Du kan ju testa om det blir bättre om ni stänger av radiatorerna i ca hälften av byggnaden och stänger dörrarna dit till de rummen och låter det bli kallt där (men inte så länge att det kan frysa). Då kan man se om shunten fungerar som den ska och kvarvarande del av byggnaden värms som tänkt.
 
Jonna: Den ska ju bara blanda i returvatten om vattnet i tanken är varmare än vad som ska styras ut. Så det det inte ut att vara på bilderna i alla fall.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
god morgon :p
jag börjar tro att problemet är att shunten inte blandar vattnet som den ska... den kanske är trasig..
ska det inte vara så att den ska blanda retur vattnet med vattnet från tanken för att får önskade framledningstemp? här blir framledningen ung samma temp som det är i tanken..så den tror antagligen att det är varmare än den vill ha det..
se bild 2 för hur det verkar var nu.. och bild 1 för hur jag antar att det ska vara [bild]



[bild]
Visst du kan ju testa trycka in shuntmotorn med handen för att se om den ändrar sig för dom där har en tendens att fastna så själva ventilen inte rör sig men shuntmotorn fungerar som den ska.Mao har den hoppat ur läge.men om du tittar på dina fram och retur så verkar det som den ständigt har ett värmeunderskott.ÄR-värdet på fram måste komma över BÖR-värdet för att du ska få ett värmeöverskott annars står den och bara går eftersom den ständigt har värmeunderskott.Har du sett om ÄR-Värdet har varit större än BÖR-värdet när det varit kallt och patron urkopplad?
 
D Daniel 109 skrev:
Jonna: Den ska ju bara blanda i returvatten om vattnet i tanken är varmare än vad som ska styras ut. Så det det inte ut att vara på bilderna i alla fall.
ja det var ju det jag skrev! den blandar inte, det har fungerat bra förut när det varit mildare ute..
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
ja det var ju det jag skrev! den blandar inte, det har fungerat bra förut när det varit mildare ute..
Är det en zenit 550 du har?
 
V växelventil skrev:
Visst du kan ju testa trycka in shuntmotorn med handen för att se om den ändrar sig för dom där har en tendens att fastna så själva ventilen inte rör sig men shuntmotorn fungerar som den ska.Mao har den hoppat ur läge.men om du tittar på dina fram och retur så verkar det som den ständigt har ett värmeunderskott.ÄR-värdet på fram måste komma över BÖR-värdet för att du ska få ett värmeöverskott annars står den och bara går eftersom den ständigt har värmeunderskott.Har du sett om ÄR-Värdet har varit större än BÖR-värdet när det varit kallt och patron urkopplad?
jo shuntmotorn snurrar som den ska, jag tror mer att det är nån blockering i röret eller liknande...
den kommer inte upp i börvärdet när shunten är helt öppen om inte patronen är på, men nu när den kommer upp i bör, tror den att framledningstempraturen är för hög och släpper ut för lite vatten så alla radiatorer hinner kallna.. den blandar alltså inte som den ska.
jag har en esbe ara600 tror jag
 
Kommer lite instruktion hur du ska hantera shunten.
 
  • Illustration av instruktioner för hantering och montering av en shunt med tillhörande komponenter och schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jonna åberg jonna åberg skrev:
ja det var ju det jag skrev! den blandar inte, det har fungerat bra förut när det varit mildare ute..
Men den behöver ju inte blanda in returvatten om tankens vatten inte är varmare än måltemperaturen. När det var mildare var det sannolikt varmare i tanken och måltemperaturen på radiatorvattnet lägre.
 
D Daniel 109 skrev:
Men den behöver ju inte blanda in returvatten om tankens vatten inte är varmare än måltemperaturen. När det var mildare var det sannolikt varmare i tanken och måltemperaturen på radiatorvattnet lägre.
nej men den blandar inte när det 48 grader i tanken och den vill ha 36 på framledningen.. då blir det 45+- grader på framledningen och den stänger för mycket så returvattnet sjunker för mycket..så här : Handritad skiss av värmeväxlarsystem med temperaturangivelser; 48° i tank, 43° framledning, 24° retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev det efter att du tog bort shuntmotorn?
Oavsett vilket så orsakar det inte dina problem
 
D Daniel 109 skrev:
Blev det efter att du tog bort shuntmotorn?
Oavsett vilket så orsakar det inte dina problem
nej det var innan.. vad menar du? är det inte shunten som är problemet?
 
MultiMan
Han kanske menar att effekten inte räcker till? Då hjälper det inte att leta fel på enskilda komponenter. Så tycker jag det sett ut hela tiden, men eftersom det finns andra som kan detta bättre har jag inte skrivit något. Jag kan fortfarande ha fel.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Han kanske menar att effekten inte räcker till? Då hjälper det inte att leta fel på enskilda komponenter. Så tycker jag det sett ut hela tiden, men eftersom det finns andra som kan detta bättre har jag inte skrivit något. Jag kan fortfarande ha fel.
men den kan! problemet är att den antingen släpper ut för lite vatten så att returen sjunker för mycket, eller för mycket vatten så den inte kan hålla värmen..
Display för värmesystem med temperaturkurvor och tidsaxel, pekpilar visar på fluktuationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir väldigt lätt så om man har termostater på radiatorerna. Men det är inget problem så länge framledningstemperaturen styrs av en utegivare.
 
Nu verkar det funka lite bättre.. dock sjunker returledningen fortfarande… men shunten blandar som den ska..
Jag skruvade loss shuntmotorn igen, tog loss den vita plast biten, blåste i den, satte tillbaka allt som det var. Sen slog jag på innegivaren igen och justerade temperaturen så den ville ha 37° på framledningen, och nu verkar den hålla det! Den blandar fint och temp i tanken stiger utan el-tillskott, Framledningen ligger bra, men returen sjunker för mycket… den kanske kommer igång snart.. bilderna är tagna 20 min mellanrum
 
  • Display för värmesystem som visar bufferttank och ledningstemperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display som visar driftinformation för EcoLogic-system, inklusive temperaturer och inställningar för shunt och värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.