E etompau skrev:
Lär nog inte göra någon större skillnad. Om det är bra eller dåligt får du själv avgöra. Om du vill snabbt ta ett bubbelbad och är van att trycka på någon manöverpanel för att starta pumputrutstningen, så får du nu gå till elcentralen och slå till säkringen.
Observera att dessa säkringar är konstruerad just för att vara säkringar och inte i längden fungera som någon strömbrytare.
Ok. Tack så mycket för ditt svar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En aning OT, men då det omnämnts i tråden så tycker jag att det passar in ändå.

Jag har ett par oöppnade IKEA Sparsnäs över någonstans. Om någon är intresserad. Jag önskar 99kr styck (det jag betalade en gång i tiden). Frakt tillkommer.

Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
Tjenare jag kan köpa en sån av dig om du har nån över
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja.. Såklart. Men min poäng är ju att i måndags så stängde jag ju av allt och ändå visar debiteringen nästan 3kwh vid toppen, dvs 6 gånger högre. Min llvp kan inte dra mer än ca 1000w vid max belastning.
Hade anmält med en gång !!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
EddieHansson
P Polly62 skrev:
Hade anmält med en gång !!
Har gjort det, men de skulle ha några veckor på sig att kolla.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?
Det finns 2 elmätare minst. Tibber har 3 varianter och eliq använder pulserna. Bägge fungerar. Eliq ger snitt per 5 min. Och Tibbers han pulse. Som jag har ger aktuell.
Hanpulsen behöver aktiverad instiksmodul från din elleverantör Eliqs är bara att koppla på över ljuspulsen. Finns med i appen eller och liten display
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du kollat om grannarna har hönshus? :)

Gör om övningen där du stänger ned allt som du kan i rimligt god tid innan ett helt klockslag.
Börja med att se om blinkningarna motsvarar den förbrukning du tror är kvar.
Skriv ned mätarställningen.
Vänta någon eller helst några timmar, läs av mätarställningen igen och kolla att antalet blinkningar är i närheten av det du hade i början.
Nu vet du hur många Wh som du förväntar dig se i Vattenfalls vy.
Om Vattenfall visar något annat är det dags att kontakta dem med en felanmälan.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Här är aktuell mätarställning som jag har läst av direkt ute på mätaren. Senaste 24h har jag förbrukat 17kWh.
Stapeldiagram med mätarställning och elanvändning i kWh över tid, markerad linjär trendlinje i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämför vi med vattenfalls data som är det ju ungefär hälften av vad jag debiterats för. Just nu kommer jag inte åt mina sidor pga tekniskt fel. Men uppdaterar när jag kan.
Stapeldiagram som visar kWh-förbrukning per timme med anteckningar om justeringar i energianvändning.

Har även bifogat Excelfiler med rådata.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Här är aktuell mätarställning som jag har läst av direkt ute på mätaren. Senaste 24h har jag förbrukat 17kWh.
[bild]

Jämför vi med vattenfalls data som är det ju ungefär hälften av vad jag debiterats för. Just nu kommer jag inte åt mina sidor pga tekniskt fel. Men uppdaterar när jag kan.
[bild]

Har även bifogat Excelfiler med rådata.
Vad läser du av med direkt på mätaren?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?
Hej det enklaste för att testa hur elförbrukningen ändrar sig vid åtgärder du gör är väl att läsa av o anteckna förbrukningen på mätaren under säg 1 h sedan göra en förändring (stänga av något, vrida ur slå av säkringar ) o läsa av o anteckna förbrukningen igen under 1h för att se skillnaden. När alla säkringar förutom huvudsäkringarna är urvridna/avslagna bör mätaren stanna om inte utred varför.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
EddieHansson
F flokegie skrev:
Hej det enklaste för att testa hur elförbrukningen ändrar sig vid åtgärder du gör är väl att läsa av o anteckna förbrukningen på mätaren under säg 1 h sedan göra en förändring (stänga av något, vrida ur slå av säkringar ) o läsa av o anteckna förbrukningen igen under 1h för att se skillnaden. När alla säkringar förutom huvudsäkringarna är urvridna/avslagna bör mätaren stanna om inte utred varför.
Ja. Så vitt jag kan se verkar den stämma med min förväntade förbrukning.

Så nu återstår att få rätt. Siffror hos Vattenfall.

Uppmätta värden hemma med elmätare i uttaget :
TV+stereo+chromecast : 200W vid film, 55W vid enbart castad musik.
Frys+kyl: momentant 200W. 1.5-2kWh/dygn
Dator: 75W. Vid spelande 350W.
Luftvärmepump: ingen stickpropp, men enligt momentan förbrukning ca 350W vid drift. Kan säkert variera. Max 850W enligt databladet.
WiFi router har jag inte mätt ännu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej, ja. När vi flyttade in fanns bara fristående elradiatorer. De har vi tagit bort och ersatt med llvvp.
Fick för flera år sedan under vintern högre förbrukning än vanligt. Har både vattenburen värme och luft/luft värmepump som gör ett grovgöra.
Visade sig att det var fel på värmepumpen som gick på högtryck utan att leverera den värme den borde ha gjort. Hade läckt ut gasen utan att jag förstått det. Efter byte av hela värmepumpen var jag nere på normala förbrukningen igen. Värmepumpen höll knappt 10 år. Kanske värt att kolla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
LLVP. Men den var ju avslagen 15-21 på måndagen så vad var det som drog el då? VVB var också avslagen hela måndagen och hela tisdagen.

Huset är 80kvm.
Prova att dra huvudsäkringarna, står det förbrukning då så vet du att du blir debiterad för fel mätare,

Inte särskilt ovanligt, själv förväxlades min och grannens mätar id, vad jag en gjorde så var elräkningarna höga för mig men fär henne som aldrig släckte en lampa så var dom låga,
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
S Sylvek skrev:
Prova att dra huvudsäkringarna, står det förbrukning då så vet du att du blir debiterad för fel mätare,

Inte särskilt ovanligt, själv förväxlades min och grannens mätar id, vad jag en gjorde så var elräkningarna höga för mig men fär henne som aldrig släckte en lampa så var dom låga,
Det var min tanke också. Jag har nu hittat mätarid på fakturan och det stämmer. Så något annat är det som händer hos Vattenfall. Enligt mina kontroller av mätaren senaste dagarna gör jag av med ca 20kWh per dygn, vilket känns rimligt.
 
Eddie Hansson,
Enligt Vattenplask AB excel-ark gjorde du av med 117,6 kWh ca den 4, 5 och 6 dec 2021, dvs 39,2 kWh/dygn. Men då kanske du inte hade börjat läsa av din elmätare ännu.

Du startade din tråd den 8 dec på eftermiddagen. Elräkningsskräcken har kanske gjort att du stängt av en hel del elförbrukare sedan den 7 dec, kan man gissa, och är nu nere i ca 20 kWh/dygn. Ska bli intressant vad Vattenplasks siffor säger du har förbrukat senaste dagarna.


Många elabonnenter kommer att ringa sitt elbolag och säga att det måsta vara fel på elräkningen, då den brukar vara mycket lägre.
 
Redigerat:
EddieHansson
A Arnodt skrev:
Eddie Hansson,
Enligt Vattenplask AB excel-ark gjorde du av med 117,6 kWh ca den 4, 5 och 6 dec 2021, dvs 39,2 kWh/dygn. Men då kanske du inte hade börjat läsa av din elmätare ännu.

Du startade din tråd den 8 dec på eftermiddagen.
Stämmer. Jag hade inte börjat läsa av då. Jag visste att elpriset skulle gå upp till 6.5kr på måndagen runt 15-16 tiden så vi stängde av allt här hemma. Men när jag såg att förbrukningen (två dagars fördröjning) gick upp i Greenely-appen blev väldigt förvånad och började logga. Ringde även vattenfall och felanmälde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.