Inför förra vintern fick vi en luftvärmepump från Daikin installerad i vårt radhus. Uteenheten är monterad på balkongen på andra våningen, ståendes på ett markstativ ca 2-3 dm från väggen. Balkongen är i betong, precis som stommen i huset. Väggarna är i tegel.

Så snart det blev kallt ute upplevde vi problem med störande ljud främst inne i huset, men det låter rätt ordentligt även ute. Det är särskilt jobbigt på nätterna när allt annat är tyst. Det störande ljudet är ett dovt brummande ljud och är tillräckligt starkt luftburet för att ta sig in i huset, men hörs klart och tydligt också i andra delar huset längre bort från väggen där den är placerad, så jag antar att ljudet även vandrar i betongen.

Installatören har varit här vid två olika tillfällen för att felsöka, men utan att han hittade något tydligt fel. Det slutade med att vi fick katalysatorn utbytt, men även om jag kan tycka att det blev något bättre blev det inte bra. På eget initiativ köpte jag ljuddämpande gummiplattor och lade under fötterna på markstativet för att på så vis försöka förhindra att vibrationer går ner i betongen i balkongen och vidare in i huset den vägen. Det blev bättre men inte bra, och nu när det är kallt igen störs vi av samma oljud som förr.

De alternativ jag nu ser framför mig är följande:
A: Testa stålfjädrar. Markstativet är för tillfället fastfruset mot balkongen i en stor iskaka. Mina extra gummifötter borde inte göra någon nytta just nu, och den standarddämpning som kom med markstativet ser inte förtroendeingivande ut. Prislapp 600-700 kr.

B: Ta in "second opinion" från annan installatör. Jag har inget större förtroende för att återförsäljarens anlitade installatör skulle komma på någon lösning som han ännu inte lyckats hitta, och han var inte särskilt erfaren på just Daikin. Prislapp för detta är ca 2000 kr.

Vad tror ni felet kan bero på? Hur hade ni resonerat? Bifogar filmklipp och bild som jag tog ikväll. Tacksam för svar.
 
  • Daikin luftvärmepumps uteenhet installerad på en isig balkong med markstativ nära tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålfjäderdämpare är väl det första som du borde testa om det är ljud som fortplantas via betonggolvet.
Kan du nog hitta i din någorlunda närhet för en femhundring eller om din installatör har dom billigare.

ser ut som det saknas kanal för att täcka rören eller gick det inte att montera?

kanske är en synvilla men rören ser ut att komma i en konstig vinkel mot anslutningen på utedelen och borde bli en knivskarp böj, har du någon bild tagen från sidan av utedelen där dörren går in?
 
C Comfort Thomas skrev:
Stålfjäderdämpare är väl det första som du borde testa om det är ljud som fortplantas via betonggolvet.
Kan du nog hitta i din någorlunda närhet för en femhundring eller om din installatör har dom billigare.

ser ut som det saknas kanal för att täcka rören eller gick det inte att montera?

kanske är en synvilla men rören ser ut att komma i en konstig vinkel mot anslutningen på utedelen och borde bli en knivskarp böj, har du någon bild tagen från sidan av utedelen där dörren går in?
Hmm, vad för kanal? Jag tog några fler bilder på rören från sidan. Kan nog ordna bättre imorgon i dagsljus om det syns dåligt.
 
  • Rör och kablage monterat längs en vägg intill en vit utrustningsenhet och en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och kablar löper bredvid en vit radiator, fotograferade på sidan i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på installationsrör och elkablar vid en vit kanal i ett byggprojekt, delvis skymd av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör som går genom en vit plastkanal på en balkong med svag belysning och kvällshimmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en synvilla då rören inte hade så skarp böj.
Kanal på fasad/vägg som rör och kabel ligger i , skyddar mot solljus och pippifåglar som vill sno isolering och blir lite bättre utseendemässigt.
 
Ser ju inte ut vara några gummifötter/vibrationsdämpare mellan stativ och vp? Och hur mår er balkong av allt vatten?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Man ser något svart gummi men synd att kalla det vibrationsdämpare av bilden att döma !
Snålt med dämpning och snålt med kanal för att dölja rören så känns som någon har snålat
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ja, det är inte mer än en halv centimer tjock gummiplatta som sitter där men konstig sak att snåla in på kan tyckas. Jag ska leta runt lite bland fjäderdämpare. Har ni någon rekommendation särskilt eller är det bara att ta någon?

Låter ljudet i övrigt normalt av filmklippen att döma?

Angående vattnet är balkongen kal betong med rätt bra fall och borde fixa isen lika bra som snötäcke men det är rätt störigt ändå och stupröret fryser igen. Löser man sånt med någon form av dropptråg och värmeslinga i stupröret tror du/ni?
 
Om man konstant monterar billigast möjliga gummidämpare och kanske inte kanaler så blir det en hel del pengar på ett år.
Är det en installatör via något postorderföretag så har dom dåligt betalt och då måste det många gånger sparas på någonting.
Tråg och värmekablar kostar en del i inköp och en del kostnader för att driva dom.
Bättre vore om möjligt att utedelen hamnar vid nere ca 50 cm ovanför marken om det hade varit ett alternativ mot en kostnad om inte standardinstallation räckte till.
 
W WSmith skrev:
Installatören har varit här vid två olika tillfällen för att felsöka, men utan att han hittade något tydligt fel. Det slutade med att vi fick katalysatorn utbytt, men även om jag kan tycka att det blev något bättre blev det inte bra.
Kompressorn ska det stå, inte katalysatorn.
 
Vilken spännande installation. Det kommer vara ett isberg under. Garantin täcker inte om is trycker sönder maskinen underifrån

Ljuddämpande stålfjädrar ska sitta mellan stativ och pump.

Angående värmeslinga är det nog nödvändigt här men de drar också en hel del ström.

Bråkar själv med en värmeslinga men den drar 3-6kwh per dygn.....
 
  • Gilla
WSmith
  • Laddar…
A
Markstativ kan man sätta utan dämpning för de är inte gjorda för att fästas i husstommen som det blivit här

I ditt fall lär man behöva dämpning likt ett väggstativ och fjädrar är säkrast med bäst resultat
 
  • Gilla
WSmith
  • Laddar…
Enklast och troligen bäst är att komplettera nuvarande markstativ med stålfjäderdämpare
 
  • Gilla
WSmith
  • Laddar…
Har precis lagt en beställning på en uppsättning fjädrar. Funkar det blir jag barnsligt lycklig. Ska även se över någon form av värmesling-lösning till stupröret. Behöver man någon slags tråg under, typ detta:
https://e-klok.se/varmetrag-pancake-eco-3
?

En till fråga, är helt vågrät uteenhet att föredra eller ska man helst ha svag lutning bort från kompressorn?

Varmt tack för engagemanget och svaren hittills!
 
Tomture61
Att ha utedelen på balkongen som sitter i huset är inte så lyckat , blir ännu sämre att sätta den i fasaden .
Balkongen kommer troligtvis att förstärka ljudet (ljudet studsar runt)
Mellan gummi och fjädrar är fjädrar bättre , kanske även under stativet .
 
Jag skulle skippa tråget och istället köpa en kort hängränna, slanganslutning och en pemslang du sätter lite rörisolering på från typ jula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.