Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Källa på det!
För du håller väl inte bara på och gissar?
Har du källa på motsatsen?
Jag stod bredvid en fullsatt ledbuss i torsdags och gjorde en koll på plats hur de nya rekommendationerna följdes. Resultatet att 2 st, möjligtvis någon till, bar munskydd tydde på att bussen var fylld av ovaccinerade, enligt uppfattning om ansvarslösheten bland dem i det här forumet, alternativt jämt fördelade mellan mellan vaxxade och ovaxxade. Eftersom omkring 85% är vaccinerade torde övervikten ligga på dem. Vad tror du?
 
B b8q skrev:
Snacka om att jämföra två identiska grupper!;)
Du har nog glömt ett ”o”- före det första ”vaccinerade”.
Jag tror att du vet var o-et saknades.
 
J
M mickef skrev:
Har du källa på motsatsen?
Jag stod bredvid en fullsatt ledbuss i torsdags och gjorde en koll på plats hur de nya rekommendationerna följdes. Resultatet att 2 st, möjligtvis någon till, bar munskydd tydde på att bussen var fylld av ovaccinerade, enligt uppfattning om ansvarslösheten bland dem i det här forumet, alternativt jämt fördelade mellan mellan vaxxade och ovaxxade. Eftersom omkring 85% är vaccinerade torde övervikten ligga på dem. Vad tror du?
Du talar alltså om absoluta tal? Då skulle jag kunna hålla med dig. Om tex endast du skulle återstå som ovaccinerad jämte alla andra i Sverige, så skulle ju det alltid vara fler som avvek, vad gäller tex ansvarslöshet. Det är även fler än jag som är rädda för dinosaurier. Eller som är kära i Eiffeltornet. Precis så funkar statistik. Tittar du på folk i en buss och den absoluta majoriteten är vaccinerade så hävdar du nog helt riktigt att det är fler vaccinerade än ej som är ansvarslösa. Faktiskt fler vaccinerade som är ansvarsfulla också.
 
J Jocke Best skrev:
Du talar alltså om absoluta tal? Då skulle jag kunna hålla med dig. Om tex endast du skulle återstå som ovaccinerad jämte alla andra i Sverige, så skulle ju det alltid vara fler som avvek, vad gäller tex ansvarslöshet. Det är även fler än jag som är rädda för dinosaurier. Eller som är kära i Eiffeltornet. Precis så funkar statistik. Tittar du på folk i en buss och den absoluta majoriteten är vaccinerade så hävdar du nog helt riktigt att det är fler vaccinerade än ej som är ansvarslösa. Faktiskt fler vaccinerade som är ansvarsfulla också.
Det är väl absoluta tal som är intressant? Om man är rädd för dinosaurier så hjälper nog inte sprutan.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Har du källa på motsatsen?
Jag stod bredvid en fullsatt ledbuss i torsdags och gjorde en koll på plats hur de nya rekommendationerna följdes. Resultatet att 2 st, möjligtvis någon till, bar munskydd tydde på att bussen var fylld av ovaccinerade, enligt uppfattning om ansvarslösheten bland dem i det här forumet, alternativt jämt fördelade mellan mellan vaxxade och ovaxxade. Eftersom omkring 85% är vaccinerade torde övervikten ligga på dem. Vad tror du?
Det var inte jag som påstod något utan du. Antingen gissar du eller så har du någon konkret undersökning som just kom fram till det. Med tanke på vad du skriver nu så gissade du.

Med tanke på att det finns undersökningar som visar att folk med högre utbildning och högre inkomst samt boendes i områden med hög socioekonomisk status är mer vaccinerade än genomsnittet i Sverige, och dessutom är dessa ofta underrepresenterade på bussar så är det väl troligt att det var oproportionerligt många ovaccinerade på bussen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte jag som påstod något utan du. Antingen gissar du eller så har du någon konkret undersökning som just kom fram till det. Med tanke på vad du skriver nu så gissade du.

Med tanke på att det finns undersökningar som visar att folk med högre utbildning och högre inkomst samt boendes i områden med hög socioekonomisk status är mer vaccinerade än genomsnittet i Sverige, och dessutom är dessa ofta underrepresenterade på bussar så är det väl troligt att det var oproportionerligt många ovaccinerade på bussen.
Du undrade om jag gissade och jag förklarade att mina gissningar baserades på min upplevelse med bussen på värd till Kvarnholmen i Nacka. Vad skulle du dra för slutledning av det.?
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Du undrade om jag gissade och jag förklarade att mina gissningar baserades på min upplevelse med bussen på värd till Kvarnholmen i Nacka. Vad skulle du dra för slutledning av det.?
Att det är bra att du nu skriver att det var en gissning men det hade ju varit ändå bättre om du hade skrivit det från början.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
K
M mickef skrev:
Du är alltså i första hand egoist. Det är fler vaccinerade som är oaktsamma än vaccinerade. Om man är smittad ska man förhålla sig till vad myndigheten rekommenderar, vare sig man är vaccinerad eller inte. Du verkar vara extremt respektlös mot oliksinnade.
Och du verkar har stort problem med läs förståelsen . Tror inte ens jag orkar försöka förklara så du förstår. Känns som bortkastad tid
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Den ökade smittspridningen slår hårt mot Sveriges ovaccinerade.

Antalet intensivvårdade per 100 000 personer var nio gånger högre bland ovaccinerade än vaccinerade de senaste fyra veckorna.

Patienterna på iva som inte tagit doserna har också en betydligt lägre medelålder.

Det kan så klart komma nya mutationer med betydligt högra dödlighet, Då är den som är vaccinerad eller haft sjukdomen i en betydligt bättre sits med ett sannolik T-cellskydd.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att det är bra att du nu skriver att det var en gissning men det hade ju varit ändå bättre om du hade skrivit det från början.
Det är inte jag som är fördomsfull.
 
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det är inte jag som är fördomsfull.
Vad i det du citerar är fördomsfullt?
 
K Krux skrev:
Och du verkar har stort problem med läs förståelsen . Tror inte ens jag orkar försöka förklara så du förstår. Känns som bortkastad tid
Tack.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att det finns undersökningar som visar att folk med högre utbildning och högre inkomst samt boendes i områden med hög socioekonomisk status är mer vaccinerade
BirgitS BirgitS skrev:
Vad i det du citerar är fördomsfullt?
 
BirgitS
Fast det var ju inte det du citerade förut.

Det handlar inte om fördomar utan det finns undersökningar som visar att vaccinationstäckningen just beror på sådana faktorer. Fohm har gjort en del av dem och publicerat på sin webbplats. Region Stockholm har också undersökt vaccinationstäckning i olika områden där då en lägre andel är vaccinerade i socioekonomiskt svaga områden och tvärtom.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Och du verkar har stort problem med läs förståelsen . Tror inte ens jag orkar försöka förklara så du förstår. Känns som bortkastad tid
Trodde du skulle ge upp för länge sen, tillsammans med alla andra som försöker förklara för nån som int förstå….
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.