A
Alfredo Alfredo skrev:
Respekt? Visa en medmänniska? Nu tycker jag du överdriver rätt rejält! Visst kan man ha åsikter om hur föreningen verkar fungera, men ska man vara uppriktigt brutal så verkar dessa personer faktiskt ha gjort mer för att "området" ska få fiber än vad TS är beredd att göra. Ett annat sätt att se på situationen är att vara glad för det som de gjort och acceptera att allt inte är perfekt.

Nu menar jag inte att kritisera TS men känner man att :


Så får man kanske ta föreningen för vad den är.

Jag har lite svårt att tycka synd om "föreningsmänniskor" som klagar över vad föreningen ger dem men inte själva vill bidra till föreningens verksamhet. Detta är återigen en rent allmän synpunkt och inte riktad som kritik mot TS.
respekt i att ge korrekt information.
respekt i att svara en ny medlem i en förening när man sitter på sådan position..

Är inte TS och hennes man medmänniskor?
tillhör de ej samhället?
Detta är en fråga om arrogans och slarv.
Och dålig människosyn tillsammans med respektlöshet... Innan någon gjort mig något så har den människan min respekt.
Efter det så accepterar jag dess existens men där stannar det...
Här verkar det vara tvärtom...
Om inte TS betalar deras krav så ska de ingen respekt få... unken stil...
 
  • Älska
IsabelleH
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Tittar vi då på vårt köpekontrakt står det: ”… om sådant ersättningsskyldighet inträtt” Så det hänger väl lite på det också, vad styrelsen har gjort mot tidigare ägare! Har de krävt in dessa
Njae. Jag skulle säga att ersättningsskyldighet inträder när avtal med denna innebörd sluts. Om sedan kravet aktivt drivs eller ej påverkar inte ersättningsskyldigheten.

Lite som om du tecknar ett hyresavtal för en lägenhet. Du är skyldig att betala hyra enligt ditt avtal. Detta helt oavsett om värden skickar dig avier eller ej. Normala hyresavier är bara en praktisk service och har inget egentligen att göra med hyresgästens avtalade skyldighet att betala hyra.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Hjälper inte ursprungliga frågeställningen iofs men det jag reagerar på i den här tråden är separationen "de" (ordföranden, föreningen) och "vi" (medlemmen).

Är man medlem i en förening så är det bara "vi". Det är liksom det som förening betyder. Vi i förening = vi tillsammans. Styrelsen driver bara föreningen på uppdrag av medlemmarna.

Besök ordföranden istället för att skicka SMS eller mejla. Sätt er ner och diskutera och beskriv att "vi" i föreningen har ett problem måste måste lösas.
Tyvärr finns det ingen möjlighet att besöka ordförande då:
1. Vi är sjuka
2. Vi får inte tag på ordförande, vilket gör att vi inte har hennes adress. Hade vi haft adressen så hade vi inte heller dykt upp oinbjudna.

Jag är full förståelse att de inte hinner titta på detta exakt nu, MEN jag förväntar mig ändå något svar att de isåfall återkommer. Inte enbart att en som inte ens är med i styrelse skickar en ”offert” som han själv kallar det och hänvisar oss till ordförande, samtidigt som har skickat en kopia på mejlet till ordförande, och inte få någon slags respons.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A
it-snubben it-snubben skrev:
Hjälper inte ursprungliga frågeställningen iofs men det jag reagerar på i den här tråden är separationen "de" (ordföranden, föreningen) och "vi" (medlemmen).

Är man medlem i en förening så är det bara "vi". Det är liksom det som förening betyder. Vi i förening = vi tillsammans. Styrelsen driver bara föreningen på uppdrag av medlemmarna.

Besök ordföranden istället för att skicka SMS eller mejla. Sätt er ner och diskutera och beskriv att "vi" i föreningen har ett problem måste måste lösas.
De var inte medlem i föreningen när föreningen valde att kräva in något..
därför är det de och vi...
Så länge inte TS är mer aktiv i föreningen så är hon "bara" en betalande medlem...
 
  • Gilla
IsabelleH
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Tyvärr finns det ingen möjlighet att besöka ordförande då:
1. Vi är sjuka
2. Vi får inte tag på ordförande, vilket gör att vi inte har hennes adress. Hade vi haft adressen så hade vi inte heller dykt upp oinbjudna.

Jag är full förståelse att de inte hinner titta på detta exakt nu, MEN jag förväntar mig ändå något svar att de isåfall återkommer. Inte enbart att en som inte ens är med i styrelse skickar en ”offert” som han själv kallar det och hänvisar oss till ordförande, samtidigt som har skickat en kopia på mejlet till ordförande, och inte på någon slags respons.
Detta är helt åt helvete.

denne person har inget med saken att göra.

Det är av kassören du ska ha en offert på din avgift.
Sedan skall denna vara underskriven av ordförande.

inom tid som står på offerten skall du meddela ditt svar helst skriftligen.
Sedan har du vid godkänd offert x antal dagar innan avgift skall vara reglerad i kassan på dig att betala.

Här är det visst någon illa luktande verksamhet pågång....
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta är helt åt helvete.

denne person har inget med saken att göra.

Det är av kassören du ska ha en offert på din avgift.
Sedan skall denna vara underskriven av ordförande.

inom tid som står på offerten skall du meddela ditt svar helst skriftligen.
Sedan har du vid godkänd offert x antal dagar innan avgift skall vara reglerad i kassan på dig att betala.

Här är det visst någon illa luktande verksamhet pågång....
Upplevelsen av denna förening är än så länge inte särskilt god.
Han skriver även i mejlet:
hälsningar XXX XXX ”registeransvarig” (dock ej styrelsemedlem)

Vilket då också är lite irriterande för att då bör han som du skriver inte ha särskilt mycket med ekonomin och fakturor & offerter att göra…
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Eftersom medlemskapet är personligt och mig veterligen kan privatpersoner inte överta skulder i juridisk mening utan borgenärens godkännande.
( [länk] )
Detta har inte skett då det måste finnas påskrivna avtal från alla inblandade och det finns inte i detta fall.
Så det ger få att andelen övergått till TS, men skulden ligger kvar på föregående fastighetsägare.
Ovan är även min uppfattning. Föreningen hade enligt mig kunnat hamna i en bättre sits om den vägrat TS medlemskap och kopplat ur fibern som påtryckningsmedel. Hursom i nuvarande läge sitter föreningen med svarte petter.
 
  • Gilla
IsabelleH
  • Laddar…
Maskintok skrev:
innan avgift skall vara reglerad i kassan
Jag har på känn att den geografiska positionen för just denna föreningens kassa kan vara lite oklar... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Upplevelsen av denna förening är än så länge inte särskilt god.
Han skriver även i mejlet:
hälsningar XXX XXX ”registeransvarig” (dock ej styrelsemedlem)

Vilket då också är lite irriterande för att då bör han som du skriver inte ha särskilt mycket med ekonomin och fakturor & offerter att göra…
Ska vara en fristående revisor isåfall..men det har inget med offerten att göra..
denne person ska inte sköta offerter det är styrelsens jobb..
revisorn skall enbart undervisa kassören om bokhållningen och att boken är rätt redovisad. sedan lämnar revisorn av en sammanfattning inför varje årsmöte.
Då ska styrelsen läsa upp detta inför medlemmarna så översikten blir offentlig inom föreningen.
Sedan tas frågan upp om föreningen väljer att godta revisorns och kassörens arbete.

vid nej så går frågan tillbaka och en ny motion får då röstas fram om godkänt arbete och redovisning..
 
A
M merbanan skrev:
Ovan är även min uppfattning. Föreningen hade enligt mig kunnat hamna i en bättre sits om den vägrat TS medlemskap och kopplat ur fibern som påtryckningsmedel. Hursom i nuvarande läge sitter föreningen med svarte petter.
Nja de har 2 alternativ 1 val...
Antingen så väljer man att fortsätta med en högst grå väg framåt eller så väljer man att kunna hämta hem pengarna ändå genom att överhuvudtaget få betalt...

Jag hade valt alternativ 2..
 
IsabelleH IsabelleH skrev:
...
2. Vi får inte tag på ordförande, vilket gör att vi inte har hennes adress. Hade vi haft adressen så hade vi inte heller dykt upp oinbjudna.
Varför denna fokus på just ordföranden? Hur stor är föreningen egentligen? "Någon" (granne eller dyl.) borde väl kunna svara på frågan om vilka som sitter i styrelsen? Om man anser att man dyker upp oinbjuden om man frågar en person om denne är medlem i styrelsen och, om så, vill ha hjälp med ett problem så är man fel ute. Styrelsearbete innebär just kontakter med andra medlemmar i föreningen.

IsabelleH IsabelleH skrev:
....Inte enbart att en som inte ens är med i styrelse skickar en ”offert” som han själv kallar det och hänvisar oss till ordförande...
Är det viktigt att personen som lämnar "offerten" är med i styrelsen? Det är fullt normalt att vissa uppgifter utförs av personer utanför styrelsen. Dessutom bör ju den personen kunna svara på frågan om vilka som sitter i styrelsen.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Varför denna fokus på just ordföranden? Hur stor är föreningen egentligen? "Någon" (granne eller dyl.) borde väl kunna svara på frågan om vilka som sitter i styrelsen? Om man anser att man dyker upp oinbjuden om man frågar en person om denne är medlem i styrelsen och, om så, vill ha hjälp med ett problem så är man fel ute. Styrelsearbete innebär just kontakter med andra medlemmar i föreningen.


Är det viktigt att personen som lämnar "offerten" är med i styrelsen? Det är fullt normalt att vissa uppgifter utförs av personer utanför styrelsen. Dessutom bör ju den personen kunna svara på frågan om vilka som sitter i styrelsen.
För att han som har ringt upp oss har hänvisat oss till ordförande! Jag har full koll på vilka som sitter i styrelse och hur många det är. Det sitter med cirka 5 stycken i styrelsen och det har varsitt geografiskt område. Ordförande är ansvarig för vårt geografiska område!

Som han själv uttryckte det i telefon så är ”jag bara en snubbe som ringer runt till nyinflyttade och frågar om de vill ansluta fiber till deras hus. Mer än så är jag inte”. Vilket är lite konstigt att han då ska bedriva in pengar!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Besök ordföranden istället för att skicka SMS eller mejla. Sätt er ner och diskutera och beskriv att "vi" i föreningen har ett problem måste måste lösas.
it-snubben it-snubben skrev:
Varför denna fokus på just ordföranden?.
Sen var det ju du som nämnde att jag skulle besöka ordförande, därav av mitt stora fokus på ordförande i mitt svar till dig ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
För att han som har ringt upp oss har hänvisat oss till ordförande! Jag har full koll på vilka som sitter i styrelse och hur många det är. Det sitter med cirka 5 stycken i styrelsen och det har varsitt geografiskt område. Ordförande är ansvarig för vårt geografiska område!

Som han själv uttryckte det i telefon så är ”jag bara en snubbe som ringer runt till nyinflyttade och frågar om de vill ansluta fiber till deras hus. Mer än så är jag inte”. Vilket är lite konstigt att han då ska bedriva in pengar!
i dagens samhälle med så mycket olika bedrägerier mm så skulle jag aldrig acceptera att utomstående lämnar mig en offert och denna skall jag ta upp själv med ordförande utan att ordförande går att nå..

Detta är en självklarhet att man tar som bedrägeri försök.. Eller oseriös verksamhet..
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Maskintok skrev:
i dagens samhälle med så mycket olika bedrägerier mm så skulle jag aldrig acceptera att utomstående lämnar mig en offert och denna skall jag ta upp själv med ordförande utan att ordförande går att nå..

Detta är en självklarhet att man tar som bedrägeri försök.. Eller oseriös verksamhet..
Exakt! Och jag tycker att det är helt obegripligt och orimligt att de under dessa 6 år inte lyckats bedriva in några pengar? Att man då inte som förening gått vidare med detta till kronofogden är helt obegripligt om det nu har funnits tydliga signerade avtal!
 
  • Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.