F frasen_36 skrev:
Förutom: Sämre räckvidd, mycket längre "tankningstid" dvs i nutid inget alternativ för många.
Jag åker sällan mer än 50 mil. "Tankar" aldrig kör bara in laddkabeln när jag kommer hem.
 
MultiMan
För er som saknar kunskapen och vill lära mer om varför det som hände i Tjernobyl inte kan hända med våra reaktorer, och bra genomgång i allmänhet. Del av kurs från MIT:


Märk också att när vi stängde Barsebäck så hade det verket byggts ut med särskilda enorma filter, lika höga som byggnaderna (om jag minns rätt, som en silo bredvid), så även vid en härdsmälta och övertryck i inneslutningen så skulle all radioaktiv gas kunna filtreras innan utsläpp i atmosfären. Tjernobyl saknade inneslutningen helt och hållet. Fukushima hade inga filter.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nja, en avkastning är en avkastning, sedan kan den vara bunden eller obunden, men det påverkar inte avkastningen.
OK, jag hänger inte upp mig på definitionsdetaljer så visst kan man betrakta husköpet som en investering. Poängen är dock att man inte kan använda avkastningen förrän man har sålt huset och de flesta av oss vill gärna bo någonstans också, vilket komplicerar det lite.

Planerade du att tjäna pengar på första hus för att bygga ett nytt för pengarna?
 
Redigerat:
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag var helt övertygad att Fukushima var 100% naturkatastrof (Med tanke på jordbävningen och tsunamin, så bara antog jag de. ). Men en snabb googling så handlade även där om människor.
Det är ju faktiskt ett gott tecken. Det gäller bara att få bort den mänskliga faktorn ur driften så blir den ännu säkrare.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp. Jag har nämnt schweiz så då är det 3 länder mao
Eller så har jag blandat ihop Schweiz och Österrike. De båda länderna är ju lite lika. :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Om du köper och laddar en elibil i Sverige och laddar den så minskar vår export av ren el i motsvarande grad.
Inte nödvändigtvis. Sverige exporterar inte med maxkapacitet hela tiden.
Då måste ett kolkraftverk i europa varva upp motsvarande grad. En elbil är oftast en kolbil.
Ja, globalt sett är det så, men inte i Sverige.
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
För er som saknar kunskapen och vill lära mer om varför det som hände i Tjernobyl inte kan hända med våra reaktorer, och bra genomgång i allmänhet. Del av kurs från MIT:

[media]
Ligger nu på min att-se-lista. Jag tror att det är första gången jag har råkat på en Youtubevideo som inte har en enda ogillamarkering.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kör redan olja för fullt här inhemskt
Så sant men många andra tider har vi överskott av ren el som vi exporterar främst till länder med smutsig el. Den exporten minskar då vi använder mer el själva. Tex genom att ladda en el-bil
 
P pmd skrev:
Inte nödvändigtvis. Sverige exporterar inte med maxkapacitet hela tiden.
Den strörre delan av året exporterar vi ren el till utlandet Om du då ökar på den inhemska förbrukningen sjunker exporten av ren el och ersättas av smutsig tex i polen. Vi har ett överskott av ren el som vi exporterar när vi kan och det är oftast

För närvarande har inget överskott av ren el och då använder alla nya inkopplingar i nätet marginalel som som råkar vara olja denna gång.
 
Redigerat:
Nissens
P pmd skrev:
OK, jag hänger inte upp mig på definitionsdetaljer så visst kan man betrakta husköpet som en investering. Poängen är dock att man inte kan använda avkastningen förrän man har sålt huset och de flesta av oss vill gärna bo någonstans också, vilket komplicerar det lite.

Planerade du att tjäna pengar på första hus för att bygga ett nytt för pengarna?
Jo, men lägger man pengarna på transporter istället, så hade man ju pengarna…

Nej, jag tänkte mest att det var bra att vara med på tåget med att äga bostaden. Om bostadspriserna ökar så gäller ju det både det man säljer och det man köper…
 
A
T TheGame skrev:
Det blev en tråd med bakåtsträvare.
tror ni på allvar att utvecklingen komemr stå still?
Utvecklingen står aldrig still, dock är den inte alltid till det bättre!
 
MultiMan
P pmd skrev:
Ligger nu på min att-se-lista. Jag tror att det är första gången jag har råkat på en Youtubevideo som inte har en enda ogillamarkering.
Youtube har nyligen ändrat den funktionen för att minska systematiskt missbruk, så antal nedröster syns nog inte för någon längre. Tidigare kunde skaparen välja det själv.
Videon är dock lika bra för det. :)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det kommer garanterat att bli skatt även på elbilar på något sätt... problemet är att staten inte lägger skattepengarna på vägnätet
Staten drar in ca 100 miljarder bara via drivmedelsskatter och moms på det. Om staten lade dessa pengar på våra vägar så skulle de vara i gott skick.

VargOlle
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Mikael_L
VargOlle VargOlle skrev:
Staten drar in ca 100 miljarder bara via drivmedelsskatter och moms på det. Om staten lade dessa pengar på våra vägar så skulle de vara i gott skick.
Jag reagerade på att du verkade ha fått nivåerna på drivmedelsskatt alldeles fel.
Och mycket riktigt, du har angett nästan 3 ggr för högt belopp.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skatteintakter-per-skatt/
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jo, men lägger man pengarna på transporter istället, så hade man ju pengarna…
Transportbehovet är delvis invariant (åtminstone för oss). Vi hade bil även när vi bodde i en stad. Jag bytte inte arbetsplats när vi flyttade ut på landet, men pendlingsavståndet minskade med lite knappt två mil …
Nej, jag tänkte mest att det var bra att vara med på tåget med att äga bostaden. Om bostadspriserna ökar så gäller ju det både det man säljer och det man köper…
Ja, det var klokt. Jag hoppade på tåget inte fullt lika medvetet, men haft stor glädje av det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.