Hej!

Vi har avtal om löpande räkning med vår entreprenör.
Fick en tidsuppskattning på 130-160 timmar för att spackla och måla om lägenheten. Nu är målarna uppe i över 200 timmar och har precis börjat hinna slipa spacklingen. Dvs grundmålning och målning kvar fortfarande.
Hantverkarna har aldrig meddelat om något moment som blivit extra tidskrävande eller förvarnat oss om extra tiden förrän vi fick deras första utskick av debiterade timmar.
Vilka skyldigheter har hantverkarna att förvarna oss om att det blir dyrare än tänkt? Några alls? Vilka rättigheter har jag som konsument när vi kör löpande räkning men där hantverkarna gjort en ungefärlig prisuppskattning? Räcker det som definiera vårt avtal som ”ungefärligt pris”?

Mottager gärna råd och länkar till eventuella lagar och rättsfall så jag vet hur mycket rätt jag har på min sida innan jag tar upp det med hantverkarna. Oavsett vem av oss som har rätten på sin sida.

Tack!
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej!

Vi har avtal om löpande räkning med vår entreprenör.
Fick en tidsuppskattning på 130-160 timmar för att spackla och måla om lägenheten. Nu är målarna uppe i över 200 timmar och har precis börjat hinna slipa spacklingen. Dvs grundmålning och målning kvar fortfarande.
Hantverkarna har aldrig meddelat om något moment som blivit extra tidskrävande eller förvarnat oss om extra tiden förrän vi fick deras första utskick av debiterade timmar.
Vilka skyldigheter har hantverkarna att förvarna oss om att det blir dyrare än tänkt? Några alls? Vilka rättigheter har jag som konsument när vi kör löpande räkning men där hantverkarna gjort en ungefärlig prisuppskattning? Räcker det som definiera vårt avtal som ”ungefärligt pris”?

Mottager gärna råd och länkar till eventuella lagar och rättsfall så jag vet hur mycket rätt jag har på min sida innan jag tar upp det med hantverkarna. Oavsett vem av oss som har rätten på sin sida.

Tack!
Det regleras i Konsumenttjänslagen. Särskilt §8 och §36är aktuella i det här fallet.

Kort: om det uppstår behov av tilläggsarbete ska näringsidkaren kontakta konsumenten och begära dennes anvisningar.

Ett ungefärligt pris får överskridas med högst 15%.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Lite nyfiken, vad har de hållit på med i 200h?
 
  • Gilla
Jennie For
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej!

Vi har avtal om löpande räkning med vår entreprenör.
Fick en tidsuppskattning på 130-160 timmar för att spackla och måla om lägenheten. Nu är målarna uppe i över 200 timmar och har precis börjat hinna slipa spacklingen. Dvs grundmålning och målning kvar fortfarande.
Hantverkarna har aldrig meddelat om något moment som blivit extra tidskrävande eller förvarnat oss om extra tiden förrän vi fick deras första utskick av debiterade timmar.
Vilka skyldigheter har hantverkarna att förvarna oss om att det blir dyrare än tänkt? Några alls? Vilka rättigheter har jag som konsument när vi kör löpande räkning men där hantverkarna gjort en ungefärlig prisuppskattning? Räcker det som definiera vårt avtal som ”ungefärligt pris”?

Mottager gärna råd och länkar till eventuella lagar och rättsfall så jag vet hur mycket rätt jag har på min sida innan jag tar upp det med hantverkarna. Oavsett vem av oss som har rätten på sin sida.

Tack!

Hur stort är jobbet?

jag gjorde precis en 1 plans villa på ca 90kvm standard takhöjd, alla foder, taklister och golvlister satt på plats redan samt inredningen i köket. Huset innefatta liten toalett, entre, 2 st hallar, stort vardagsrum, kök och 1 sovrum. Inga tak gjordes men i samtliga utrymme:

skydda golv
Tejpa upp foder, fönster och dörrkarmar
Rev tapet
Spärra väggarna med tapetspärr
Bredspackla 2 ggr
Slipa
Mikrolita alla väggar
Tejpade om alla foder, fönster, och dörrkarmar inför målning
Foga alla vinklar
Måla 2ggr, mellan målningarna gick jag runt med lampa och lös och bättringsspackla där de behövdes
Skydda av och städa

140 timmar totalt

en liten referens bara
 
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite nyfiken, vad har de hållit på med i 200h?
Det kan man fråga sig..
 
L Lechuza skrev:
Hur stort är jobbet?

jag gjorde precis en 1 plans villa på ca 90kvm standard takhöjd, alla foder, taklister och golvlister satt på plats redan samt inredningen i köket. Huset innefatta liten toalett, entre, 2 st hallar, stort vardagsrum, kök och 1 sovrum. Inga tak gjordes men i samtliga utrymme:

skydda golv
Tejpa upp foder, fönster och dörrkarmar
Rev tapet
Spärra väggarna med tapetspärr
Bredspackla 2 ggr
Slipa
Mikrolita alla väggar
Tejpade om alla foder, fönster, och dörrkarmar inför målning
Foga alla vinklar
Måla 2ggr, mellan målningarna gick jag runt med lampa och lös och bättringsspackla där de behövdes
Skydda av och städa

140 timmar totalt

en liten referens bara
Tack! Detta gäller drygt 100 kvm, sekelskifte med lite extra takhöjd därav. Gammal glasfiberväv på väggarna. Tror dom spacklat med grovspackel två gånger och sen avslutat med finspackel
 
  • Gilla
Camaromicke
  • Laddar…
Som hantverkare är detta skittråkigt att läsa .
Du skriver att ni har ett avtal , är det i skriftlig form ( alltså papper eller mail eller sms ) ? Annars är det ord mot ord och det betyder egentligen ingenting när det ställs på sin spets och hantverkaren vill bråka om timmar . Som nån annan skriver är det max 15 % påslag på det uppskattade priset. Dock kan det tillkomma extra kostnader under resans gång , dock måste hantverkaren upplysa om det innan och inte efter .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Som hantverkare är detta skittråkigt att läsa .
Du skriver att ni har ett avtal , är det i skriftlig form ( alltså papper eller mail eller sms ) ? Annars är det ord mot ord och det betyder egentligen ingenting när det ställs på sin spets och hantverkaren vill bråka om timmar . Som nån annan skriver är det max 15 % påslag på det uppskattade priset. Dock kan det tillkomma extra kostnader under resans gång , dock måste hantverkaren upplysa om det innan och inte efter .
Första uppskattningen om 130 timmar är skriftligt per mejl. Det är från deras första offert som gällde fast pris, då jag räknat ut timmarna baklänges genom att dela totalsumman med timpriset för deras målare. Andra uppskattningen 160 timmar är muntligen.
Ringde upp firman nu som menade på att deras första uppskattning inte gäller, och att om vi hade accepterat fastpriset så hade dom behövt pausa och avbryta för att lägga till moment (ÄTA) som inte inkluderades i priset. Borde dom inte ha skyldighet att meddela oss när dom lägger till sådana moment mot löpande räkning för att skaffa sig timmar?
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Första uppskattningen om 130 timmar är skriftligt per mejl. Det är från deras första offert som gällde fast pris, då jag räknat ut timmarna baklänges genom att dela totalsumman med timpriset för deras målare. Andra uppskattningen 160 timmar är muntligen.
Ringde upp firman nu som menade på att deras första uppskattning inte gäller, och att om vi hade accepterat fastpriset så hade dom behövt pausa och avbryta för att lägga till moment (ÄTA) som inte inkluderades i priset. Borde dom inte ha skyldighet att meddela oss när dom lägger till sådana moment mot löpande räkning för att skaffa sig timmar?
Vad är det som är tillagt i arbete efter deras offert och sedan efter uppskattningen på 160h?
 
100 kvadratmeter och 25 fulla arbetsdagar och de har inte ens börjat måla än :surprised:
Skulle vara intressant att se hur de rummen ser ut (och såg ut).
Måste vara våldsamt komplicerade.
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är det som är tillagt i arbete efter deras offert och sedan efter uppskattningen på 160h?
Ingenting skulle jag säga. Firman (som anlitat målarna på UE) säger att det tillkommit en del pga ojämnheter och tapeten har släppt på vissa ställen, och för vissa skarvar i hallen där dom satt upp renoveringsgips har fixats lite extra osv. Dom påstår att dom gjort dom timmarna som behövs för att göra ett bra jobb som vi kommer vara nöjda med.
 
  • Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Till er som reagerar på tiden likt ja, får jag fråga er om ni själva är målare, eller "lekmän"? Känns lite mer betryggande att kunna ifrågasätta deras tid om ni själva jobbar i branschen.

Lägenheten är som jag nämnt tidigare en sekskifteslägenhet, 3m takhöjd. På väggarna sitter gammal glasfiberväv. Två av taken har man rivit ner färgen och spacklat om. Ett av sovrummen samt i hela hallen (stor hall om 12-15 kvm) har man satt renoveringsgips, under samrådet att just det skulle bli tidsbesparande för oss. Detta var innan dom gav andra uppskattningen om 160 timmar, men efter dom gett den första om 130 timmar.

Värt att notera är att inför första bedömningen så hade dom INTE sett lägenheten, utan endast beskrivning och bilder. På telefon sa dom att dom har gjort jobbet tidigare och har ungefärlig koll och därför inte behöver kika på förhand. Lite dumt i efterhand att vi har hållit så pass många saker muntligt, men jag litade på dom.

Men visst är det ändå någon form av bevisbörda på dom att visa alla tillägg dom gjort och bevisa att vi accepterat dessa?
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Ingenting skulle jag säga. Firman (som anlitat målarna på UE) säger att det tillkommit en del pga ojämnheter och tapeten har släppt på vissa ställen, och för vissa skarvar i hallen där dom satt upp renoveringsgips har fixats lite extra osv. Dom påstår att dom gjort dom timmarna som behövs för att göra ett bra jobb som vi kommer vara nöjda med.
Så deras offertarbete har varit uselt således?
Vad tror de nu att antalet timmar för arbetet kommer att sluta på?
 
260 timmar. Och då är inte snickerier inräknat. Det är också något som jag bara tagit muntligt och inte specat i text till deras första offert tyvärr.
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
säger att det tillkommit en del pga ojämnheter
Trodde det var rätt standard när man spacklar väggarna att dessa har ojämnheter.
Lite därför man spacklar kan jag tycka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.