Maskintok skrev:
be de återkomma med ert beställningsunderlag och er personliga underskrift.. samt en kopia av den offert som skulle ha utgått till er och godkänts.

före det så finns inget avtal.
Man kan kanske säga att det finns ett muntligt avtal. Men jag tror inte TS är intresserad av annat än fortsatt fiberanslutning så ett skriftligt avtal måste naturligtvis till. Och det är väl där någonstans som frågan om insatsen kommer upp.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Man kan kanske säga att det finns ett muntligt avtal. Men jag tror inte TS är intresserad av annat än fortsatt fiberanslutning så ett skriftligt avtal måste naturligtvis till. Och det är väl där någonstans som frågan om insatsen kommer upp.
Är TS intresserad av fibern som för övrigt verkar fungera och inte bolaget som har abonnemanget krävt avstängning så borde föreningen komma med korrekta uppgifter. samt att en specad offert skall ut.

där det står vad som gäller och ingår..
muntliga avtal är inget som varken föreningar eller bolag sysslar med... De är svåra att hänvisa till och håller sällan juridiskt när tvist uppstår...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men hade tidigare ägare betalt insatsen hade han väl fått tillbaka den när han lämnade föreningen? Eller så skulle det reglerats med TS i samband med fastighetsaffären. En medlemsinsats är ingen "engångsavgift" utan en form av "lån" till föreningen som återbetalas eller övertas av någon då man lämnar föreningen.
Det står i stadgarna hur insatsen ska behandlas när fastigheterna byter ägare.
Andemeningen är att betald insats överförs på nya ägaren tills styrelsen/förenigen ev beslutar att återbetala hela eller delar av den.
Därför kan man anse att en erlagd insats i en fiberförening är något som ingår i husköpet, trots att hus inte kan äga eller vara skyldiga pengar.
Och i TS fall framgår det att säljaren påstått att allt skulle varit betalt.
Det kanske det är också, föreningen kanske inte har koll bara..
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Det står i stadgarna hur insatsen ska behandlas när fastigheterna byter ägare.
Andemeningen är att betald insats överförs på nya ägaren tills styrelsen/förenigen ev beslutar att återbetala hela eller delar av den.
Därför kan man anse att en erlagd insats i en fiberförening är något som ingår i husköpet, trots att hus inte kan äga eller vara skyldiga pengar.
Och i TS fall framgår det att säljaren påstått att allt skulle varit betalt.
Det kanske det är också, föreningen kanske inte har koll bara..
satt och läste dessa nyss såg inte detta...
 
Maskintok skrev:
Är TS intresserad av fibern som för övrigt verkar fungera och inte bolaget som har abonnemanget krävt avstängning så borde föreningen komma med korrekta uppgifter. samt att en specad offert skall ut.

där det står vad som gäller och ingår..
muntliga avtal är inget som varken föreningar eller bolag sysslar med... De är svåra att hänvisa till och håller sällan juridiskt när tvist uppstår...
Ja självklart måste föreningen speca upp vad de anser är betalt och inte.
 
Maskintok skrev:
satt och läste dessa nyss såg inte detta...
Läs allt.
 
Maskintok skrev:
Jajemän vilket är trevligt.
Men att börja kräva in summor som inte är skrivet på fastigheten skulle isåfall ha framkommit vid försäljningen till TS... Kan något stå på lantmäteriet kanske... :thinking:
mina sidor...

Annars så är detta personliga skulder och det får föreningen lösa med de personerna..
Jag blir lite öronen åt mig när en fastighet säljs 3 gånger inom 7 år... :thinking::thinking:
Du har heller inte läst att säljaren klart och tydligt skrivit att fiberanslutning är betald och inget som återstår att betala. Om det ändå inte är betalt insats i föreningen så är det falsk uppgift och en fråga mellan säljare och köpare.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Vad menar du?
ja alltså hur kan föreningen se att man har internet aktiverat
 
Anna_H Anna_H skrev:
Offerten är ju när man ska installera fibern. Er fiber är redan installerad.

maria01: Man måste ha grundtjänsten, själva fibern via någon, i detta fall föreningen. Sedan är det olika om det är knutet till en leverantör eller om det är "öppen fiber".
alla orter har ju ingen föreningen.så hur kan ts socken föreningen.veta om hon har ett abonnemang oss telia som ex
 
K karlmb skrev:
Det står i stadgarna hur insatsen ska behandlas när fastigheterna byter ägare.
Hänvisa gärna till var i stadgarna du menar för jag hittar inte att det är så tydligt.

K karlmb skrev:
Därför kan man anse att en erlagd insats i en fiberförening är något som ingår i husköpet, trots att hus inte kan äga eller vara skyldiga pengar. Och i TS fall framgår det att säljaren påstått att allt skulle varit betalt.
Kan man verkligen se medlemsinsatsen som något som automatiskt följer med fastighetsaffären. Var TS ens medveten om att det existerade en fiberförening?

Anslutningsavgift för fiber är för mig något helt annat än ett (påtvingat/nödvändigt) medlemskap i en fiberförening. Jag har själv betalt "Anslutningsavgift för fiber" och detta handlade om engångskostnader för grävning/fiber/inkoppling/installation och inte om någon medlemsinsats i någon förening. Jag tror de flesta skulle tolka "anslutningsavgift" som jag gör.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
A
om detta skulle stå på fastigheten så är det mina sidor på lantmäteriet som gäller.
Där ska man kunna se om denna belastning finns inskriven.
precis som vid en annan rätt.
typ avverkningsrätt vi diskuterade förr..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hänvisa gärna till var i stadgarna du menar för jag hittar inte att det är så tydligt.

Kan man verkligen se medlemsinsatsen som något som automatiskt följer med fastighetsaffären. Var TS ens medveten om att det existerade en fiberförening?

Anslutningsavgift för fiber är för mig något helt annat än ett (påtvingat/nödvändigt) medlemskap i en fiberförening. Jag har själv betalt "Anslutningsavgift för fiber" och detta handlade om engångskostnader för grävning/fiber/inkoppling/installation och inte om någon medlemsinsats i någon förening. Jag tror de flesta skulle tolka "anslutningsavgift" som jag gör.
visste inte om existerande fiberförening och allt vad det innebär. Hade inte fått info om detta!
Jag tolkar anslutningsavgifter exakt så som du skriver. Nu när vi har fått reda på detta kring medlemskapet är det en självklarhet för oss att betala det som vi ska betala dvs medlemsavgifter. Men anslutningsavgifter ska föregående ägare ha betalat!
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om detta skulle stå på fastigheten så är det mina sidor på lantmäteriet som gäller.
Där ska man kunna se om denna belastning finns inskriven.
precis som vid en annan rätt.
typ avverkningsrätt vi diskuterade förr..
Finns inget om fiber på lantmäteriet!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om detta skulle stå på fastigheten så är det mina sidor på lantmäteriet som gäller.
Där ska man kunna se om denna belastning finns inskriven.
precis som vid en annan rätt.
typ avverkningsrätt vi diskuterade förr..
Det är ingen belastning i den meningen så det kommer aldrig att dyka upp på LM.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hänvisa gärna till var i stadgarna du menar för jag hittar inte att det är så tydligt.

Kan man verkligen se medlemsinsatsen som något som automatiskt följer med fastighetsaffären. Var TS ens medveten om att det existerade en fiberförening?

Anslutningsavgift för fiber är för mig något helt annat än ett (påtvingat/nödvändigt) medlemskap i en fiberförening. Jag har själv betalt "Anslutningsavgift för fiber" och detta handlade om engångskostnader för grävning/fiber/inkoppling/installation och inte om någon medlemsinsats i någon förening. Jag tror de flesta skulle tolka "anslutningsavgift" som jag gör.
När det är fiberförening så fungerar det så normalt.
Det du ska läsa är §10 i stadgarna och §15 i medlemsavtalet.
Om TS fick reda på att det var förening eller ej vet vi inte, det har förstås viss betydelse, men det kan ju ha nämnts muntigt. Oavsett så var det sagt att allt var betalt gällande fibern.
Medlemsskapet följer bara med vid ägarbyte om man vill förstås, säljaren kan begära utträde ur föreningen utan att medlemsskapet tas över av någon annan.
Men TS vill ju ha fiber och då måste man ta över medlemsskapet med dess rättigheter och skyldigheter.
I dagligt tal kallas insatsen anslutningsvagift, men det krävs idag också att det finns en momsbelagd liten anslutningsavgift, är nåt med att SKV kräver det för att man ska få momsregistrering för föreningen, kommer inte inte ihåg. Det finns mkt inkompetens även på SKV kan jag intyga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.