Smart ändå med rampen. Men som sagt, mer för att vinscha större varutransporter med någon gång varannat år än att köra en rullstol uppför.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vinscha barnvagn ;)
 
  • Gilla
Ursuz81
  • Laddar…
harry73
richardtenggren richardtenggren skrev:
, då hade väl inte ens huvudhuset stått kvar ;)
Ja det räcker med en ruin på bygget
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Nej det tror jag inte att det finns, men en ramp bakom attefallaren.
Garaget fanns rimligen innan attefallshuset så det måste ha funnits något annat sätt att ta sig från garaget till huset. Möjligen trappan bredvid attefallshuset, men artikeln antyder att den är samtida med attefallshuset ("den ger en ny anslutning till huvudbyggnaden").

Rampen är inte speciellt ändamålsenlig för dagligt bruk. Speciellt inte i vinterväder.

Nä, jag tror på en stor grotta bakom garageporten och en hiss med dold dörr uppe i huset. Bilen som syns på bilden är nog maskerad och har egentligen två fina stjärtvingar och en jetmotor. Konstigt bara att de har låtit kamouflagebuskarna som ska dölja porten vara fråndragna när bilden togs.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
air och 2 till
  • Laddar…
K
Snyggt, men artikeln avslutas med: "– Det stora fönstret med en hylla av martallar är husets mittpunkt, fyller rummet med dagsljus och ger en vid utsikt mot Värtan."
Scrollade tillbaka till bilden tagen ut genom fönstret... Visst kan man skymta Värtan nu, men det lär ju bara ske vintertid.
 
Och nu hyrs detta Attefallshus ut, har jag sett.

Hur gäller då kraven att det skall vara allt handikappanpassad, när det hyrs ut som åretrunt-bostad?
 
H Helena T. skrev:
Hur gäller då kraven att det skall vara allt handikappanpassad, när det hyrs ut som åretrunt-bostad?
Det räcker att det är tillgänglighetsanpassat. Men badrummet ser inte ut att uppfylla dom kraven.
 
K ktm250 skrev:
Snyggt, men artikeln avslutas med: "– Det stora fönstret med en hylla av martallar är husets mittpunkt, fyller rummet med dagsljus och ger en vid utsikt mot Värtan."
Scrollade tillbaka till bilden tagen ut genom fönstret... Visst kan man skymta Värtan nu, men det lär ju bara ske vintertid.
När träden är gröna lär det vara svårt att att något ja, från terrassen på taket borde det dock vara en ok utsikt.
 
useless useless skrev:
Det räcker att det är tillgänglighetsanpassat. Men badrummet ser inte ut att uppfylla dom kraven.
Det var det jag också tänkte. Sovloftet då? Mina vänner med planer på att bygga en attefallare har fått veta att allt skall vara handikappanpassat: badrummet, sovutrymmet och även tomten!

Dessa krav har man inte om man har tänkt att det inte skall vara åretruntbostad.
 
P
Man bör alltså tänka sig att det inte ska vara åretruntbostad när man bygger …
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Helt klart är det så. Men nu hyrs detta Attefallshus ut som åretruntbostad. Jag har ofta sett att det har blivit just så. Man bygger en attefallare, som inte motsvarar kraven för åretrunt-hus, som sedan används året runt. Ibland griper myndigheterna in, ibland inte. Helt godtyckligt. Den ena får, den andra inte.

Delvis är ju kraven på tillgänglighet helt tokiga - när tomten inte är tillgånglig, varför skall huset då vara det. Lösningen har ibland varit att placera attefallaren nära vägen och sedan bygga 5-10 m lång ramp från vägen till ingången.
 
H Helena T. skrev:
Mina vänner med planer på att bygga en attefallare har fått veta att allt skall vara handikappanpassat: badrummet, sovutrymmet och även tomten!
Nej, det ska inte vara handikappanpassat. Det ska vara tillgänglighetsanpassat vilket är andra krav. Lite förenklat handlar det om att det ska finnas vissa golvytor, tillräckligt breda dörröppningar etc. Dvs sånt som är svårt att ordna i efterhand om det behövs en handikappanpassning.
 
Tack för svaret, men just det där som även du nämner - tillräckligt breda dörrar mm. - är det som i dagligt tal kallas för handikappanpassning. Det finns en tråd om detta här på Byggahus.se:

https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-attefallare-vara-handikappanpassade.245728/

Och när man läser vad Boverket menar med att det skall vara "tillgängligt", då är det frågan om just det, att det skall vara tillgängligt för rullstolsburna, synskadade mm.

Enligt mitt sätt att se på saken är denna definition lika med "handikappanpassad".
 
H Helena T. skrev:
Enligt mitt sätt att se på saken är denna definition lika med "handikappanpassad".
Nej, det är inte samma sak. Handikappanpassning innebär att utrymmena måste finnas även när tvättmaskin, badkar, etc är på plats, dörröppnare, räcken på insidan dörren, larm, högre WC med armstöd, djupare handfat med lågbyggt avlopp, höj- och sänkbara överskåp i köket, etc...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.