M Martin Lundmark skrev:
Hej torkelb

Frågeställaren vill ha konkreta råd, inte påståenden som du inte kan belägga.

När jag tittar på ”Bästa lösning?” gällande driftskostnaderna för ett hus och då främst gällande uppvärmning och elbehov, som frågeställningen är i denna tråd. Då tittar jag förutsättningslöst på helheten, utifrån förutsättningarna för varje hus.

Här ger jag råd utifrån hur jag gjort med mitt hus, med dess förutsättningar. Sedan får frågeställaren anpassa åtgärderna till det hus han har. Men även andra än frågeställaren bör ha nytta av de råd som ges här. Isolering är inte alltid bäst och billigast.

Jag bestämmer inte, inledningsvis, att en sak är given som bästa lösning. Jag har ingen förutfattad mening att varvtalsstyrd bergvärme är bäst, men kan inte i varje inlägg ge en fullödig beskrivning om varför mitt hus har just den lösningen.

Innan vi köpte vårt hus hade vi nog tittat på ett femtontal hus under ca tre års tid. Huset valdes (förutam andra kriterier) bl.a. utifrån möjligheten att kunna bo där med låga driftskostnader, med beaktande av möjliga åtgärder.

När vi köpt huset kunde jag t.ex. (utifrån befintliga byggritningar) beräkna värmeutflöde i väggar och fönster, mäta temperaturer i värmesystemet samt årgång av elenergi under olika årstider.

I mina inlägg här, har jag bl.a. redovisat utfallet av mitt val av uppvärmning och resultatet gällande behovet av elenergi och finessen med att undvika elpatron som elspets när det är som kallast, viktiga synpunkter om man vill hålla låga driftskostnader i framtiden.

Den besparing gällande uppvärmningskostnad, som jag gjort genom värmepumpen fortsätter flera år framåt, och kan bl.a investeras i nya fönster. Detta utan att fönsterna behöver innebära någon större energibesparing utan exempelvis, ge mindre kallras och enklare fönsterputsning.

Jag har redovisat utfallet i minskad elanvändning vid installation av en varvtalsstyrd bergvärmepump (som inte behöver elspets) och frågade dig; ” Vad kostar det, för mig, att tilläggsisolera husets väggar och byta fönster i relation till den minskning i elbehov jag då får? Vad behövs för isolering för att komma ned till min nuvarande elanvändning?”

Du vägrar att svara, utan påstår; ”Även om man självklart minskar sin energiförbrukning vid byte till värmepump, kan man komma ännu lägre med bättre isolering och då är det nog först och främst åtgärder med fönster och vinden som ger den största vinsten.”

Jag bor i norra Sverige i ett tegelhus med många och stora fönster. Vinden var tilläggsisolerad innan jag köpte det, och kan idag användas som en utmärkt förvaring, s.k. kallvind.

Kostnaden att införa extra isolering, och/eller att byta fönster, då jag redan har värmepump, återbetalar sig inte.

Om du påstår att ”bättre isolering” samt ” åtgärder med fönster och vinden” ger lägre energibehov i mitt hus än med värmepumpen, utan att du redovisar hur man genomför detta, hur huset ser ut efteråt och vad det kostar, så tror jag dig helt enkelt inte.

Jag upprepar; Frågeställaren vill ha konkreta råd, inte påståenden som du inte kan belägga.
Du kan knappast heller belägga att isolering av vindsbjälklaget i TS hus inte är lönsam så dina råd är ju inte mycket värda
 
F fribygg skrev:
Du kan knappast heller belägga att isolering av vindsbjälklaget i TS hus inte är lönsam så dina råd är ju inte mycket värda

Hej fribygg

Det har jag inte påstått, och behöver inte belägga.

Det jag reagerat på är när ”torkelb” skriver; ”Det första rådet när det gäller minskning av uppvärmningskostnader är alltid att förbättra isoleringen!”

Det är inte ALLTID så.

Man måste titta på helheten för varje individuellt hus innan man börjar göra åtgärder annars riskerar man att man satsat pengar och arbete i onödan.

Om det i mitt hus varit lönsamt att byta fönster eller tilläggsisolera så hade jag gjort det, men eftersom det bara ger en mindre besparing (gentemot varvtalsstyrd bergvärmepump) och, gällande isolering dessutom innebär ett byte av tegelfasad så kostar det mer än det ger i besparing på rimlig återbetalningstid.

Lägger jag ut uppskattningsvis 250 kkr (eller mer) på fönsterbyte och isolering (med byte av fasad) så är det mer än vad värmepumpen kostar och ger betydligt mindre i besparing.

Vill jag sedan (efter fönsterbyte och isolering) byta till en varvtalsstyrd bergvärmepump för att minska uppvärmningskostnaden kostar det ytterligare och då ger den insatsen betydligt mindre besparing.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej torkelb

Frågeställaren vill ha konkreta råd, inte påståenden som du inte kan belägga.

När jag tittar på ”Bästa lösning?” gällande driftskostnaderna för ett hus och då främst gällande uppvärmning och elbehov, som frågeställningen är i denna tråd. Då tittar jag förutsättningslöst på helheten, utifrån förutsättningarna för varje hus.

Här ger jag råd utifrån hur jag gjort med mitt hus, med dess förutsättningar. Sedan får frågeställaren anpassa åtgärderna till det hus han har. Men även andra än frågeställaren bör ha nytta av de råd som ges här. Isolering är inte alltid bäst och billigast.

Jag bestämmer inte, inledningsvis, att en sak är given som bästa lösning. Jag har ingen förutfattad mening att varvtalsstyrd bergvärme är bäst, men kan inte i varje inlägg ge en fullödig beskrivning om varför mitt hus har just den lösningen.

Innan vi köpte vårt hus hade vi nog tittat på ett femtontal hus under ca tre års tid. Huset valdes (förutam andra kriterier) bl.a. utifrån möjligheten att kunna bo där med låga driftskostnader, med beaktande av möjliga åtgärder.

När vi köpt huset kunde jag t.ex. (utifrån befintliga byggritningar) beräkna värmeutflöde i väggar och fönster, mäta temperaturer i värmesystemet samt årgång av elenergi under olika årstider.

I mina inlägg här, har jag bl.a. redovisat utfallet av mitt val av uppvärmning och resultatet gällande behovet av elenergi och finessen med att undvika elpatron som elspets när det är som kallast, viktiga synpunkter om man vill hålla låga driftskostnader i framtiden.

Den besparing gällande uppvärmningskostnad, som jag gjort genom värmepumpen fortsätter flera år framåt, och kan bl.a investeras i nya fönster. Detta utan att fönsterna behöver innebära någon större energibesparing utan exempelvis, ge mindre kallras och enklare fönsterputsning.

Jag har redovisat utfallet i minskad elanvändning vid installation av en varvtalsstyrd bergvärmepump (som inte behöver elspets) och frågade dig; ” Vad kostar det, för mig, att tilläggsisolera husets väggar och byta fönster i relation till den minskning i elbehov jag då får? Vad behövs för isolering för att komma ned till min nuvarande elanvändning?”

Du vägrar att svara, utan påstår; ”Även om man självklart minskar sin energiförbrukning vid byte till värmepump, kan man komma ännu lägre med bättre isolering och då är det nog först och främst åtgärder med fönster och vinden som ger den största vinsten.”

Jag bor i norra Sverige i ett tegelhus med många och stora fönster. Vinden var tilläggsisolerad innan jag köpte det, och kan idag användas som en utmärkt förvaring, s.k. kallvind.

Kostnaden att införa extra isolering, och/eller att byta fönster, då jag redan har värmepump, återbetalar sig inte.

Om du påstår att ”bättre isolering” samt ” åtgärder med fönster och vinden” ger lägre energibehov i mitt hus än med värmepumpen, utan att du redovisar hur man genomför detta, hur huset ser ut efteråt och vad det kostar, så tror jag dig helt enkelt inte.

Jag upprepar; Frågeställaren vill ha konkreta råd, inte påståenden som du inte kan belägga.
Jaha, nu får vi reda på att vinden är tilläggsisolerad. Minsann!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej fribygg

Det har jag inte påstått, och behöver inte belägga.

Det jag reagerat på är när ”torkelb” skriver; ”Det första rådet när det gäller minskning av uppvärmningskostnader är alltid att förbättra isoleringen!”

Det är inte ALLTID så.

Man måste titta på helheten för varje individuellt hus innan man börjar göra åtgärder annars riskerar man att man satsat pengar och arbete i onödan.

Om det i mitt hus varit lönsamt att byta fönster eller tilläggsisolera så hade jag gjort det, men eftersom det bara ger en mindre besparing (gentemot varvtalsstyrd bergvärmepump) och, gällande isolering dessutom innebär ett byte av tegelfasad så kostar det mer än det ger i besparing på rimlig återbetalningstid.

Lägger jag ut uppskattningsvis 250 kkr (eller mer) på fönsterbyte och isolering (med byte av fasad) så är det mer än vad värmepumpen kostar och ger betydligt mindre i besparing.

Vill jag sedan (efter fönsterbyte och isolering) byta till en varvtalsstyrd bergvärmepump för att minska uppvärmningskostnaden kostar det ytterligare och då ger den insatsen betydligt mindre besparing.
Jag skriver om TS hus och inlägg, hur du har det och hur du gjort anser jag vara en annan fråga som du kanske ska ta i en egen tråd?
 
T torkelb skrev:
Jaha, nu får vi reda på att vinden är tilläggsisolerad. Minsann!
Hej torkelb

Vinden var tilläggisolerad när jag köpte huset, 5-10 cm mineralull på en del av vinden.

Det innebär att den redovisning jag gjort av minskad energianvändning, från ca 42 600 kWh/år i elbehov (snitt över 10 år) till 13 870 kWh under 2020, kommer från åtgärder jag gjort sedan jag köpt huset.

Första hela årets uppmätta elanvändning för huset, efter värmepumpinstallationen, blev 16 319 kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skriver om TS hus och inlägg, hur du har det och hur du gjort anser jag vara en annan fråga som du kanske ska ta i en egen tråd?
Hej fribygg

Om TS inte uppskattar att jag (och vad jag) skriver på hans tråd är det väl lämpligare att han talar om det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Christian.a skrev:
Målet är nu att sänka driftskostnaderna samt även bygga lite trygghet ifall det blir strömavbrott.
Hej Christian.a

När det gäller lösningar för att klara strömavbrott, som möjligen kan bli aktuellt för någon (några) denna vinter, så kan man uppmärksamma att vissa elbilar idag förses med omriktare för att leverera el från batteriet till elnätet, till huset eller till olika laster.

Dokumentet “Bidirectional EV Charging Explained - V2G Vs V2H Vs V2L” beskrivs de tre typerna av ”Fordon-till” funktioner till elbilar; “Vehicle-to-load or V2L”, ” Vehicle-to-grid or V2G - exports energy to support the electricity grid” och “Vehicle-to-home or V2H - exports energy to power a home or business”.
https://www.cleanenergyreviews.info/blog/bidirectional-ev-charging-v2g-v2h-v2l

Här finns bl.a. en tråd i ämnet; ”Koppla V2L (vehicle to load) från elbil till hus vid strömavbrott”

https://www.byggahus.se/forum/threa...fran-elbil-till-hus-vid-stroemavbrott.435856/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag uppskattar alla råd och tips och diskussion kring ämnet. Men jag gillar inte pajkastning på varandra. Självklart får man ha olika synpunkter, men påhopp och att försöka förminska varandra ser jag absolut ingen mening till.

Vinden har jag redan rullat ut mer isolering på. Isoleringen ligger på vindens golv, dvs mot övervåningens tak. Vi kommer även få in en besiktning för att förstå ifall det finns ytterligare vinst med en isolering av vindens innertak.

Fönstren kommer vi inte byta ut. Originalfönstren har sin charm och ska bevaras. Ska vi byta glas så behöver vi köpa valsat kulturglas, och det ser jag inte vinsten i.
Sen tar vi ett par fönster per år och slipar, kvittar, målar. Detta då de har lite sprucket kitt och behöver fixas till.
Fasaden i alla väderstreck är i bra skick, förutom söderväggen där man vid något tillfälle tidigare målat den med en modern plastfärg. Den väggen kommer vi ta tag i när vi kan. Behövs byggställning för att nå, och med tex en byggställning på plats för solcellsinstallation så kanske vi passar på.
Då kommer vi såklart kolla på hur isoleringen ser ut, och återställa eller utöka tjockleken. Vilket isf kan få en påverkan på att fönstret då hamnar längre in i ytterväggen.

Solcellerna står ju i viss kontrast mot att hålla husets 60-tals anda intakt. Dock är taket strax under 10 år gammalt, så att byta tak till något med mer integrerade celler finns ingen ekonomi i.

I väldigt många fall är det mer lönsamt med återbruk eller att fixa något, än att slänga ut och köpa nytt, eller kanske bara köpa nytt.

Min frågeställning nu handlar om vad som kan tänkas vara mest effektiv lösning för att minska sårbarheten och sänka månadskostnaden.

Vi har ingen värmekälla förutom elpanna med luft/vattenpump.
Vi har upplevt ett strömavbrott på 1 dygn, en vinter. För att elnätsägaren inte hade någon lyftögla till elcentralen (och lite annat).
Det blev rätt kallt under den vinternatten.
Husets ventilation är dock till stor del beroende av självdraget samt visst läckage, om vi tätar allt så måste vi utöka ventilationen, dvs fotfarande suga ur uppvärmd luft.
Att installera mekaniskt frånluft med ftx, är rätt dyrt det också. Samt att även det slutar fungera utan el.

Solfångare ger rätt bra kostnadskalkyl för uppvärmning, men inte på vintern.
Solceller är ekonomiskt lönsamma från dag 1. Dvs räntekostnader och amortering är lägre än årsproduntionen.

Vedspis känns som ett bra val för att den alltid kommer ge värme samt möjlighet till matlagning.

Vattenmantlad vore kul, men lyckas inte hitta någon bra plats.

Fortsätt gärna komma med tankar och erfarenheter.
Men undvik att håna varandra tack.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.