Energizer001 Energizer001 skrev:
Varför tar du inte ut huvudsäkringen för en timme? Förbrukning skulle vara 0 för den timme. Det är den 100 % säkert metod.
Eller kanske hellre - stäng med huvudbrutaten på ditt proppskåp. Skulle det då viss sig att elmätaren rör sig har du en avledning fram till din anläggning.

Energizer001 Energizer001 skrev:
Varför tar du inte ut huvudsäkringen för en timme? Förbrukning skulle vara 0 för den timme. Det är den 100 % säkert metod.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Läser jag fel eller har du totalt 1040 kWh i november? Det är väl inte mycket?

Värmepumpen (och en del annat) kan säkert "variera" sin förbrukning över dygnet.
Håller med det är ju igen förbrukning alls. Bara min värmekabel i vattenslangen drar dubbelt! Är det den som kanske drar ström?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tack. Det är med värme och tv och dator påslagen.... Så hur i hela blir det så fel då....

Men jag får väl fota mätaren en gång i timmen och logga på det viset ett tag.
Har du värmekabel i vattenslangen, jag har en 25m lång och den drar tyvärr 25 kWh/ dygn
 
EddieHansson
Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Eller kanske hellre - stäng med huvudbrutaten på ditt proppskåp. Skulle det då viss sig att elmätaren rör sig har du en avledning fram till din anläggning.
Jag gjorde så igår, att jag stängde alla dvärgbrytare, så nu behöver jag vänta några dagar på att vattenfall alla uppdatera förbrukningen på sin hemsida.
 
  • Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
EddieHansson
A azellen skrev:
Har inte lusläst grafern, men en fundering.
Du skriver att du har luft/luft värmepump och att huset är på 80kvm
Är det enda värmekällan du har? Du har inga el element som står och tuffar på och som drar ström?
Känns som luft/luft värmepump är en relativt ny lösning så att det inte finns någon ursprunglig värmekälla är lite konstigt, om det inte är totalrenoverat
/Anders
Hej, ja. När vi flyttade in fanns bara fristående elradiatorer. De har vi tagit bort och ersatt med llvvp.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Istället för att stänga av maskinerna en efter en så stänga av huvudsäkringen och se om det blir någon förbrukning under två timmar. Då skall det vara 0. Annars stänga av alla säkringar förutom kyl och frys när man åker till jobbet så borde det vara lite förbrukar.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?
Hej! Vi har ett liknande problem, med en förbrukning på ca 800-1000w under natten?? Jag har varit och pratat med vårt elbolag, och den jag pratade med hade en snittförbrukning på ca 150-200w under natten och då hade hon en son som spelade dataspel natten igenom?? Men dom hade ingen ide eller lösning, men kunde för en kostnad göra en felsökning, som förmodligen inte skulle ge nått, och jag skulle i och för sig inte få tillbak några pengar, om man hittade några fel.
Nu är ju inte kostnaden för vår del speciellt stor, då vi har bundet medelprisavtal, som är billigt, så pengarna är ju inte kritiska. Jag vill komma åt "förbrukningen"!
Vi har fjärrvärme, så där är det bara cirkulationspumpen som drar ström, ca 20w, 3 frysboxar a ca 30w sen har jag provat stänga av allt jag kan komma på, utom dessa, men jag har fortfarande en förbrukning på ca 500w. Har aldrig haft lägre?? Jag köpte en "Efergy" elmätare, på ClasOhlsson, som man klämmer över ledningarna i centralen, eller var man vill. Man kan mäta 3 eller 1fas. Men om du mäter 3faser så ser jag bara hela förbrukningen. Men jag har tagit bort en efter en fas, och mätt de enskilda faserna på det viset. Kvaliteten på den mätaren vet jag inte men den verkar stämma med husets egna mätare, som sitter inne i källaren. Jag har ännu inte lyckats hitta vår eltjuv!!??
Vi har nu bestämt att vi ska byta elcentral, och montera automatsäkringar, och kontrollera upp hur centralen är kopplad. Och därmed få kontroll på förbrukningen?? Kanske??
Jag hade för avsikt att ta ett djupare grepp över detta men inte orkat med än, men i samband med bytet av centralen ska jag utforska ytterligare??
Kjell S Boden.
 
  • Gilla
Stefan_Kba och 1 till
  • Laddar…
K Kjelle50 skrev:
Hej! Vi har ett liknande problem, med en förbrukning på ca 800-1000w under natten?? Jag har varit och pratat med vårt elbolag, och den jag pratade med hade en snittförbrukning på ca 150-200w under natten och då hade hon en son som spelade dataspel natten igenom?? Men dom hade ingen ide eller lösning, men kunde för en kostnad göra en felsökning, som förmodligen inte skulle ge nått, och jag skulle i och för sig inte få tillbak några pengar, om man hittade några fel.
Nu är ju inte kostnaden för vår del speciellt stor, då vi har bundet medelprisavtal, som är billigt, så pengarna är ju inte kritiska. Jag vill komma åt "förbrukningen"!
Vi har fjärrvärme, så där är det bara cirkulationspumpen som drar ström, ca 20w, 3 frysboxar a ca 30w sen har jag provat stänga av allt jag kan komma på, utom dessa, men jag har fortfarande en förbrukning på ca 500w. Har aldrig haft lägre?? Jag köpte en "Efergy" elmätare, på ClasOhlsson, som man klämmer över ledningarna i centralen, eller var man vill. Man kan mäta 3 eller 1fas. Men om du mäter 3faser så ser jag bara hela förbrukningen. Men jag har tagit bort en efter en fas, och mätt de enskilda faserna på det viset. Kvaliteten på den mätaren vet jag inte men den verkar stämma med husets egna mätare, som sitter inne i källaren. Jag har ännu inte lyckats hitta vår eltjuv!!??
Vi har nu bestämt att vi ska byta elcentral, och montera automatsäkringar, och kontrollera upp hur centralen är kopplad. Och därmed få kontroll på förbrukningen?? Kanske??
Jag hade för avsikt att ta ett djupare grepp över detta men inte orkat med än, men i samband med bytet av centralen ska jag utforska ytterligare??
Kjell S Boden.

Har du en tomgångsförbrukning på 500 W?
Kan ej se att byte av elcentral skulle ha någon som helst påverkan på elförbrukningen.

30 W för en frysbox kan ej stämma, de lär dra mer än så.

Köp en portabel energimätare och mät upp förbrukningen för stickproppsansluten utrustning.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag gjorde så igår, att jag stängde alla dvärgbrytare, så nu behöver jag vänta några dagar på att vattenfall alla uppdatera förbrukningen på sin hemsida.
Vad menas med "dvärjbrytare"?....Jag jagar också eltjuvar i huset.
Cheesen Cheesen skrev:
Ett ftxaggregat kan dra väldigt mycket ström. Det är inte normalläget men även i normalläge så kan du lätt ha 75-150W förbrukning.
Vårt Ftx drar som mest över 2000W men det händer lyckligtvis inte så ofta.
 
D DochG skrev:
Vad menas med "dvärjbrytare"?....Jag jagar också eltjuvar i huset.
Dina säkringar i elcentralen.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
etompo,

Martin Lundmarks frysbox drar tydligen 30W, se hans tråd inlägg Nr. 27
https://www.byggahus.se/forum/threads/elverk-bat-driva-frysbox.437652/unread
"Jag bedömmer att 400 L frysbox Whirlpool W390FO drar ca 30 W i medeleffekt och under 60 W när kompressorn snurrar. Förutom en ”mjukare” drift så innebär frekvensomriktardrift ca 20-30 % lägre energibehov genom att kompressorns trefasmotor drivs med en mera symmetrisk trefasspänning."

Men jag håller med 30 Watt låter väldigt lågt för en frysbox.
 
E etompau skrev:
[länk]
Åh tack för svar. Vi har en bubbelbadkar som vi sällan använder-stängde nu av dvärjbrytaren (Hager) för den förser bara karet med ström. Är det bra?
 
  • Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
D DochG skrev:
Åh tack för svar. Vi har en bubbelbadkar som vi sällan använder-stängde nu av dvärjbrytaren (Hager) för den förser bara karet med ström. Är det bra?
Lär nog inte göra någon större skillnad. Om det är bra eller dåligt får du själv avgöra. Om du vill snabbt ta ett bubbelbad och är van att trycka på någon manöverpanel för att starta pumputrutstningen, så får du nu gå till elcentralen och slå till säkringen.
Observera att dessa säkringar är konstruerad just för att vara säkringar och inte i längden fungera som någon strömbrytare.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Köp en Shelley EM3 och sätt i elskåpet.

Sen kan du kolla vad som drar så mycket ström och även få ut data i en CVS fil när du loggat en del.
 
  • Gilla
Skoog77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.