Maskintok skrev:
Men det borde väl isåfall ordförande kunnat svarat på när TS frågade..
enligt TS verkar det mest vara god dag yxskaft att samtala med..
Ordförande ignorera ju våra sms och samtal helt och hållet. Funderar nu på att skriva ett lång mejl gällande vad jag tänker betala och att det blir deras uppgift att söka upp tidigare ägare som ska ha betalat insatserna. Dock rädd att det skapar en dålig kommunikation och ”relation” oss emellan och att de då blir ännu girigare. Men jag tycker det är fruktansvärt dåligt att vi inte får något svar på över 3 dagar när vi både har ringt och skickat sms! :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Funderar nu på att skriva ett lång mejl gällande vad jag tänker betala
Gör inget alls! Avvakta! Just nu är bollen och problemet deras. Gör det inte till ditt!
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Men jag tycker det är fruktansvärt dåligt att vi inte får något svar på över 3 dagar när vi både har ringt och skickat sms! :rolleyes:
3 dagar? Du har enligt min mening orealistiska förväntningar.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eller är det så att man hållt på att installera i 6-7 år och tagit in kapital allt eftersom i form av insatser? Njäää
Jo.
 
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Ordförande ignorera ju våra sms och samtal helt och hållet. Funderar nu på att skriva ett lång mejl gällande vad jag tänker betala och att det blir deras uppgift att söka upp tidigare ägare som ska ha betalat insatserna. Dock rädd att det skapar en dålig kommunikation och ”relation” oss emellan och att de då blir ännu girigare. Men jag tycker det är fruktansvärt dåligt att vi inte får något svar på över 3 dagar när vi både har ringt och skickat sms! :rolleyes:
Jag hade satt in summan jag skrev och då vänt på myntet.
Sedan hade jag väntat.
kräver de mer pengar så hade jag bara sagt.

-ni har inte hållit er till vad ni lovat och det är inte okej, inget avtal är framlagt, ingen offert, vi vet inte vad vi ska betala för egentligen.
samt att summan är allt annat än normal.
6 år gamla skulder förväntar ni er betalt för utan att ha redovisat och redogjort varför VI ska betala detta.. nä 4200 kr är allt ni får och rör ni kabeln så är ni fel ute och vi ses då i tinget. för då har ni utför någon för bedrägeri verksamhet.

ni klarar inte ens av en enkel återkoppling inom 7 månader... Men ni anser att vi ska först ert krav genom ett konto utdrag av en uppkoppling.. Där 21500 kr fattas i balans...
utan avtal, utan grund...

ni skulle få svettigt i rättssal att förklara er taktik till vinnande koncept...
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad händer med insatsen när någon lämnar föreningen. Det normala i en ekonomisk förening är att insatsen återbetalas till medlem som lämnar föreningen. Här verkar det "helt självklart" anses att den på något sätt överlåtes i samband med fastighetsförsäljningen. Varför då?
Insatsen hör till "andelen". Andelen överlåts till fastighetens nya ägare. Dvs det är inte så att man får tillbaka sin insats när man går ur föreningen.
 
Maskintok skrev:
Jag hade satt in summan jag skrev och då vänt på myntet.
Sedan hade jag väntat.
kräver de mer pengar så hade jag bara sagt.

-ni har inte hållit er till vad ni lovat och det är inte okej, inget avtal är framlagt, ingen offert, vi vet inte vad vi ska betala för egentligen.
samt att summan är allt annat än normal.
6 år gamla skulder förväntar ni er betalt för utan att ha redovisat och redogjort varför VI ska betala detta.. nä 4200 kr är allt ni får och rör ni kabeln så är ni fel ute och vi ses då i tinget. för då har ni utför någon för bedrägeri verksamhet.

ni klarar inte ens av en enkel återkoppling inom 7 månader... Men ni anser att vi ska först ert krav genom ett konto utdrag av en uppkoppling.. Där 21500 kr fattas i balans...
utan avtal, utan grund...

ni skulle få svettigt i rättssal att förklara er taktik till vinnande koncept...
Ja vi måste ju ändå betala årsavgifterna för både 2021 och 2022 då vi faktiskt använt fibern under 2021 och tanken är ju att vi ska behålla. Så egentligen känns det mest rätt att sätta in det! Men funderar att skicka ett mejl och skriva att jag vill ha exakt summa på vad årskostnaderna var 2021. Ändå bra tanke så som du skriver! Går att titta på årsmöten protokoll där jag får fram vad vi ska ha betalat i årsavgifter 2021.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag tycker synd om föreningen...

De hade tidigare en medlem som inte betalade för sig och ljög och förhalade.

Man kan nog misstänka att styrelsen hört diverse ursäkter för utebliven betalning.

Nu kommer TS med ytterligare hot/undanflykter och allmänn betalningsovilja.

TS bör jaga säljaren men göra rätt för sig mot föreningen.

/ATW
 
  • Haha
  • Gilla
bHANS och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
3 dagar? Du har enligt min mening orealistiska förväntningar.
Jag tycker att man någonstans bör få en återkoppling när vi har mejlat, smsat och ringt. Vi skickat i smset och bad henne ringa upp oss gällande fibern. Finns det inga möjligheter så går det åtminstone att skicka ett sms: Hej! Jag har inga möjligheter att ringa upp er förens till helgen eller då & då.
Men att ignorera allt tycker jag är på en riktig låg och oprofessionell nivå!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tycker synd om föreningen...

De hade tidigare en medlem som inte betalade för sig och ljög och förhalade.

Man kan nog misstänka att styrelsen hört diverse ursäkter för utebliven betalning.

Nu kommer TS med ytterligare hot/undanflykter och allmänn betalningsovilja.

TS bör jaga säljaren men göra rätt för sig mot föreningen.

/ATW
Arne kära Arne! Det är ju just detta vi försöker att göra, göra rätt för oss mot föreningen. Ta dig ett ytterligare titt i stadgarna och se över vad som står exakt. Det vi är skyldiga att betala in är medlemsavgifterna & nätverksavgiften för 2021 & 2022. Vilket självklart föreningen kommer att få! Mer än så är vi inte skyldiga till att betala.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Men att ignorera allt tycker jag är på en riktig låg och oprofessionell nivå!
Nu är detta en ideell verksamhet så då kan det vara lite "oprofessionellt".
Men nu när ni blir medlemmar kan ni bli engagerade i i föreningsarbetet och lyfta nivån? Alltid bra med nya fräscha ögon/idéer.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det står i stadgarna hur insatsen ska behandlas när fastigheterna byter ägare.
Andemeningen är att betald insats överförs på nya ägaren tills styrelsen/förenigen ev beslutar att återbetala hela eller delar av den.
Därför kan man anse att en erlagd insats i en fiberförening är något som ingår i husköpet, trots att hus inte kan äga eller vara skyldiga pengar.
Och i TS fall framgår det att säljaren påstått att allt skulle varit betalt.
Det kanske det är också, föreningen kanske inte har koll bara..
Så är det som jag tolkar det. Och därmed är det tidigare ägare/medlemmar som ska betala sina respektive insatser. Inte TS..
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu är detta en ideell verksamhet så då kan det vara lite "oprofessionellt".
Men nu när ni blir medlemmar kan ni bli engagerade i i föreningsarbetet och lyfta nivån? Alltid bra med nya fräscha ögon/idéer.
Ja så är det ju tyvärr!! Och det är ju tacksamt såklart att de orkar lägga energi och få fibern att fungera. Men när det uppenbarligen är helt fel någonstans kanske man kan skicka ett sms.. Det som är irriterande är att från förra gången en gubbe hörde av sig så tog det liksom 6 månader från dess att han skulle återkoppla inom kort haha… och som han sa till min sambo så är han inte med i styrelsen utan han lägger bara ner sin energi och fritid på att ringa till nyinflyttade :crysmile:

Nja det har vi ingen ork eller energi med. Har inte lust att ta hand om sånna här problem haha :seenoevil: försöka håva in 6 års gamla skulder :p
 
Anna_H Anna_H skrev:
Insatsen hör till "andelen". Andelen överlåts till fastighetens nya ägare. Dvs det är inte så att man får tillbaka sin insats när man går ur föreningen.
Nej självklart inte. Men vad skulle hända om det uppdagas 50 år senare att den aldrig betalats? Det var min fråga.
 
A ArneTW skrev:
Nu kommer TS med ytterligare hot/undanflykter och allmänn betalningsovilja.
Du borde nog sätta på dig läsglasögonen. ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.