Hej, jag ska lägga asfalt på min uppfart och har sett att Ebeco (https://www.ebeco.se/snosmaltning/snowmat) har en eldriven snösmältningsmatta som heter snowmat som verkar enkel att lägga under asfalten. Dock verkar de levereras med stickkontakt och det innebär väl att det är enfas med hög effekt/watt eller vad man säger.

Det kommer bli 4*2900W (möjligen att man kan ta 2*2900W+2*2350W istället) och min fråga är om det är enkelt/görbart för en elektriker att koppla in detta på en 3fas kabel? Jag har en laddstolpe med 3fas, 16A som det vore smidigast om detta gick att ansluta till. Jag förstår att jag inte kan ladda bilen och köra snösmältningen samtidigt, men om man bortser från det så är frågan om det ens går att koppla in på laddstolpskabeln eller om jag ska tänka om?
 
Kikar man i manualen så fanns de i lite olika storlekar och effekter:

Teknisk fakta
Art.nr Effekt Bredd Längd Yta Resistans Isolation
8960280 700 W 0,5 m 4,2 m 2,1 m² 77 Ω > 10 MΩ
8960281 1100 W 0,5 m 6,9 m 3,5 m² 49 Ω > 10 MΩ
8960282 1350 W 0,5 m 8,5 m 4,2 m² 39 Ω > 10 MΩ
8960283 2350 W 0,5 m 14,4 m 7,2 m² 23 Ω > 10 MΩ
8960284 2900 W 0,5 m 18,0 m 9,0 m² 18 Ω > 10 MΩ

https://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/55237_snowmat_vers_1.3_210602_webb.pdf
https://www.ebeco.se/snosmaltning/snowmat

så det är ju upp till installatören att fördela bland faserna.
Stickpropp ser jag inte som ett alternativ, fast anslutning med någon styrning av utetemperaturen osv.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kikar man i manualen så fanns de i lite olika storlekar och effekter:

Teknisk fakta
Art.nr Effekt Bredd Längd Yta Resistans Isolation
8960280 700 W 0,5 m 4,2 m 2,1 m² 77 Ω > 10 MΩ
8960281 1100 W 0,5 m 6,9 m 3,5 m² 49 Ω > 10 MΩ
8960282 1350 W 0,5 m 8,5 m 4,2 m² 39 Ω > 10 MΩ
8960283 2350 W 0,5 m 14,4 m 7,2 m² 23 Ω > 10 MΩ
8960284 2900 W 0,5 m 18,0 m 9,0 m² 18 Ω > 10 MΩ

[länk]
[länk]

så det är ju upp till installatören att fördela bland faserna.
Stickpropp ser jag inte som ett alternativ, fast anslutning med någon styrning av utetemperaturen osv.
Tack för svar, ja jag specade watt för de längderna jag behöver, dvs 4*18m (4*2900W) alternativt 2*18m+2*14,4m (2*2900W+2*2350W) Jag kan tyvärr inte låta elektrikern välja mindre slingor, men jag kanske missförstod dig.

Det låter bra om det går att koppla på det jag specade, dvs att trefas 16A ska fungera. Och som du skriver, gärna med styrning av utetemp eller timer. Vill mest veta att det ens går innan jag blandar in elektriker i det hela.
 

Bästa svaret

Allt går, men det kan ju bli tight att ladda samtidigt...vad har du för huvudsäkringar?

Tillägg: Har du laddstolpen matad med 5*6 kabel hade jag lagt på det där, med erf säkringar, styrningar osv.
Är laddstolpen matad med 2,5 skulle jag låta den vara ifred och lägga fram en ny kabel från mätarskåpet.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
Ja jag tänkte att jag får skippa laddaning av bil när markslingan är på, laddar bilen en gång i veckan så det borde inte vara något problem (och vad jag läst mig till så kör man inte slingorna så ofta) Jag har 25A på huvudsäkringarna. Däremot frågan om kabel har jag ingen aning, mer än att den i mina ögon ser rätt tunn ut, men det har ju en elektriker bättre koll på..

Tack för svaret, nu slipper jag grubbla, nu vet jag att de kan lägga slingorna under asfalten och att det går att fixa ihop det för en elektriker sen!
 
E
Om du istället kan pussla ihop det med 9st slingor á 0,5x6,9m så kommer du klara dig på en 3x16A-matning.
Mattorna blir lite dyrare i inköp, men installationen blir desto billigare.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Om du istället kan pussla ihop det med 9st slingor á 0,5x6,9m så kommer du klara dig på en 3x16A-matning.
Mattorna blir lite dyrare i inköp, men installationen blir desto billigare.
Tack för input, jag har två spår, så det skulle bli 10*6,9. vad skulle fördelen vara, det blir fler W än 2*18m+2*14,4m, och betydligt fler kablar att koppla ihop längs vägen? Borde inte båda alternativen fungera på 3*16A? Eller vad krävs för mitt förslag på "mattorna"?
 
Eftersom det är fråga om enfaslaster som skall fördelas på de tre faserna bör antalet mattor vara jämnt delbart med tre om de är lika stora. 16 A trefas räcker till 11 kW. Men då måste det vara 3,7 kW per fas. Alternativen du föreslår i första inlägget blir båda dåliga eftersom en fas kommer att få mer än 3,7 kW belastning.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
Fyra mattor blir svårt att fördela jämnt över tre faser. Antalet mattor behöver vara jämnt delbart med tre.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Eftersom det är fråga om enfaslaster som skall fördelas på de tre faserna bör antalet mattor vara jämnt delbart med tre om de är lika stora. 16 A trefas räcker till 11 kW. Men då måste det vara 3,7 kW per fas. Alternativen du föreslår i första inlägget blir båda dåliga eftersom en fas kommer att få mer än 3,7 kW belastning.
Tack då är jag med! Jag såg att Ebeco rekommenderar ett sånt här skåo om man kör över 5kW https://www.ebeco.se/utomhus/styrning/produkter/apparatskap-stora-anlaggningar Det är inte så att det skåoet hjälper till att jämna ut det över faserna? Kanske inte alls vad det är till för..
 
S SthlmCity skrev:
Tack då är jag med! Jag såg att Ebeco rekommenderar ett sånt här skåo om man kör över 5kW [länk] Det är inte så att det skåoet hjälper till att jämna ut det över faserna? Kanske inte alls vad det är till för..
Jag tolkar det som att det skåpet innehåller logik som avgör när mattorna skall startas. Det kan spara energi genom att inte värma i onödan. Men det kan inte fördela effekten mellan faserna mer än man kan göra utan skåpet.

Som förtydligande. Det går alltså utmärkt att ha de mattor som du föreslår. Men de behöver då säkras av högre än 16A.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
Eller att be en elektriker öka till 3*20A på propparn/säkringarna som går till just den kabeln (laddbox), hur mycket kan man köra per fas då?
 
A Avemo skrev:
Jag tolkar det som att det skåpet innehåller logik som avgör när mattorna skall startas. Det kan spara energi genom att inte värma i onödan. Men det kan inte fördela effekten mellan faserna mer än man kan göra utan skåpet.
Okej tack.. ingen genväg med andra ord.. Stort tack för all hjälp, guld värt för en som inte kan något och när de som lägger mattorna säger att elektriker enkelt kan lösa allt sen :)
 
S SthlmCity skrev:
Eller att be en elektriker öka till 3*20A på propparn/säkringarna som går till just den kabeln (laddbox), hur mycket kan man köra per fas då?
Det är helt enkelt strömmen gånger spänningen. 230*20 = 4600 W per fas. Tänk på att det finns mer i huset som drar ström också.
 
  • Gilla
SthlmCity
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är helt enkelt strömmen gånger spänningen. 230*20 = 4600 W per fas. Tänk på att det finns mer i huset som drar ström också.
Snyggt, nu har jag lärt mig hur man räknar också, det var ju otroligt enkelt! Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.