raveper raveper skrev:
Måste vara bra kvalitet på det här parkslide märket.
Tråden har ju funnits i typ 14år. Verkar populärt.
Parkslide är livskraftiga grejer ;)
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
tills den dagen man bara kan lösa problemet med den där lilla cirkelsågen med 80-mm klinga.
Eller den söta lilla vinkelslipen med 76 mm skiva. Jag brukar få frågan om jag har den till att putsa naglarna...

Liten vinkelslip av märket Parkside med en 76 mm skiva, mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast ibland är den riktigt användbar. :D
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Hur är metallbandsågen som finns i affärerna nu? För de pengarna får man kanske inte så mycket precision?
Metallbandsåg från Parkside på erbjudande för exakt sågning av metall till specialpris med garantimärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brödet
  • Laddar…
epoxylim för 20 spänn är värt att lägga på lager samt slipcylindrar till "dremel" även det bra till den dag det behövs.
 
L Lilllen skrev:
Hur är metallbandsågen som finns i affärerna nu? För de pengarna får man kanske inte så mycket precision?
[bild]
Åkte in idag för att kolla om det fanns kvar någon plastmaskärare som fanns på annonsbladet. Den var så klart slut men som tröst följde en metallbadsåg med genom kassan. Trösten blev dock kortvarig då den var i två delar när jag lyfte upp den ur kartong. Fästet som håller sågen till bottenfundamentet hade gått rakt av. Och det ser så peckligt ut så jag tror att jag ber att få lämna tillbaka den trots att dom hade flera kvar på hyllan. Om man Googlar finns några klipp på Youtube om sågen.

/Mats
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Åkte in idag för att kolla om det fanns kvar någon plastmaskärare som fanns på annonsbladet. Den var så klart slut men som tröst följde en metallbadsåg med genom kassan. Trösten blev dock kortvarig då den var i två delar när jag lyfte upp den ur kartong. Fästet som håller sågen till bottenfundamentet hade gått rakt av. Och det ser så peckligt ut så jag tror att jag ber att få lämna tillbaka den trots att dom hade flera kvar på hyllan. Om man Googlar finns några klipp på Youtube om sågen.

/Mats
Tack för info! Tråkigt.
Ja, jag har kollat ett par youtube videor nu, och den verkar ju väldigt oexakt.
Framför allt verkar den såga väldigt snett uppifrån och ner. Denna vinkel verkar inte gå att justera(!) och hänger bl.a. på fästet som är gjort av ett böjt stålrör. Böjningen av ett billigt stålrör kan nog diffa rätt mycket från batch till batch. Så, har man tur kan man möjligen få en OK såg ur den aspekten. En stor anledning att köpa en sådan såg skulle för mig vara för att slippa tänka på gnistor när jag kapar. Men om den är oexakt så måste ju allt slipas rejält, och då blir det gnistor i alla fall, om man inte ska stå och nöta med fil i evigheter. Skulle jag köpa denna så skulle jag med all sannolikhet bli väldigt irriterad, och bygga ett stabilare bord med mycket mer exakt tippfunktion.
Sågen verkar även sakna kullager som styr sågbladet(?) Frågan är hur viktigt det är?
 
Jag har bandsågen och är nöjd med det den använts till….. dock har jag inte kollat hur rakt snittet blivit då nån grads vinkelfel inte spelat någon roll :thinking:
Har iofs köpt en ”riktig” kallsåg också och den antar jag kapar mer exakt ;)
Men för kr1.300:- inklusive moms får man inte ha så höga krav :rolleyes:
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Parkside bandsåg på arbetsbänk med kullager för styrning av bandet, nära vinkel och shimsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skaffade också en såg. Den har kullager som styr bandet. Syns inte direkt på bilden. Men jag har inte kollat hur vinkelrätt snittet blir. Dock borde det gå att shimsa in vinkeln i fästet.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Skaffade också en såg. Den har kullager som styr bandet. Syns inte direkt på bilden. Men jag har inte kollat hur vinkelrätt snittet blir. Dock borde det gå att shimsa in vinkeln i fästet.
Aha, tack för info om kullager!
Ja, shimsa kan ju funka förstås. Vissa snitt på youtube var dock så kassa att man säkert skulle behöva lägga in en 1mm plåt för att få det rakt, fast då behöver man nog istället bygga upp en trappa med massa lager tunnare folie för att få det stabilt över en större yta.
Men låter på er som att era sågar inte varit fullt så snea?
Är den tillräckligt stabil i övrigt då? Just fästet av det böjda röret känns ju som att det har väl liten diameter på för att ensamt vara stabilt? Men det är nog som sagt jag som har lite för stora krav på en billig maskin.
 
Denna är nog inget att såga annat än tunnväggigt material med eller klenare dimensioner om man ska förvänta sig något så när resultat. Hela grundkonstruktionen är i tunn plåt. Men med det sagt så är jag nöjd med den. Den sågar rakare än mig med bågfil och inget gnistregn som när jag använder kap & gersåg ombygd för metallkapskiva.
 
Nu har jag lämnat tillbaka den trasiga sågen och valde återköp och pengarna tillbaka. Jag passade samtidigt på att fråga om plastmaskäraren som jag egentligen åkte in för att köpa igår och om dom brukar ta slut direkt. Ja det går på några minuter sa hon men vi fick fler igår som vi inte hunnit tagit fram än. Men det är det ingen som vet utom du nu sa hon. Jaha, när kommer ni att plocka fram dom då frågade jag lite försiktigt. Jag kan hämta en nu om du vill. Ja tack sa jag.

Nu blir det spännande att se hur den funkar med 16 A säkringar och 2,5 m2 ledningar. Det har diskuterats flitigt i en tråd om det stora effektbehovet plastmaskäraren har. Det snackas om 27 A hur man nu kan få till det på en enfasmaskin. Det torde inte vara många ställen med sådana säkringar på enfasuttag. Men samtidigt verkar det väl dom fungerat hyffsat med 16 A säkring. Dom som har haft problem verkar vara dom som kört på 10 A.
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Skaffade också en såg. Den har kullager som styr bandet. Syns inte direkt på bilden. Men jag har inte kollat hur vinkelrätt snittet blir. Dock borde det gå att shimsa in vinkeln i fästet.
Samma här, hade faktiskt tankarna på biltemas metallbandsåg, men den ligger på 3299, har en klenare sågkonstruktion samt bara 400W motor mot 1100W på Parkside. Dock är biltemasågens bottenplatta och skruvstycke rejälare.

Parkside sågen har bara tunn plåt i bottenplattan, så huruvida fästet är 90 grader vertikalt eller inte är egentligen oväsentligt, vinklen påverkas vid minsta belastning, och den sågar lite snett som det är nu. Så långa snitt diffar på nån halv grad uppifrån och ner.

Däremot går det att demontera hela sågen från fästet och använda den som handhållen bandsåg, så min plan är att bygga en bättre bottenplatta på sikt och ersätta det rackliga skruvstycket med ett enklare maskinskruvstycke. Dock har det medföljande snabblås på skruven vilket är smidigt.

Jag är dock positivt överraskad och har gjort en hel del specialkapningar som gick snabbt och smidigt, typ kapa ner huvudet på en skruv.

En gängad bult med kapat huvud bredvid på träbänk, resultat av specialkapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
E ernelli skrev:
Samma här, hade faktiskt tankarna på biltemas metallbandsåg, men den ligger på 3299, har en klenare sågkonstruktion samt bara 400W motor mot 1100W på Parkside. Dock är biltemasågens bottenplatta och skruvstycke rejälare.

Parkside sågen har bara tunn plåt i bottenplattan, så huruvida fästet är 90 grader vertikalt eller inte är egentligen oväsentligt, vinklen påverkas vid minsta belastning, och den sågar lite snett som det är nu. Så långa snitt diffar på nån halv grad uppifrån och ner.

Däremot går det att demontera hela sågen från fästet och använda den som handhållen bandsåg, så min plan är att bygga en bättre bottenplatta på sikt och ersätta det rackliga skruvstycket med ett enklare maskinskruvstycke. Dock har det medföljande snabblås på skruven vilket är smidigt.

Jag är dock positivt överraskad och har gjort en hel del specialkapningar som gick snabbt och smidigt, typ kapa ner huvudet på en skruv.

[bild]
Det var också min bedömning, att det främst är bottenplattan som är klen, så jag slog till på sågen ändå igår. Jag har tidigare byggt underrede till ett kapstativ för vinkelslip och fixat maskinskruvstycken till trägersågen för sågning av aluminium, bild i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/exakt-och-tyst-gersag.424231/#post-4323002
Så tänker mig ett liknande bygge framöver för bandsågen. Frågan är bara när jag får tid... Med tanke på alla andra projekt så kan det säkert ta allt mellan någon månad till några år... Om någon är intresserad kan jag, när det beger sig, lägga upp en tråd med lite bilder. Om du ernelli hinner före med bygge, så skulle åtminstone jag uppskatta lite bilder på ditt projekt. (y)
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Det var också min bedömning, att det främst är bottenplattan som är klen, så jag slog till på sågen ändå igår. Jag har tidigare byggt underrede till ett kapstativ för vinkelslip och fixat maskinskruvstycken till trägersågen för sågning av aluminium, bild i denna tråd:
[länk]
Så tänker mig ett liknande bygge framöver för bandsågen. Frågan är bara när jag får tid... Med tanke på alla andra projekt så kan det säkert ta allt mellan någon månad till några år... Om någon är intresserad kan jag, när det beger sig, lägga upp en tråd med lite bilder. Om du ernelli hinner före med bygge, så skulle åtminstone jag uppskatta lite bilder på ditt projekt. (y)
Snyggt bygge. Problemet är att jag börjat lära mig svetsa så risken är stor att eventuella byggen troligtvis kommer kräva svetsning, men å andra sidan har ju Lidl med jämna mellanrum Svetsinvertrar/MIG svetsar inne. Problemet med svetsning är dock att det inte handlar så mycket om utrustning initialt, utan snarare träning, så att köpa sig en svets för att knittra ihop något snabbt om man aldrig svetsat förr kanske inte är helt oproblematiskt.

Jag kör med en enkel inverter svets och pinne, utmaningen är tunna material. Men jag är redan inne på TIG tillsats, dels för att det passar bättre för finlir inomhus och att det blir mindre svetsrök. Men det sistnämnda har jag numera en bra DIY lösning på:

DIY svetsutsug med lövblås, plåthink och ventilationsslang i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kör med en CO lövblås jag har sen tidigare, tänkte byta till motsvarande Biltema som kostar 349:- Biltemas har dessutom en enklare profil på röranslutningen, så det blir enklare att CAD'a en adapter, samt att Biltema har lövblåsarna i lager, CO har slut överallt, eventuellt är just den modellen utgången.

Lövblåsen har sjukt bra luftflöde och jag kör på lägsta hastigheten när jag svetsar. Materialkostnad för hela utsuget förutom 3D printade adaptrar ligger på ca 500:-, lövblås 349:- (biltemas), plåthink 29:-, ventilationsslang 129:-
 
  • Gilla
b_hasse och 8 till
  • Laddar…
Jag köpte lidlsågen för något år sen och är fullt nöjd med den. Eftersom jag redan hade en annan liknande bandsåg för kapning köpte jag lidlsågen för att köra som vertikal såg.
 
  • Vertikal bandsåg uppsatt på arbetsbänk, använd för sågning, med synligt sågblad och skyddshöljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Focksta och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.