T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De pratar om de 16k som dog i tsunamin för att folk som inte läser noga ska tro det dog 16k pga härdsmältan. Dravel

Edit: och som de säger i kommentarsfältet kärnkraftsfobi av detta slag dödar tusentals då man stänger ner kärnreaktorer och kör på olja.
https://sverigesradio.se/artikel/7378470
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du länkar en debattartikel med dravel
Hmm.. är alla uppgifter som motsätter dina sk teorier "dravel"?
Konstigt sätt att debattera på.
T Tullen127 skrev:
Banqiaodammen (och efterliggande dammar) havererade vad jag vet pga en tyfon dvs en naturkatastrof i mitten av 70-talet men lämnade inga radioaktiva kontamineringar.
Chernobyl havererade (av sig själv) pga design-fel kombinerat med mänskliga misstag, och lämnade stora arealer obeboeliga. Idag varnar forskare för att något håller på att hända i de begravda resterna i inneslutningen - strålningen börjar stiga igen.
 
P
F frasen_36 skrev:
Fullt hanterbart ..! :crysmile:
Ja Fukuchima- katastrofen beräknas (idsg) ts ca 60 år att "städa" till en kostnad av ca 7000 miljarder men än så länge saknas tekniken för det.
De låter hanterbart, ja.
Varifrån fick du siffrorna, f.ö?
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det saknas iofs diesel i den uppräkningen, samt moms, som VargOlle hade med i sitt inlägg.
Diesel fanns inte med i tabellen, så jag gissar Ekonomifakta räknar med det i posten energiskatt för bensin. Alternativt är energiskatten för diesel försumbar, men det låter lite mindre rimligt.
Däremot tolkade jag det som att det endast skulle gälla bränslen, inte fordonskatten.
Ja, det stod "drivmedelsskatter och moms" i inlägg #4693, men i inlägg #4697 modifierade VargOlle det till att fordonsskatter möjligen var med i summan.

Med eller utan moms är ofta dåligt redovisat, men om vi antar att summan är utan moms så är det enkelt att justera för det. Vi kommer ändå inte upp i ens häften av 100 miljarder kronor.
Men det kan å andra sidan bli lite mer än de 33 miljarder jag försökte påstå.
Jo. Men se ovan.
 
P
T Tullen127 skrev:
Banqiaodammen (och efterliggande dammar) havererade vad jag vet pga en tyfon dvs en naturkatastrof i mitten av 70-talet men lämnade inga radioaktiva kontamineringar.
Att den dammen gick sönder helt utan mänsklig inverkan är ett ganska kreativt påstående. Notera t.ex. alla följdverkningar av dammbrottet som orsakades av dålig kommunikation. Konstruktionen var väl inte så jättebra heller. Kulturrevolutionen var viktigare.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du länkar en debattartikel med dravel
Skriven av folk som inte kan skilja på kärnkraft och kärnvapen.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
[länk]
Hur mycket av dammolyckor täcks av försäkringar? Hur mycket av oljeolyckor? T.ex. utsläpp pga att en oljetanker går på grund eller havererande oljeplattformar. Men framförallt, hur mycket är alla människor som utsätts för fossilleldning försäkrade mot sjukdomar och dödsfall?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
De låter hanterbart, ja.
Varifrån fick du siffrorna, f.ö?
Googlade och läste
 
F
T Tullen127 skrev:
Kronor
[länk]
Tack för länken
P pmd skrev:
Skriven av folk som inte kan skilja på kärnkraft och kärnvapen.[/QUOTE
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du kan börja cykla, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil.
Jag brukar cykla på vägen. Och urusel väg, är urusel även på en cykel.
 
F frasen_36 skrev:
Hmm.. är alla uppgifter som motsätter dina sk teorier "dravel"?
Konstigt sätt att debattera på.
Ungefär som allt som motsätter dina är ”trams” ;)

Man ska inte kasta sten i glashus eller hur var det…
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
I miljarder kronor.
Energiskatt bensin 11,2
Koldioxidskatt bensin 7,1
Fordonsskatt 14,7
Summa 33.0
Du glömde skatterna på olja, till vad annat än just fordon (diesel) används olja idag?
Ja förutom Karlshamnsverket då :)
 
M
F frasen_36 skrev:
Tack för länken
Att du är maniskt rädd för allt som är strålning har vi förstått, kanske dags att fundera på varför du är så rädd för just strålning och inte andra saker. Radioaktiv strålning är väldigt väl undersökt så vi vet hur det fungerar och vilka risker den för med sig och hur man kan hantera den.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Diesel fanns inte med i tabellen, så jag gissar Ekonomifakta räknar med det i posten energiskatt för bensin. Alternativt är energiskatten för diesel försumbar, men det låter lite mindre rimligt.

Ja, det stod "drivmedelsskatter och moms" i inlägg #4693, men i inlägg #4697 modifierade VargOlle det till att fordonsskatter möjligen var med i summan.

Med eller utan moms är ofta dåligt redovisat, men om vi antar att summan är utan moms så är det enkelt att justera för det. Vi kommer ändå inte upp i ens häften av 100 miljarder kronor.

Jo. Men se ovan.
Jag tror inte att jag orkar göra någon ordentlig google-session just nu.
Men jag drar mig till minnes att förra gången jag försökte reda ut vad staten skulle gå miste om i skatteintäkter ifall inte ett enda fordon i Svenska fordonsflottan tankades med flytande bränsle, och jag vill minnas att jag hittade siffran 40 miljarder.
Om det var med eller utan moms? Tja, vet inte, men misstänker att det var utan, vill minnas att det var själva punktskatterna som avsågs.

Sen ska man inte glömma att det är en energiskatt på el och sen moms, så en del av det man tappar i ena änden får man igen i andra, dock mycket mindre om inte skattesystemet ändras.
 
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
Ja speciellt när den laddas med ström från Karlshamns oljekraftverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.