I fredags kväll blev min fru inspirerad till att dra igång en spontan lättare renovering av lilla toan. (Till saken hör att vår förra spontana renovering för ganska exakt ett år sedan spårade ur lite. Det som började med att vi bara skulle måla en vit fyrkant på den orange väggen i källaren för behagligare videomöten blev till mer än 6 månader totalrenovering av 70 kvadrat källare. Men det är en helt annan historia.)
Bakgrunden är att tapeten började släppa för ett halvår sedan och innan vi hann limma den var tvååringen där och började dra lite.
Löst tapet i hörnet av ett rum med retro blomstermönster som möter en träfärgad golvkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som tar bort blommig tapet från en vägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vi har saknat lite tapet sedan dess. Eftersom renovering av detta rum egentligen ligger en bit ner på prioriteringslistan har vi inte gjort något åt det. Kanske var det svärmors fråga "Varför slänger ni inte bara upp lite ny tapet därinne?" som fick oss att dra igång eller något helt annat. Men när vi väl gått igång på idén och räknat överblivna tapetrullar vi hade hemma så drog vi slutsatsen att vi borde kunna göra klart detta i helgen. Tanken var: ny tapet (som fanns hemma), måla tak (med färg som fanns hemma) och sen se om vi eventuellt kunde fynda ett nytt överskåp.

För kännedom bifogar jag bild på hur toaletten såg ut när vi flyttade in 2018. Allt är från när huset byggdes 1968 så tanken har varit att göra allt ordentligt och byta/relinea stammar samtidigt som vi i framtiden gör stora badrummet.

Liten toalett med lila blommig tapet, vit handfat, blå toalettsits och vit överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort så rev min fru all tapet i fredags kväll. Vi tog bort toastolen och satte ner den till källaren för lite puts och rekond. Ganska snabbt togs ett första beslut att spräcka budgeten då vi landade i att vi kunde kosta på oss två tapetrullar och välja en annan tapet än de rullarna vi hade hemma. På grund av detta ryker också tidsplanen då vi behöver ett par dagar på oss att få hem tapetrullarna. Det andra beslutet blev att kosta på oss nya taklister i samma stil som övriga huset. (Förra ägarna hade problem med mikrobakteriell tillxät på kallvinden så vi har tätat springan mellan vägg/tak i övriga rum på inrådan av vår besiktningsman.) Efter slipning och spackling under lördagen kunde vi också måla taket två gånger.

Delvis renoverad toalett med borttagen tapet och avlägsnad toalettstol, fuktfläck i takets hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat badrum med bortriven tapet och handfat med renoveringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kunde vi därför konstatera att väggarna var redo för tapetsering och jag skulle bara täta springan mellan vägg och tak så skulle allt vara redo. Då upptäckte jag att taket var fuktigt i hörnet bakom ventiltallriken. Efter lite undersökning på vinden ovanifrån kan jag konstatera att det är torrt på den sidan. Även väggarna är torra.
Ventiltallrik i tak med synliga fuktspår och skalad färg i ett hörn där tak möter vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad isolering och en träplanka på en vind, tecken på fuktskada nära ventilationsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit takyta med ventilationslock och fuktfläck i hörnet markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med isolering och träplankor, markerat med rött där fukt upptäckts nära en ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är så klart varifrån fukten kommer. Stora badrummet är på andra sidan väggen till vänster om hörnet. På andra sidan väggen till höger finns en synnerligen torr hall.
Min spontana tanke är att riva bort innertaket för att se hur det ser ut underifrån. Ett annat alternativ är att ta bort taklistan i stora badrummet för att se om det är något där. På vinden var det torrt på båda sidor om "väggen". Men jag är öppen för förslag här. Tänkte om det kunde vara just närheten till ventialtionsröret som påverkade på något sätt men blir inte klok på det riktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skulle kunna vara kondens från ventröret
 
  • Gilla
flipicity
  • Laddar…
Kan vara ett kallt hörn om det är nära yttervägg. Det kommer hjälpa om ni sätter en fläkt i ventilen som man bör ha i wc/badrum!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skulle kunna vara kondens från ventröret
Jag lutar också åt att det är det mest troliga. Tror vi väntar några dagar och ser om det torkar ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan vara ett kallt hörn om det är nära yttervägg. Det kommer hjälpa om ni sätter en fläkt i ventilen som man bör ha i wc/badrum!
Båda väggarna är innerväggar i detta fallet. Men bättre ventilation skulle givetvis inte skada. Det är överlag dålig ventilation i hela huset. I just detta fallet tror jag det är tänkt att vara tilluft i detta rör då det kommer från skorsten på taket. Men det finns ingen annan öppning i rummet för frånluft. En fläkt bör väl primärt sitta på frånluft så att fuktig luft förs bort från rummet? Eller tänker jag fel?
 
Aldrig tilluft till badrum. Frånluft med fläkt gäller
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F flipicity skrev:
Båda väggarna är innerväggar i detta fallet. Men bättre ventilation skulle givetvis inte skada. Det är överlag dålig ventilation i hela huset. I just detta fallet tror jag det är tänkt att vara tilluft i detta rör då det kommer från skorsten på taket. Men det finns ingen annan öppning i rummet för frånluft. En fläkt bör väl primärt sitta på frånluft så att fuktig luft förs bort från rummet? Eller tänker jag fel?
Jag tror att det är frånluft, även på 1960-talet var principen att frånluften skulle gå ut från toaletten (annars blir det lätt en otrevlig lukt i resten av huset efter "användning"). Förmodligen har ni ett självdragssystem i huset från start? Öppna ventilen mer så ökar ventilationen i resten av huset också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Man förstår ju varför hon fick inspiration.
Himmsk kombination.
 
  • Gilla
flipicity
  • Laddar…
S Söderslätt skrev:
Jag tror att det är frånluft, även på 1960-talet var principen att frånluften skulle gå ut från toaletten (annars blir det lätt en otrevlig lukt i resten av huset efter "användning"). Förmodligen har ni ett självdragssystem i huset från start? Öppna ventilen mer så ökar ventilationen i resten av huset också.
Så är det så klart. Fick för mig att det var tvärtom då motsvarande rör finns i tvättstugan i källaren och där har vi paxfläkt med frånluft i ytterväggen.

Får sätta dit en fläkt helt enkelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig tilluft till badrum. Frånluft med fläkt gäller
Känns så klart helt logiskt när du säger det. Tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Man förstår ju varför hon fick inspiration.
Himmsk kombination.
Haha ja! Bland det första vi gjorde var att byta locket till wc:n. För att få bort en nyans åtminstone... :)
 
Sammanfattning hittills nu när helgen börjar ta slut och ursprungliga tidsplanen flyger iväg.

Om vi sätter in fläkt och ändå tar hit elektriker så är ju frestelsen stor att byta innertaket ändå och fixa spottar när elektikern ändå kommer hit. Och gör vi taket så är det också frestande att ta bort mattan och fixa tätskikt och lägga klinkers på golvet också så vi gör hela toaletten ordentligt. Ja ni förstår. Vi har lite att tänka på.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
OM ni gör så mycket , så ”måste” även avloppet till toan bytas, iallafall så långt att resten kan bytas utan att riva toan, senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM ni gör så mycket , så ”måste” även avloppet till toan bytas, iallafall så långt att resten kan bytas utan att riva toan, senare.
Mycket bra poäng! Röret svänger av 90 grader och går ihop under stora badrummet bredvid. Går ev att byta underifrån men blir givetvis krångligt. Och svårt att byta i dagsläget utan att göra stora badrummet. Så detta gör valet enklare. Vi håller denna renovering så enkel som möjligt enligt ursprungsplanen och så tar vi rören och golvet när vi gör stora badrummet senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F flipicity skrev:
Sammanfattning hittills nu när helgen börjar ta slut och ursprungliga tidsplanen flyger iväg.

Om vi sätter in fläkt och ändå tar hit elektriker så är ju frestelsen stor att byta innertaket ändå och fixa spottar när elektikern ändå kommer hit. Och gör vi taket så är det också frestande att ta bort mattan och fixa tätskikt och lägga klinkers på golvet också så vi gör hela toaletten ordentligt. Ja ni förstår. Vi har lite att tänka på.
Känner igen det där lite väl.. Ta ner två skåp i tvättstugan hos oss blev ny matta, ny placering av inkommande vattnet från under huset, nytt avlopp i rummet, nytt innertak med spottar, ny el, gipsning etc.... I princip hela rummet.

Farligt att börja ta ner tapet eller skåp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.