busnut skrev:
Jag tycker att helhetsintrycket ser bra ut.
En fundering kring diskussionen är när ni säger att man inte ska ha mjukfog mellan golv/vägg. Är det inte norm att ha mjukfog där?
här Tips och trix
beskrivs det dock så.
/busnut
De skriver att det är norm om man har skivkonstruktion. Njae, det är inte norm. I PER's branschregler, tillägg 4/2205 står vad som gäller. Här. Det ska utföras om det finns risk för rörelser i vinkeln. Det gör det definitivt i vägg-väggvinkeln vi skivkonstruktion, men sällan i golv-väggvinkeln.

Men det finns inga definitiva svar här, det som föreskrivs är att det endast ska utföras om det behövs en mjukfog av tekniska skäl.
 
har kunden sagt något specefikt han/hon inte är nöjd med. det låter ju inte som att kunden har påpekat den lilla halv väggen vi här pratar om. Så den är dom kanske nöjda med?
 
CarMan skrev:
har kunden sagt något specefikt han/hon inte är nöjd med. det låter ju inte som att kunden har påpekat den lilla halv väggen vi här pratar om. Så den är dom kanske nöjda med?
Jag frågade desamma nu under helgen när jag var där...

En konkret detalj fick jag.

En av plattorna runt fönstret sitter inte i 100% nivå med den bredvid.
De håller jag med om att den inte gör, nu var det så att mannen i huset har gjort allt gipsjobb.
Han är en pedant så jag informerade honom innan att slutfinishen i badrummet till mkt kommer vara beroende av hur bra underjobbet är.

Just där är en skarv i gipsen och en lite utbucktning.
Alla som sätter plattor vet att man i såna lägen måste medla lite, försöka hitta vart de stör minst med en nivåskillnad mellan plattorna.
De enda andra alternativet var ju att antingen ta ner gipsen och göra om allt från början.

Nu är inte den här plattan nåt som lyser ut på nåt sätt, man ser den när man vet om det från ca 1 m.
 
Hade mina nykaklade badrum varit lika fina som detta hade jag varit övernöjd. De lodräta fogarna mellan vägg/vägg är riktigt snygga och det syns att du lagt ner tid att bemöda dig med att tejpa upp innan. Klagar man på detta arbete är man förmodligen nitisk överpedant.
Det enda man skulle kunna reklamera och klaga på är kundens smak!!!! Ser ut som ett badrum från antika Rom ..... Den smaken trodde jag dog ut för ett par hundra år sedan :rolleyes:
 
Riktigt snyggt utfört. Håller med Greenturtle.
 
Du har lyckats betydligt bättre än plattsättarna i mitt hus iaf...

/fredrik
 
För en som bara kaklat ett kök tycker jag att det där ser riktigt bra ut. På bilden med golvbrunnen ses klart att det inte är fogpassning mellan golv/vägg, men jag antar att detta är pga olika bredd på kakel och klinkers? (om du nu inte kapat klinkerplattan mellan väggen och golvbrunnen så att den skall vara exakt lika bred som brunnen). Om kakel/klinker är lika breda anser jag att det borde vara fogpassning mellan vägg/golv.

Det enda jag har att anmärka på är att det är någon (dvs kunden) som valt egendomliga färger på plattorna. På bilderna ser det hela grönt ut, är det så i verkligheten?

Sedan tycker jag att glasbetong borde förbjudas för det är så otroligt fult, men det är en annan femma :)
 
MartinT skrev:
För en som bara kaklat ett kök tycker jag att det där ser riktigt bra ut. På bilden med golvbrunnen ses klart att det inte är fogpassning mellan golv/vägg, men jag antar att detta är pga olika bredd på kakel och klinkers? (om du nu inte kapat klinkerplattan mellan väggen och golvbrunnen så att den skall vara exakt lika bred som brunnen). Om kakel/klinker är lika breda anser jag att det borde vara fogpassning mellan vägg/golv.

Det enda jag har att anmärka på är att det är någon (dvs kunden) som valt egendomliga färger på plattorna. På bilderna ser det hela grönt ut, är det så i verkligheten?

Sedan tycker jag att glasbetong borde förbjudas för det är så otroligt fult, men det är en annan femma :)
Stämmer de är bredare fogar i golvet, stämmer även med att de är gröna plattor.
Man blev lite spyfärdig då & då.
 
Jag har inte läst hela tråden, bara lite i början. Jag tycker det ser bra ut, alltså plattsättningen, men svårt att avgöra på dessa grumliga bilder.

Men plattorna i sig ser bedrövliga ut, vilken färg, o glasbetong vill folk verkligen ha det nu för tiden? KÄnns som man just klivit in i ett badrum renoverat 1981 - så bortkastade pengar när man kunde få det superläckert!

Jaja... frågan är vad kunden inte tycker är bra, plattsättningen eller val av kakel?
 
Hur gick det sen? Har besiktningsmannen varit och sagt sitt?
 
De var ett tag sedan.

Jo Thomas besiktingsmannen har varit där, fick ett protokoll också.
Ett antal anmärkningar fick jag på de hela, tyvärr vägrade kunden tala om för mig när besiktningen skulle ske.
Så jag fick inte möjlighet att vara på plats och säga mitt.
Har faktiskt aldrig fått ett sånt där protokoll förrut, men jag förstod ungefär vad det handlade om när jag läst igenom det.
De hela avslutas med att anmärkningarna inte är av den grad att dom måste åtgärdas, däremot skall avdrag från priset ske om det inte åtgärdas.

Besikningsmannens uppskattning var "håll i er" 40.000 kr
Det skall då nämnas att detta badrum med allt matriel från golvgips, golvärme till färdig mjukfog skulle kostat kunden ca 60.000 kr
Badrummet är strax över 10 m2 golvyta.

Kunden är i detta läge skyldig 30.000 kr och har således betalt desamma.
Jag har inte ännu gjort något i frågan, och dessutom så har kunden heller inte hört av sig på ca 2 månader.

Besiktningsmannens företag som jag inte kommer nämna vid namn har inget vidare gott rykte.
Min bestämda uppfattning är att kunden tagit sig vatten över huvudet och hela tiden endast varit intresserad av en prissänkning.
Detta har nog klargjorts för besikningsmannen när det framkommit att kunden betalar besikningsmannen, som jag tror endast sagt att han kommer se till att dom tjänar pengar på att anlita honom.
Hur som helst så har jag haft för mycket att göra för att orka bry mig om detta.

Ni får tycka och tro som ni vill om de här, jag vet att hela tråden har blivit lite omvänd eftersom rollerna oftast här är ombytta.
 
Vad var det för anmärkningar du fick då?
 
Har inte protkollet här nu, men jag kan höfta...

Golvlutning inte 1:100 längst bort i hörnet, (när jag räkna blev de väl 1:150)
Några plattor som överstiger 1,5mm i våg ( ca 2,5mm faktiskt på ett par, fast de är där jag varnade kunden för att fuska med underlaget.
Smuts i golvbrunnen (hahahaha).
Golvärmen inte inkopplad ( vilken överaskning )
Betongglasväggen skjuter ut lite i överkant (Jag informerade kunden innan att överr och underkant inte livade så jag var tvungen att göra nåt så de inte såg förjävligt ut. dessutom sa jag till honom efteråt att jag inte tog betalt för arbetet med betongglasväggen eftersom jag inte var nöjd med den) den låg utanför offerten.
 
De var något mer som jag inte kommer ihåg faktiskt, kan kolla de sen.
De var vad jag kommer ihåg inget allvarligt.
 
Vad trist. Men det låter fullständigt absurt att det skulle föranleda ett avdrag på 40 000 kronor, om jag förstår dig rätt. Du kan naturligtvis ta in en egen besiktningsman, jag hade inte accepterat att dra av så mycket för de sakerna om jag var i ditt läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.