P
Ulltand Ulltand skrev:
Den strörre delan av året exporterar vi ren el till utlandet Om du då ökar på den inhemska förbrukningen sjunker exporten av ren el och ersättas av smutsig tex i polen. Vi har ett överskott av ren el som vi exporterar när vi kan och det är oftast
Har du sett någon statistik på det? Den vore jag intresserad av i så fall.

Även om all el som laddar en elbil vore fossilel så är det ändå en klimatmässig vinst med en elbil jämfört med en fossilbil.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag reagerade på att du verkade ha fått nivåerna på drivmedelsskatt alldeles fel.
Och mycket riktigt, du har angett nästan 3 ggr för högt belopp.
[länk]
Jag har för mig att det ligger på denna nivå men det kan vara inklusive fordonsskatten jag läst
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har redan bevisat för dig att kärnkraften inte gör mer skada än vattenkraften utan att det är precis tvärt om.
Trams.
 
P
VargOlle VargOlle skrev:
Jag har för mig att det ligger på denna nivå men det kan vara inklusive fordonsskatten jag läst
I miljarder kronor.
Energiskatt bensin 11,2
Koldioxidskatt bensin 7,1
Fordonsskatt 14,7
Summa 33.0
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Väldigt mycket tjafs om radioaktivitet. Det är fullt hanterbart, dags att börja förstå det.

Tips. Skaffa en radiak-mätare, jag köpte en Radex (rysk mätare med ett single GM-rör helt enkelt, kalibrerbar osv) efter Fukushima.

Kollat både här och där, visst det finns litet gamla grejer typ en vintage Silva syftkompass jag har med några självlysande prickar av Radium förmodligen, där gick ju mätaren litet bananas. Så vi har inte denna kompass under huvudkudden och slickar inte på den i onödan.

Men intressant att se att dammet som fångas upp i vår LLVP’s filter har rätt hög aktivitet. Därför anmodar jag att man inte använder dammsugare för att renöra dylika utan spolar av filtren i duschen istället. Man gör vad man kan och efter den information man skaffar sig.
Fullt
H Harald Blåtumme skrev:
Väldigt mycket tjafs om radioaktivitet. Det är fullt hanterbart, dags att börja förstå det.

Tips. Skaffa en radiak-mätare, jag köpte en Radex (rysk mätare med ett single GM-rör helt enkelt, kalibrerbar osv) efter Fukushima.

Kollat både här och där, visst det finns litet gamla grejer typ en vintage Silva syftkompass jag har med några självlysande prickar av Radium förmodligen, där gick ju mätaren litet bananas. Så vi har inte denna kompass under huvudkudden och slickar inte på den i onödan.

Men intressant att se att dammet som fångas upp i vår LLVP’s filter har rätt hög aktivitet. Därför anmodar jag att man inte använder dammsugare för att renöra dylika utan spolar av filtren i duschen istället. Man gör vad man kan och efter den information man skaffar sig.[/QUOT
Fullt hanterbart ..! :crysmile:
Ja Fukuchima- katastrofen beräknas (idsg) ts ca 60 år att "städa" till en kostnad av ca 7000 miljarder men än så länge saknas tekniken för det.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där är känslor och rädsla inte fakta.
Risker är inte = känslor/rädsla.
Tror du det har du aldrig arbetat med riskhantering eller riskreducering
 
T Tullen127 skrev:
Risker är inte = känslor/rädsla.
Tror du det har du aldrig arbetat med riskhantering eller riskreducering
Vi har redan lagt fram fakta som visar att kärnkraft är den basenergi med minst risker. Så ja, det ni håller på med är bara känsloyttringar, inget annat.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Ja Fukuchima- katastrofen beräknas (idsg) ts ca 60 år att "städa" till en kostnad av ca 7000 miljarder
Oj, det är ju nästan lika mycket som det läggs på militära utgifter på 3,5 år, shit.
Jag tvivlar på att Fukushima kommer kosta så mycket att städa upp, men men, osvuret är bäst ...

2020 lade i alla fall världens länder nästan 2000 miljarder dollar i militära utgifter.

Förresten, menade du 7000 miljarder kr eller dollar?
Ty förra årets militära utgifter var ju alltså nästan 20.000 miljarder kronor. :surprised: :cry:

Och har du någon länk eller så, till uppskattningen att Fukushima kommer kosta 7000 miljarder.
Det skulle vara kul att få läsa.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
I miljarder kronor.
Energiskatt bensin 11,2
Koldioxidskatt bensin 7,1
Fordonsskatt 14,7
Summa 33.0
Tja, det saknas iofs diesel i den uppräkningen, samt moms, som VargOlle hade med i sitt inlägg.
Däremot tolkade jag det som att det endast skulle gälla bränslen, inte fordonskatten.

Nåja, svårt att nå 100 Miljarder för fordonsbränslen i alla fall, jag hittade en lista, men där var oljebränslen hopslagna, så man kunde inte hitta hur mycket diesel det var i fordon resp oljepannor, stationära maskiner och jordbruksredskap t.ex.

Men det kan å andra sidan bli lite mer än de 33 miljarder jag försökte påstå.
 
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det förekommer två väldigt olika siffror.
Och jag finner att det troligen beror på ifall man blundar för Banqiao Dam-katastrofen eller inte.
Då denna dammolycka bara i sig orsakade nästan 100 ggr fler dödsoffer än alla andra dammolyckor i världshistorien tillsammans så gör det ju liten skillnad på vilka siffror man får fram. :)

Tycker man att denna dammolycka av någon anledning inte ska räknas, så kan man ju även tycka att Tjernobyl av något annat lika irrationellt skäl inte ska räknas.
Banqiaodammen (och efterliggande dammar) havererade vad jag vet pga en tyfon dvs en naturkatastrof i mitten av 70-talet men lämnade inga radioaktiva kontamineringar.
Chernobyl havererade (av sig själv) pga design-fel kombinerat med mänskliga misstag, och lämnade stora arealer obeboeliga. Idag varnar forskare för att något håller på att hända i de begravda resterna i inneslutningen - strålningen börjar stiga igen.
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, det är ju nästan lika mycket som det läggs på militära utgifter på 3,5 år, shit.
Jag tvivlar på att Fukushima kommer kosta så mycket att städa upp, men men, osvuret är bäst ...

2020 lade i alla fall världens länder nästan 2000 miljarder dollar i militära utgifter.

Förresten, menade du 7000 miljarder kr eller dollar?
Ty förra årets militära utgifter var ju alltså nästan 20.000 miljarder kronor. :surprised: :cry:

Och har du någon länk eller så, till uppskattningen att Fukushima kommer kosta 7000 miljarder.
Det skulle vara kul att få läsa.
Kronor
https://www.gp.se/debatt/vi-får-aldrig-glömma-katastrofen-i-fukushima-1.42773075
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Kronor
[länk]
Du länkar en debattartikel med dravel
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du länkar en debattartikel med dravel
Surt sa räven
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Surt sa räven
De pratar om de 16k som dog i tsunamin för att folk som inte läser noga ska tro det dog 16k pga härdsmältan. Dravel

Edit: och som de säger i kommentarsfältet kärnkraftsfobi av detta slag dödar tusentals då man stänger ner kärnreaktorer och kör på olja.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De pratar om de 16k som dog i tsunamin för att folk som inte läser noga ska tro det dog 16k pga härdsmältan. Dravel

Edit: och som de säger i kommentarsfältet kärnkraftsfobi av detta slag dödar tusentals då man stänger ner kärnreaktorer och kör på olja.
Du har ett "eget" sätt att bedöma sånt som inte passar dina åsikter"
https://www.nyteknik.se/samhalle/svindlande-summa-for-sanering-efter-fukushima-6968740
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.