291 575 läst · 8 036 svar
292k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
https://sverigesradio.se/artikel/7378470AndersMalmgren skrev:
Hmm.. är alla uppgifter som motsätter dina sk teorier "dravel"?AndersMalmgren skrev:
Konstigt sätt att debattera på.
T Tullen127 skrev:Banqiaodammen (och efterliggande dammar) havererade vad jag vet pga en tyfon dvs en naturkatastrof i mitten av 70-talet men lämnade inga radioaktiva kontamineringar.
Chernobyl havererade (av sig själv) pga design-fel kombinerat med mänskliga misstag, och lämnade stora arealer obeboeliga. Idag varnar forskare för att något håller på att hända i de begravda resterna i inneslutningen - strålningen börjar stiga igen.
Diesel fanns inte med i tabellen, så jag gissar Ekonomifakta räknar med det i posten energiskatt för bensin. Alternativt är energiskatten för diesel försumbar, men det låter lite mindre rimligt.Mikael_L skrev:
Ja, det stod "drivmedelsskatter och moms" i inlägg #4693, men i inlägg #4697 modifierade VargOlle det till att fordonsskatter möjligen var med i summan.
Med eller utan moms är ofta dåligt redovisat, men om vi antar att summan är utan moms så är det enkelt att justera för det. Vi kommer ändå inte upp i ens häften av 100 miljarder kronor.
Jo. Men se ovan.
Att den dammen gick sönder helt utan mänsklig inverkan är ett ganska kreativt påstående. Notera t.ex. alla följdverkningar av dammbrottet som orsakades av dålig kommunikation. Konstruktionen var väl inte så jättebra heller. Kulturrevolutionen var viktigare.T Tullen127 skrev:
Hur mycket av dammolyckor täcks av försäkringar? Hur mycket av oljeolyckor? T.ex. utsläpp pga att en oljetanker går på grund eller havererande oljeplattformar. Men framförallt, hur mycket är alla människor som utsätts för fossilleldning försäkrade mot sjukdomar och dödsfall?T Tullen127 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Att du är maniskt rädd för allt som är strålning har vi förstått, kanske dags att fundera på varför du är så rädd för just strålning och inte andra saker. Radioaktiv strålning är väldigt väl undersökt så vi vet hur det fungerar och vilka risker den för med sig och hur man kan hantera den.F frasen_36 skrev:
Jag tror inte att jag orkar göra någon ordentlig google-session just nu.P pmd skrev:Diesel fanns inte med i tabellen, så jag gissar Ekonomifakta räknar med det i posten energiskatt för bensin. Alternativt är energiskatten för diesel försumbar, men det låter lite mindre rimligt.
Ja, det stod "drivmedelsskatter och moms" i inlägg #4693, men i inlägg #4697 modifierade VargOlle det till att fordonsskatter möjligen var med i summan.
Med eller utan moms är ofta dåligt redovisat, men om vi antar att summan är utan moms så är det enkelt att justera för det. Vi kommer ändå inte upp i ens häften av 100 miljarder kronor.
Jo. Men se ovan.
Men jag drar mig till minnes att förra gången jag försökte reda ut vad staten skulle gå miste om i skatteintäkter ifall inte ett enda fordon i Svenska fordonsflottan tankades med flytande bränsle, och jag vill minnas att jag hittade siffran 40 miljarder.
Om det var med eller utan moms? Tja, vet inte, men misstänker att det var utan, vill minnas att det var själva punktskatterna som avsågs.
Sen ska man inte glömma att det är en energiskatt på el och sen moms, så en del av det man tappar i ena änden får man igen i andra, dock mycket mindre om inte skattesystemet ändras.