Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Visst, det är sant, men.. för Celler med vaccinet i sig så är dock huvudspåret att celler dör. Det bör dock inte vara farligare än de celler som dör i våra näsor när vi får lite rinnsnuva av en förkylning.
Ingen går och är rädd för celler som dör av en lite förkylning?!
Jag instämmer men det var inte det pennybridge skrev utan att det finns spikproteiner i vaccinet, vilket är fel men ett vanligt förekommande påstående på swebbtv och liknande ställen.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
J
blackarrow blackarrow skrev:
Behöver man ens veta de exakta mekanismerna bakom tex trombos i kombination med trombocytopeni om det finns en metod att undvika dem?
Det behövs antagligen en kombination av faktorer för att det skall inträffa.

Varför är det så osannolikt vaccinet skulle kunna ställa till med någon biverkning om det hamnar på fel ställe i kroppen att man inte behöver bry sig om det?

Förmodligen skulle alla ovanliga biverkningar rymmas inom den mängd vaccinerade som haft den osannolika oturen att få vaccinet intravenöst fastän man satt sprutan i muskeln. Och de som haft oturen har ändå väldigt liten risk att råka riktigt illa ut, men är det okay?

Skulle det kunna vara så att unga vältränade män har grövre blodkärl som är lättare att träffa med sprutnålen?

Vad kommer det sig att tex Pfizer inte engagerar sig? Juristerna sitter väl och myser. Det kommer aldrig att gå att skylla på vaccinet om det administrerats på fel sätt. Pfizer tycker väl det är en icke fråga då det tydligt anger att vaccinet ska ges intramuskulärt.

Varför är vårdapparaten så emot att aspirera? När och varför slutade man med detta?

Bara det att vaccinationseffekten av vaccinet blir mindre om man råkar få det i en blodåder isf i muskeln borde väl vara nog för att aspirera?
Jag har inte sagt att det inte kan vara så, men att ni presenterar det som en sanning trots att det är en hypotes - sannolikt en som kommer vara svår att bevisa.

Trombocytopeni och förhöjt d-dimer (jag vet inte vilka nivåer det handlar om här) kan förekomma vid all slags inflammation vilket ju också framkallas av vaccination. Det är en del av fysiologiskt svar och innebär inte automatiskt att något gått fel.

Angående studien som länkade till innan om trombocytopeni i möss.
Det är en preprint, trots att den släpptes i juni verkar den fortfarande inte vara publicerad. Varför? Man ska vara väldigt försiktig med att tolka studier där man inte har kännedom om metoden, särskilt labstudier och ännu viktigare preprints. Jag skummade bara en del, men mekanismen vid VITT anses immunologiskt/antikroppsmedierad men det studerades väl inte ens här? Det framgick väl inte ens hur många möss man studerade? Antalet brukar vara väldigt begränsat.

Innan detta trodde jag i ärlighetens namn att man aspirerade vid vaccination, vilket man gör vid andra intramuskulära injektioner (som ofta handlar om läkemedel med bevisat farligt effekt vid intravaskulär injektion, typ lokalbedövning).
Jag tror personligen inte att det har så stor betydelse i sammanhanget men har absolut inget emot om man skulle återinföra den rutinen även vid vaccination. Men ni presenterar teorier med ringa/inget vetenskapligt eller empiriskt stöd men får det att låta som etablerade sanningar.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nissens
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Denna bilden visar hur stor del av problemet de ovaccinerade utgör för vården. Ändå är de mindre än 15% av befolkningen…

Detta sker helt i onödan…
När man använder dessa jämförelser mellan vaccinerade och ovaccinerade patienter ska man ta hänsyn till följande:
*Det rapporterade antalet för de två senaste veckorna bedöms stiga något på grund av eftersläpande rapportering, särskilt vad gäller aktuell rapportvecka. På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade.

Nu vet jag inte om det händer på sjukhusnivå, regionnivå eller nationell nivå, men vid låg belastning på IVA kan det bli många vaccinerade som redovisas som ovaccinerade
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
När man använder dessa jämförelser mellan vaccinerade och ovaccinerade patienter ska man ta hänsyn till följande:
*Det rapporterade antalet för de två senaste veckorna bedöms stiga något på grund av eftersläpande rapportering, särskilt vad gäller aktuell rapportvecka. På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade.

Nu vet jag inte om det händer på sjukhusnivå, regionnivå eller nationell nivå, men vid låg belastning på IVA kan det bli många vaccinerade som redovisas som ovaccinerade
Du har inte skrivit varifrån du har hämtat texten men i senaste veckorapporten ser det ut så här:

Histogram över nya intensivvårdade COVID-19 fall per vecka, indelade i ovaccinerade och vaccinerade grupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-48-final.pdf

Syns mycket tydligt att vaccinerade särredovisas nästan alla veckor sen v. 35 och v. 45 var drygt hälften vaccinerade dessutom.

Finns ingen anledning att beräkna det på något annat än nationell nivå eftersom det just gäller ett nationellt diagram. Om det vore på sjukhusnivå och med den restriktionen så skulle det ju knappt finns några vaccinerade alls där eftersom flera regioner knappt får in ens 2 fall på IVA på en vecka som då fördelas på flera sjukhus.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Om det vore på sjukhusnivå och med den restriktionen så skulle det ju knappt finns några vaccinerade alls där eftersom flera regioner knappt får in ens 2 fall på IVA på en vecka som då fördelas på flera sjukhus.
Exakt, och det finns ju knappt vaccinerade på IVA enligt veckorapporten.
Jag vet inte precis hur det räknas, men ansvaret för att inte röja patientuppgifter ligger framförallt på sjukhuset, så varför skulle sjukhuset ge ut statistik till en nationell databas som gör det möjligt att röja patientidentiteter?
 
K
Jag bryr mig om nära till och kära och även andra människor därför tog jag vaccinet.
Självklart är det mina nära och kära jag bryr mig om jag första hand .
Att inte vaccinera sig är extremt egoistisk och respektlöst mot andra människor och sjukvård . Är man ovaccinerad så bör man hålla sig helt för sig själv, inte träffa någon , inte handla i några affärer, inga sport evenemang eller liknande helt enkelt isolera sig. Tror väldigt få ovaccinerade gör så alltså egoistisk. dock är ju folk som inte kan vaccinera sig av hälsoskäl ett undantag
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Exakt, och det finns ju knappt vaccinerade på IVA enligt veckorapporten.
Jag vet inte precis hur det räknas, men ansvaret för att inte röja patientuppgifter ligger framförallt på sjukhuset, så varför skulle sjukhuset ge ut statistik till en nationell databas som gör det möjligt att röja patientidentiteter?
Det är väl lätt att inse att om det vissa veckor inte har funnits mer än ung. 20 nyinläggningar på IVA och det finns 20 regioner med flera sjukhus vardera så skulle det en sån vecka inte kunna bli mer än 5 vaccinerade om det vore sjukhusbundet.

Det är ju inte sjukhusen som rapporterar in vilka som är vaccinerade till Fohm utan Fohm samkör ju intensivvårdsregistret med vaccinationsregistret.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
När man använder dessa jämförelser mellan vaccinerade och ovaccinerade patienter ska man ta hänsyn till följande:
*Det rapporterade antalet för de två senaste veckorna bedöms stiga något på grund av eftersläpande rapportering, särskilt vad gäller aktuell rapportvecka. På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade.

Nu vet jag inte om det händer på sjukhusnivå, regionnivå eller nationell nivå, men vid låg belastning på IVA kan det bli många vaccinerade som redovisas som ovaccinerade
Du vill gärna få det till att vaccinet inte fungerar och att ovaccinerade inte är ett problem. Men eftersom det inte stämmer med verkligheten så kommer du ingenstans med det.
Vi får väl se om Österrike banar väg för resten av EU…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Exakt, och det finns ju knappt vaccinerade på IVA enligt veckorapporten.
Jag vet inte precis hur det räknas, men ansvaret för att inte röja patientuppgifter ligger framförallt på sjukhuset, så varför skulle sjukhuset ge ut statistik till en nationell databas som gör det möjligt att röja patientidentiteter?
Och vad får dig att tro att det är fel på veckorapporten? Det kan ju vara tvärtom också…
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Och vad får dig att tro att det är fel på veckorapporten? Det kan ju vara tvärtom också…
Det är ju inte bara veckorapporten från Fohm heller utan Socialstyrelsens diagram visar ju samma sak för all sorts vård.

Stapeldiagram över slutenvårdsfrekvens för COVID-19 patienter efter ålder och vaccinationsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Lite längre ner på den sidan kan man också se 68 % av de ovaccinerade inte är någon känd samsjuklighet, till skillnad från 17 % av de vaccinerade. Så det är en massa friska ovaccinerade 30-50 år på sjukhusen alldeles i onödan.

Tillägg:
Och som Region Stockholm rapporterade idag:
Det är främst ovaccinerade yngre (medelålder 51 år) som under de senaste tolv veckorna varit så sjuka att de behövt sjukhusvård för covid-19, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2021/december/10-december-lagesrapport-om-covid-19/
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K Krux skrev:
Jag bryr mig om nära till och kära och även andra människor därför tog jag vaccinet.
Självklart är det mina nära och kära jag bryr mig om jag första hand .
Att inte vaccinera sig är extremt egoistisk och respektlöst mot andra människor och sjukvård . Är man ovaccinerad så bör man hålla sig helt för sig själv, inte träffa någon , inte handla i några affärer, inga sport evenemang eller liknande helt enkelt isolera sig. Tror väldigt få ovaccinerade gör så alltså egoistisk. dock är ju folk som inte kan vaccinera sig av hälsoskäl ett undantag
Du är alltså i första hand egoist. Det är fler vaccinerade som är oaktsamma än vaccinerade. Om man är smittad ska man förhålla sig till vad myndigheten rekommenderar, vare sig man är vaccinerad eller inte. Du verkar vara extremt respektlös mot oliksinnade.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det är fler vaccinerade som är oaktsamma än vaccinerade.
Källa på det!
För du håller väl inte bara på och gissar?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
blackarrow blackarrow skrev:
Är det vanligt att metallsmaken aldrig kommer vid stressreaktionen och alltid efter stressreaktionen är över i andra situationer?
En känd vältränad mountainbiker-kille berättar sin historia hos John Campbell. Länk som startar klippet precis där han beskriver smaken, klicka här.


Visst, det är sant, men.. för Celler med vaccinet i sig så är dock huvudspåret att celler dör. Det bör dock inte vara farligare än de celler som dör i våra näsor när vi får lite rinnsnuva av en förkylning.
Ingen går och är rädd för celler som dör av en lite förkylning?!
När man ger injektioner i tex PVK (dvs infarter som patienterna har under några dagar) måste man spola infarten m koksalt före och efter. Det finns förfyllda sprutor (för att förenkla för personal), men vissa patienter säger att de får en smak av lök eller metall i munnen av dessa. De flesta märker inget alls. Och dessa sprutas rakt in i venerna, så verkligen in i cirkulationen.

Att man får metallsmak i munnen kan således betyda olika saker och är INTE diagnostiskt för ”vaccin administrerat venöst av misstag”…..
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det är fler vaccinerade som är oaktsamma än vaccinerade.
Snacka om att jämföra två identiska grupper!;)
Du har nog glömt ett ”o”- före det första ”vaccinerade”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.