på fastigheten belöpande anslutningsavgift för fiber erlagts". Om man tittar på övriga kostnader som listas så är det kostnader som belastar fastigheten som sedan fastighetens ägare får betala. Iom att fiberföreningen är en ekonomisk förening så kan bara juridiska personer vara medlemmar, dvs kostnader följer ej fastigheten. Så jag skulle vilja påstå att säljaren inte alls har intygat en osanning. Det är möjligt att en domstol skulle likställa samfällighet och ekonomisk förening i liknande fall. Det är iaf ett ypperligt tillfälle för mäklarna att ta höjd för detta i sina kontrakt.
Stadgarna är dock rätt tydliga med att det INTE är fastigheten som är ansvarig utan medlemmarna, som inte kan vara juridiska personer, jag kan inte utläsa att företag är godkända som medlemmar, tvärtom gör de en poäng av att endast en av fastighetens ägare kan vara medlem. Dvs om en medlem dör måste änkan ansöka om att bli medlem i föreningen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ett antal otrevligheter rensade
Kom ihåg § 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Att notera så saknar föreningens befintliga stadgar skrivelsen att medlemmar som övertar/köper andel ej skall betala insats då föregående medlem svarar för denna. Denna del beskrivs dock i anslutningsavtalet. Vid en rättslig prövning tror jag man skulle anse att så är fallet. Alternativet är att hela tiden betala in och ut insatsen vid medlemsskiften. Det är inget föreningen skall hålla på med. Och de pengarna finns inte heller, de har använts för att bygga fibernätet.

Om inte överlåtande av insats anses finnas så kommer ju föreningen att vid varje ny medlem kunna inkassera 21500kr. Troligtvis är ett sådant förfarande ej förenligt med någon lag varvid den stadgan är tvistig.

Vidare kommer man till det som diskuteras friskt i tråden och det är om man kan sälja/överlåta en icke betald andel i föreningen. Jag anser att så är fallet iom att installationsavtalet är personligt. Bara för att man inte har betalat något betyder ju inte att man inte är ägaren. I detta fall är betalningen ersatt med en skuld. En skuld som föreningen kommer ha svårt att driva in.

Om föreningen innan överlåtelsen av medlemskapet uteslöt den tidigare medlemmen hade det inte funnits någon andel att överlåta och föreningens rätt till att kräva insats enligt stadgarna varit rimlig.
Den tidigare medlemmen kan inte anses ha haft något medlemskap eftersom insatsen inte är betald. Så något medlemskap att överlåta fanns aldrig.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om TS blivit upptagen som medlem så måste TS behandlas som alla andra medlemmar. Dvs föreningen måste leverera fiberaccess. Om man utesluter någon från föreningen så att de upphör att vara medlem så anser jag att man kan koppla ur anslutningen. Men så länge man är medlem och krav är tvistigt så bör anslutningen vara aktiv. En ekonomisk förening skall främja medlemmarnas ekonomi. Om en urkoppling riskerar att leda till en rättstvist kommer det nog kosta mer än det man tvistar över. Dvs det hamnar i facket "det är skillnad på att ha rätt och få rätt".
Visst. Men i att behandlas lika ingår också att insatsen ska vara betald.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
Däremot avgifter.
Du har ju noll erfarenhet från fiberföreningar, så sitt inte och sprid förvirring.
 
hsd hsd skrev:
TS har köpt ett hus med fiber.
Är den verkligen obetald efter så många år ??
Om så är fallet och föreningen kräver betalning så är det säljarens ansvar (möjligtvis mäklare /mäklarens försäkring)
Intressant att Maskintoken nu plötsligt gillar denna slutsats. Och (längre?) tycker man ska hacka på den "oseriösa" styrelsen och kräva efterskänkning av insatsen...
 
A
K karlmb skrev:
Du har ju noll erfarenhet från fiberföreningar, så sitt inte och sprid förvirring.
Detsamma.
Du har dessutom ett litet jäv i dessa frågor.
 
A
K karlmb skrev:
Intressant att Maskintoken nu plötsligt gillar denna slutsats. Och (längre?) tycker man ska hacka på den "oseriösa" styrelsen och kräva efterskänkning av insatsen...
fel du har.
Du förstår inte innebörden.
 
R
F frutti skrev:
Man kan inte begära betalt av någon efter sex år.
Gränsen är ju tre år.
K Kane skrev:
Mellan näringsidkare och privatperson ja. Annars 10 år.
Det stämmer enbart om företaget inte påmint om skulden under dessa tre år. Annars förlängs preskriptionstiden med tre nya år.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/skulder-och-preskription/
 
R RoAd skrev:
Det stämmer enbart om företaget inte påmint om skulden under dessa tre år. Annars förlängs preskriptionstiden med tre nya år.
[länk]
Är en ekonomisk förening likställt med en näringsidkare?
 
A
K Kane skrev:
Är en ekonomisk förening likställt med en näringsidkare?
Nej.
En förening är öppen gällande medlemskapet.
ett bolag är slutet.
 
A
En ekonomisk förening ska främja medlemmarnas ekonomi. Föreningen ska driva en ekonomisk verksamhet. Föreningen ska ha minst tre medlemmar som inte är investerande medlemmar. Föreningen ska ha en styrelse med minst tre personer som företräder medlemmarna.20 apr. 2020
Logotyp för Bolagsverket med stiliserade symboler som representerar tjänster och information.
https://bolagsverket.se › vad-1
Vad är en ekonomisk förening? - Bolagsverket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.