I ett FTX-anläggning för ett enfamiljshus har man alltid en viss minsta effektförbrukning, eftersom den har fläktmotor, som drar ström. Kan vara ca 100 W kontinuerligt året om.
När luftfiltret sätter igen kan det bli högre.
 
Redigerat:
Varför tar du inte ut huvudsäkringen för en timme? Förbrukning skulle vara 0 för den timme. Det är den 100 % säkert metod.
 
  • Gilla
Konan och 4 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
I ett FTX-anläggning för ett enfamiljshus har man alltid en viss minsta effektförbrukning, eftersom den har fläktmotor, som drar ström. Kan vara ca 100 W kontinuerligt året om.
Ca 60W enligt min bruksanvisning, Heru 130
 
eddie hansson,
lägg upp i tråden Vattenplasks excel-ark för tim-mätning av förbrukning för ditt elabonnemang för december 2021 till granskning. Det ska ju vara de oförvanskade rådatavärdena, som din elmätare skickar till Vattenplasks datorcentral.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bert S
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nu när du har koll på blinkningar och kan se den momentana förbrukningen tycker jag absolut du ska stänga av allt. Koppla in endast en förbrukare med känd effekt, typ värmeelement, vattenkokare 2000W.
Kolla i tur och ordning ett uttag på varje fas och se att din elmätare registrerar 2000W varje gång.
Först nu vet du att du betalar 1kWh när du tar ut 1kWh.
Jag betalade 3,6kWh för varje kWh som togs ut på en av faserna, de övriga 2 visade rätt.
Om jag förstår dig rätt så mätte elmätaren fel? Eller vad var felet?
 
pacman42 pacman42 skrev:
En aning OT, men då det omnämnts i tråden så tycker jag att det passar in ändå.

Jag har ett par oöppnade IKEA Sparsnäs över någonstans. Om någon är intresserad. Jag önskar 99kr styck (det jag betalade en gång i tiden). Frakt tillkommer.

Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
Jag har inga Sparsnäs kvar, jag får så många förfrågningar om detta så att jag knappt hinner med något annat.

Jag är uppe i över 50 förfrågningar hittills...
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 7 till
  • Laddar…
Trågvärmen i LLVP kan ha hakat upp sig, har själv råkat ut för detta när pumpen varit avslagen på fjärren.
 
A Arnodt skrev:
Vad jag sett är att en månads köpta kWh har justerats med ca 1 kWh eller i den storleken efter några dagar in på nya månaden. Det kan vara att 850 kWh justeras till 851.

Jag tror timmedelvärdena för varje dygns 24 h skickas från elmätaren strax efter midnatt per radio(mobil-kommunikation) till elnätsbolagets datorer.

Tittar man i excel-arket står där endast heltal för kWh, vilket vore otroligt om man vore så skicklig att man lyckas förbruka exakt hela kWh varje timma. Decimaltalen verkar de spara ihop och lägga på sista timman på dygnet.
Vi kom på det i och med att vi har solcellsanläggning och tyckte det var väldigt besynnerligt att vi producerade kWh kl 23 på kvällen på senhösten när det är beckmörkt ute, som gick ut på allmänna elnätet.

Tänk på att de som sitter i kundtjänst inte är elingenjörer utan snarare med gymnasieutbildning, kanske inte ens det. Givetvis sätts inte dyr högutbildad personal i en kundtjänst, där har de nog istället billig arbetskraft. Därför, kan man inte kräva att de ska kunna redogöra för komplicerade elmätningar, utan de får skicka frågan vidare till annan personal.
Har redovisning från EON ner till wh. Skärmdump av en energiförbrukningsrapport från EON med timvis data och totalförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pacman42 pacman42 skrev:
En aning OT, men då det omnämnts i tråden så tycker jag att det passar in ändå.

Jag har ett par oöppnade IKEA Sparsnäs över någonstans. Om någon är intresserad. Jag önskar 99kr styck (det jag betalade en gång i tiden). Frakt tillkommer.

Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
Köper gärna två sparsnäs av dig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jliljeha och 2 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Om jag förstår dig rätt så mätte elmätaren fel? Eller vad var felet?
Ja. Mätaren överdrev förbrukningen nånstans runt 3,6gånger på en av faserna. På just den fasen satt luftvärmepumpen.
Upprinnelsen till det hela var att jag just träffat kvinnan i mitt liv och hon påstod att luftvärmepumpen kostade mer att driva än den pulsonex oljepanna hon hade. Omöjligt sa jag. Nej sa hon. Pulsonex är speciell , väldigt snål på olja. Teoretiskt och tekniskt omöjligt sa jag. Men titta på räkningen då , sa hon.
Och så var det. Värmepumpen som visade sig sakna tillskotsvärme och gick hur fint som helst drog 4kW från 10A säkring trots att märkskylten talade om 1,2kW eller nått sånt (minns inte exakt).
Så hela COP som skulle vara ren förtjänst gick raka vägen in i elbolagets kassa istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vilken app för Android att räkna blink med rekommendera ni?
 
O Otto Kulladal skrev:
Köper gärna två sparsnäs av dig.
De är tyvärr slut.
 
Kolla så att ditt anläggningsID i skåpet stämmer mot fakturan. Jag gjorde som du i 5 år. Förstod att nåt var totalt galet när jag slog av huvudbrytaren i några timmar och förbrukningen fortsatte. Fortum/Ellevio hade mixat min och grannens ID. Husen byggdes samtidigt. Dom utredde och jag fick tillbaks 48000.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Värt att nämna är att man räknar tex 4 blinkningar som 0-1-2-3.
Det är ju 3 tidsperioder (som man räknar) mellan 4 blinkningar.
Annars finns appar som fixar siffrorna.
Dock har jag inte alltid fått det att funka.
Har du kollat luftvärmepump? I vissa av dom så ligger det en värmslinga i botten på utedelen som är till för avfrostning och den är på 100w även när pumpen är avstängd men elen påkopplad, upptäckte det på min och plockade bort säkringen i utedelen till elslinga.
 
Byt till Tibber. Då kan du se i realtid förbrukningen. I deras powerup shop har de en pryl för 545kr som läser av exakt.

jag själv har inte haft Tibber så länge, men jag gillar att kunna följa prisbilen och kan styra smarta hemprylarna efter när det är billigare.

sen attan får elen till inköpspris och en månadskostnad på 39kr gör ju valet ganska enkelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.