39 532 läst · 879 svar
40k läst
879 svar
kallt i huset ecopart 417
https://pm-asset.azureedge.net/api/asset-download?id=28824506J jonaserik skrev:
Det är en sån här jag har, är det som på sida 2 du menar?
Bra då står fasningen på axeln ca kl2 , och motorn står kanske på kl 2 den ,markeringen på på vredet visade det. Sått tillbaka vredet på motorn, ställ ner kurvan till min , då börjar motorn att gå vänta tills den stannar , vad står vredet på då , markeringen ska då vara på min ( öka ninska symbol på det )
Jag förstår inte riktigt.. så här ser det utJ jonaserik skrev:Bra då står fasningen på axeln ca kl2 , och motorn står kanske på kl 2 den ,markeringen på på vredet visade det. Sått tillbaka vredet på motorn, ställ ner kurvan till min , då börjar motorn att gå vänta tills den stannar , vad står vredet på då , markeringen ska då vara på min ( öka ninska symbol på det )
Om du tar bort den vita med en massa taggar på , dra rakt ut, så är det axel dom sitter i shunten den har en fasning som kan stå kl 2 , det är viktigt veta hur fasningen är i läge. har du ställt ner kurvan till min så att shuntmotorn har gått till stopp i något läge.
med ”kurvan” menar du på shunten? Den har inte börvärdet på framledningen än så den vill vara fullt öppen just nuJ jonaserik skrev:
hur står står shuntmotorn nu mot max , bredaste markeringen på rött på vredet , då vill den maxa ut värme nu, vad står fasningen på axeln , ca kl 2 då , du ska ställa om kurvan till absolut min och då ska mortorn om det rätt gå mot minus , markeringen på det på vredet ska gå ner till minsta på det röda. Kommer strax tillbaka ska peta in en pinne i pannan
Jag förstår att jonaserik och växelventil har mer erfarenhet än mig på värmepumpar. Men deras slutsatser känns för mig helt galna.
Hålets temperatur är inget stort problem. Även om det ör nära nollan så ligger inte ett bra hål särskilt mycket högre. Det ger ingen markant skillnad.
Man vinner inget på att minska på hur mycket shunten tar från tanken. Det leder enbart till en högre temperatur på ett mellansteg. Något som man vill undvika. Att sänka hastigheten på cirkulationspumpar ger inte heller någon positiv effekt, i alla fall om man bortser från pumpens elförbrukning.
Det tycks vara väldigt mycket tumregler och lite förståelse.
Hålets temperatur är inget stort problem. Även om det ör nära nollan så ligger inte ett bra hål särskilt mycket högre. Det ger ingen markant skillnad.
Man vinner inget på att minska på hur mycket shunten tar från tanken. Det leder enbart till en högre temperatur på ett mellansteg. Något som man vill undvika. Att sänka hastigheten på cirkulationspumpar ger inte heller någon positiv effekt, i alla fall om man bortser från pumpens elförbrukning.
Det tycks vara väldigt mycket tumregler och lite förståelse.
Eftersom du inte vet något eller vet något av mindre art som du läst om på forumet, ska du nog inte komma med något om tumregler eller annat,men klart du kan ta över här och se till att allt fungerar för TS så det blir varmt och skönt i huset. Är det du vill så varsågod och fortsätt eller så pudlar du och följer med så du lär dig något, man lär sig något nytt varje dag och det inte fel. Men för att lära sig måste man vara lyhörd.D Daniel 109 skrev:Jag förstår att jonaserik och växelventil har mer erfarenhet än mig på värmepumpar. Men deras slutsatser känns för mig helt galna.
Hålets temperatur är inget stort problem. Även om det ör nära nollan så ligger inte ett bra hål särskilt mycket högre. Det ger ingen markant skillnad.
Man vinner inget på att minska på hur mycket shunten tar från tanken. Det leder enbart till en högre temperatur på ett mellansteg. Något som man vill undvika. Att sänka hastigheten på cirkulationspumpar ger inte heller någon positiv effekt, i alla fall om man bortser från pumpens elförbrukning.
Det tycks vara väldigt mycket tumregler och lite förståelse.
Jag lär mig gärna. Men då for du motivera dina råd. Att du skulle gå mer värme från värmepumpen genom att höja temperaturen i tanken är ju helt galet tex. Du får motsatt effekt.
Tror helt enkelt att det är inget fel på pumpen utan den räcker helt enkelt inte till för det systemet.Som TS skriver hade hon -11 2 dagar i streck och sytemet har inte hämtat sig efter det utan borde bli mer normalt att när det blir mer + ute .När hon slog på el-patron fick hon upp tempen i systemet.ända jag kan tänka mig är om TS har gas brist annars har jag svårt att se vad problemmet annars skulle vara.
god morgonV växelventil skrev:Tror helt enkelt att det är inget fel på pumpen utan den räcker helt enkelt inte till för det systemet.Som TS skriver hade hon -11 2 dagar i streck och sytemet har inte hämtat sig efter det utan borde bli mer normalt att när det blir mer + ute .När hon slog på el-patron fick hon upp tempen i systemet.ända jag kan tänka mig är om TS har gas brist annars har jag svårt att se vad problemmet annars skulle vara.
jag börjar tro att problemet är att shunten inte blandar vattnet som den ska... den kanske är trasig..
ska det inte vara så att den ska blanda retur vattnet med vattnet från tanken för att får önskade framledningstemp? här blir framledningen ung samma temp som det är i tanken..så den tror antagligen att det är varmare än den vill ha det..
se bild 2 för hur det verkar var nu.. och bild 1 för hur jag antar att det ska vara
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder