På söndag är det första advent och det har blivit dags att sätta igång med det stora baket av pepparkakshus. Jag utlyser härmed årets tävling Pepparkakshus 2021!

Klassisk adventsljusstake med figurer som föreställer ett luciatåg på ett vitt bord med en grönskande planta.
Ljusstake Luciatåg

Det vinnande bidraget får förutom äran en stämningsfull, klassisk ljusstake luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 17 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

Ett detaljerat pepparkakshus på ett fat, dekorerat med kristyr och fejkad snö, belyst inifrån och en glasgran framför.
2020 års vinnare var cala218 som hade gjort en kopia av det egna huset.

Tips & inspiration

Nedan hittar du både länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus och länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Pepparkakshus 2020
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Handgjort pepparkakshus med dekorationer och en pepparkakståg på ett juldekorerat bord. Intrikat pepparkakshus med belysning omgiven av juldekorationer och konstgjord snö. Detaljerad pepparkakshus med juldekorationer, belysning och figurer som föreställer julgranar och tomten.
 
  • Gilla
  • Älska
Carinscar och 19 till
  • Laddar…
E
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
På söndag är det första advent och det har blivit dags att sätta igång med det stora baket av pepparkakshus. Jag utlyser härmed årets tävling Pepparkakshus 2021!

[bild]
Ljusstake Luciatåg

Det vinnande bidraget får förutom äran en stämningsfull, klassisk ljusstake luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 17 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

[bild]
2020 års vinnare var cala218 som hade gjort en kopia av det egna huset.

Tips & inspiration

Nedan hittar du både länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus och länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Pepparkakshus 2020
 
  • Pepparkakshus som utgör en julig by med julbelysning och små granar på ett snötäckt underlag.
  • Handgjord pepparkaksgata med hus, träd och gatubelysning på ett bord täckt av florsocker som snö.
  • Pepparkakshus formade som byggnader och träd med "snö", och en gatlykta på ett bord.
  • Pepparkakshus formade som butiker och restaurang med juldekoration och gatubelysning.
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
13th Marine och 18 till
  • Laddar…
Konstfullt pepparkakshus med utsmyckade väggar och tak, står inomhus med solljus i bakgrunden. Detaljerat pepparkakshus med belysning i fönstren, mot en bakgrund av ett fönster på kvällen. Intrikat dekorerat pepparkakshus på träunderlag framför ett fönster.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
13th Marine och 19 till
  • Laddar…
Alla lägger upp väldigt pampiga hus.. Men jag tycker jag bör vinna då jag lyckades göra denna vackra skapelse (visserligen ett köpt kit) med både en skrikande 1,5 åring och 3 månaders haha.
 
  • Pepparkakshus dekorerat med godis och glasyr, gjort på köpt kit, bakat i hemmiljö.
  • Gilla
  • Älska
Fox Lane och 14 till
  • Laddar…
Alla pepparkakshusmakare är värda pris, årets pärs med brända fingrar och socker i hela köket varje gång! I alla fall hos oss, men också väldigt kul. Jag har limmat och vispat kristyr och min 13-åring har ritat, bakat och dekorerat. Nästa år kan jag nog sitta på avbytarbänken.
 
  • Väldekorerat pepparkakshus med kristyr, figurer och en hundkoja.
  • Pepparkakshus dekorerat med kristyr, med småfigurer och en gran i förgrunden.
  • Hemgjort pepparkakshus med kristyrdekorationer, en hundkoja och figuriner på en bricka.
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
13th Marine och 14 till
  • Laddar…
Handgjord pepparkakshusdekoration med detaljerad utsmyckning som visar julstämning. Elaborat pepparkakshus med dekor av godis och marsipan, placerat på ett bord med juldekorationer. Detaljerad pepparkakshusmodell med dekorationer, omgiven av konstgjorda träd.
 
  • Gilla
  • Älska
Jajagja och 9 till
  • Laddar…
Årets version av vårt hus med lite dovt ljus. Dyrt elpris nu ju…
 
  • Handgjort pepparkakshus med dekorativ glasyr och små julfigurer framför på ett bord.
  • Pepparkakshus som liknar ett riktigt hus med juldekorationer och svagt ljus inuti.
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Å, jag älskar pepparkakshus och har gjort ett varje år. Lukten, fantisera om de som bor där.. I år skulle jag vara rationell och inte ha julgrejer, dottern har ju flyttat hemifrån. Ångrar mig nu, till nästa år ska jag banne mig göra ett!
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Å, jag älskar pepparkakshus och har gjort ett varje år. Lukten, fantisera om de som bor där.. I år skulle jag vara rationell och inte ha julgrejer, dottern har ju flyttat hemifrån. Ångrar mig nu, till nästa år ska jag banne mig göra ett!
Inte försent än ju, två veckor kvar till jul :D
 
  • Gilla
Nettan49
  • Laddar…
Orkar inte göra något själv men hade varit kul om någon annan gjort ett utedass..
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Karlia
B Bopåzoo skrev:
Inte försent än ju, två veckor kvar till jul :D
Annat inplanerat. Visst är det fråga om prioritering men jag har valt annat.
 
  • Gilla
Nettan49
  • Laddar…
Här är mitt bidrag till årets pepparkakshustävling. I år blev det en liten pepparkaksby med en leksaksaffär "Wacky's Leklycka", ett bageri "Nisse's Piece of Cake", ett litet höghus och en bil med julgran på taket. ☃️❄

 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
Jajagja och 4 till
  • Laddar…
Det blev en modell av vår gata i år också, men denna gång byggde vi ut lite så två grannar till kom med. Handgjord modell av en gata med pepparkakshus täckt av florsocker, dekorerad med godis och ljus. Handgjorda pepparkakshus som representerar en gata, med snöeffekt av florsocker och dekorationer av godis.
 
  • Gilla
  • Älska
yonna och 4 till
  • Laddar…
A AnnSo72 skrev:
Här är mitt bidrag till årets pepparkakshustävling. I år blev det en liten pepparkaksby med en leksaksaffär "Wacky's Leklycka", ett bageri "Nisse's Piece of Cake", ett litet höghus och en bil med julgran på taket. ☃️❄

[video]
Hur fick du så stora väggar att hålla?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.