P
R RoAd skrev:
Fast det är ju inte av godtyckliga skäl. Vi har en global klimatkris så fossila bränslen måste beskattas mer för att styra över till klimatneutrala alternativ.
Ett ganska vanligt problem med punktskatter som ska påverka medborgarnas beteende är att medborgarna inte alltid är så samarbetsvilliga, och att skatten blir en ganska viktig inkomstkälla för staten. Trots att skatten inte fungerar som avsett så blir den permanentad.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Du har inte minsta aning om min erfarenhet så det kan du lämna därhän. Jag har under många år samarbetat med amerikaner och ett antal andra nationaliteter med design- och produktions-relaterade frågor.
Min och mina kollegors erfarenhet är att när/om problem uppstår så:
Letar svenskar och "vissa andra" nationaliteter i 1:a hand efter vem som gjort fel och letar efter fackliga regler för slippa hjälpa till.
Amerikaner däremot tar sig an problemet och presenterar snabbt genomtänkta alternativ till lösning.
Så Columbus Laboratoriet är ett resultat av en facklig diskussion?
Om nu amerikaner är så unikt duktiga, varför byggs vitala delar deras nya rymdfarkost av Europeer?

Återigen raljerar du runt med anekdotiska argument utan några som helst källor.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Ja men då är det inte sthlm i sig =) då är det sthlm kommun. Inte staden.
Det är samma sak.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Alltså ingen industri då.
Utan kontor =)
Mjukvaruindustrin är ett väletablerat begrepp. All industri är inte tung mekanisk industri.
(Jag avslutar väl med en smiley, jag också. :geek:)
 
harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, men på ett tidsspann på säg 50 till 100 000 år är det mycket möjligt.
Min poäng är att de som nu vill bygga kärnkraft, vill bygga kärnkraft som inte är gen 4. När det finns bra gen 4 reaktorer, tycker jag det är bra att satsa på det. Till viss del kan jag även tycka att det kan vara bra att jorden satsar på utveckling av gen 4 reaktorer, men att nu bygga traditionella reaktorer, betyder bara att de är moderna när gen 4 står färdigt, så det ska man inte göra längre (bygga traditionella reaktorer)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Min poäng är att de som nu vill bygga kärnkraft, vill bygga kärnkraft som inte är gen 4. När det finns bra gen 4 reaktorer, tycker jag det är bra att satsa på det. Till viss del kan jag även tycka att det kan vara bra att jorden satsar på utveckling av gen 4 reaktorer, men att nu bygga traditionella reaktorer, betyder bara att de är moderna när gen 4 står färdigt, så det ska man inte göra längre (bygga traditionella reaktorer)
Nej allra helst hade jag sett vi underhållit och kört på de reaktorer vi hade. Men nu måste vi bygga nytt och då kan man ju inte satsa på gammal teknik.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Roligt är dock att sthlmare som flyttar hit tror att de plötsligt bara för att de flyttat till "landet" skall välkomnas och bli inbjudna överallt. :)
Ja, det är ju tvärtom. Det tar många år att bli bekant med grannarna när man har flyttat till landet.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
G
K Keld skrev:
Här är en person som är tveksam till den framtagna slutförvaringen:
[länk]
När han började surra om att det läcker upp slutade jag lyssna. Kutsarna är i keramisk form och ca 1m vatten räcker. Varför intervjade inte Svt några andra?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
USA är lite udda. Det var ju riskbenägna inte sällan misslyckade personer i hemlandet som sökte lyckan i USA. Tycker det ofta speglar USAs innovationoner. De är ju framåt som du säger, men ofta är lösningarna inte lika genomtänkta som europeisk dito. Å andra sidan är vi européer mycket långsammare på att få saker gjorda.
I USA har man ofta varit tidigare med innovationer än i Europa. Det gör att europeiska lösningar ofta är bättre och i USA har man byggt in sig i system som inte är ekonomiskt vettiga att byta mot bättre.
 
P
F frasen_36 skrev:
Om forskning och utförare däremot gör missbedömning om metoden för den sk slutförvaringen som innebär utsläpp om några tusen år så är det oreparabelt.
Det är mycket bättre att upparbeta avfallet och kör det i reaktorerna ett varv till, eller bygga bridreaktorer.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just det, dvs Apollo-programmet i synnerhet, är kanske ett av de bästa bevisen på hur riskbenägna amerikanare kunde vara ... :D
Rätt fantastiskt faktiskt att inte fler dog
Det var ganska många tyskar inblandade …
 
Nissens
R RoAd skrev:
Men dåså, då har du valt att köpa en billig villa i utbyte mot dyrare transporter.
Den ekvationen går inte ihop riktigt. Även om villan är billigare på landet, så har den ingen eller liten värdeökning… och att lägga pengar på transporter är ju ren konsumtion. Så, den billiga villan blir dyr om man ser hela bilden…
Optimalt är nog att ha bostaden i attraktivt område och sälja den för att köpa något billigt på landet när det är dags för pension och man inte behöver transportera sig lika ofta längre. :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rätt sjukt hur Sverige gick emot sin egen riskmedvetenhet under kalla kriget. Det dog svenska piloter på löpande band, vi flög tom mer riskfyllt än NATO under träning. Men antar det var nödvändigt för att kunna säkerställa vår säkerhet.
Attackeskadern kallades ibland för "ÖB:s klubba". Det gällde att göra det sannolikt att man kunde slå ut ett sovjetiskt invasionsförsök.

 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Attackeskadern kallades ibland för "ÖB:s klubba". Det gällde att göra det sannolikt att man kunde slå ut ett sovjetiskt invasionsförsök.

[media]
Den där har man såklart redan sett. Denna gubben är skön också


Kan också rekommendera SVTs pappa och kalla kriget.
 
G
Nissens Nissens skrev:
Den ekvationen går inte ihop riktigt. Även om villan är billigare på landet, så har den ingen eller liten värdeökning… och att lägga pengar på transporter är ju ren konsumtion. Så, den billiga villan blir dyr om man ser hela bilden…
Optimalt är nog att ha bostaden i attraktivt område och sälja den för att köpa något billigt på landet när det är dags för pension och man inte behöver transportera sig lika ofta längre. :)
Samtidig går inte alltid ekvationen ihop för den dyrare villan heller. Mer pantbrev, lagfart, högre ränta, amortering, ev fastighetsskatt och bor man kvar tills man dör "tjänade" man ingenting på värdeökningen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.