Fönstret mot Värtan är utgångspunkten för arkitektkontoret Spridds attefallare nära Millesgården på Lidingö. Tre stycken martallar sätter utsikten i perspektiv på japanskt manér, samtidigt ger den 25 kvadratmeter stora byggnaden också mer trädgård på den starkt kuperade tomten och bättre tillgänglighet.

Du kan läsa artikeln här: Attefallhus på Lidingö av Spridd - ett hus för ett träd
 
  • Gilla
Edvuld och 2 till
  • Laddar…
Mycket elegant, men undra vad det kostade??
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mycket snyggt och stilenligt! Snacka om att få huset att anpassa sig till omgivningen, både berget och den befintliga byggnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ja, det var verkligen en trevlig idé!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag blev mest intresserad av garaget som verkar vara insprängt i berget under huset? Häftigt! Undrar om där finns en hiss upp också?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag blev mest intresserad av garaget som verkar vara insprängt i berget under huset? Häftigt! Undrar om där finns en hiss upp också?
Nej det tror jag inte att det finns, men en ramp bakom attefallaren.
 
Så snyggt!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Underbart helt enkelt.
Undrar hur många miljoner det gick på.
Här ser man vad arkitekter verkligen är.
 
Ett väldigt trevligt bygge som jag imponerats av och följt under byggprocessen, bra anpassning till området och tomten kombinerat med snygga och smarta lösningar. Kul att få se lite mer av insidan också.


A ajn82 skrev:
Jag blev mest intresserad av garaget som verkar vara insprängt i berget under huset? Häftigt! Undrar om där finns en hiss upp också?
Den typen av garage är ganska vanliga i området och saknar (efter vad jag sett) generellt anslutning till bostaden.
 
Mycket stilrent och som någon tidigare påpekat, väl anpassat efter befintliga förhållanden på tomten och med byggnaden. Hade varit kul att ha råd med :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Satan så snyggt. Uppenbarligen har inte några kompromisser behövts göras med hänsyn till kostnader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Den där rampen skulle jag aldrig våga släpa en handikappad person i rullstol uppför eller nedför! Vad är det för lutning; 30 grader?:surprised:
 
  • Gilla
  • Wow
Ida Lindqvist och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Den där rampen skulle jag aldrig våga släpa en handikappad person i rullstol uppför eller nedför! Vad är det för lutning; 30 grader?:surprised:
Vågar påstå att rampen inte är för persontransporter utan varor, vill minnas att det sitter en vinsch eller liknande på toppen. Har jag tid kan jag smita förbi och kika imorgon när jag går på promenad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Vågar påstå att rampen inte är för persontransporter utan varor, vill minnas att det sitter en vinsch eller liknande på toppen. Har jag tid kan jag smita förbi och kika imorgon när jag går på promenad.
Jag tänkte bara på vad som stod i artikeln.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
richardtenggren
De får vara glada att de inte körde med samma sprängfirma som i senaste Grand Designs, då hade väl inte ens huvudhuset stått kvar ;)

Mycket trevligt bygge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.