P Peter1971 skrev:
Jag har jobbat i denna bransch i nu över 20 år å det är de sista 3-5 åren då denna diskussion har kommit upp pga alla icke byggare googlat priserna på nätet å vad det kostar att köpa etc, de tar dock inte hänsyn till leveranstider, vem som skall hämta paketet, saknas något? Restnoterat pga lev problem etc vem betalar för hämtandet av materialet?
Vad är det som hänt de senaste 3-5 åren? INTERNET

Innan dess hade vanligt folk ingen aning om marknadspriset, utan var nöjda med 5% rabatt. Självklart sitter folk och kollar vad saker kostar, eftersom det är exakt samma prylar
 
  • Gilla
Hasse3995 och 3 till
  • Laddar…
M LithenThomas skrev:
Här kommer mitt bidrag…
Tack Thomas! Får jag fråga ungefär hur stor firma du tillhör?
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att vara övertydlig och upprepa det som är självklart för de flesta men inte nödvändigtvis för alla.

Begreppet "Ahlsells priser" finns knappast. Alla som kan handla hos Ahlsell har en rejäl rabatt mot ett rent "påhittat listpris" som ingen betalar. Priset som de flesta betalar är ofta i någorlunda nivå med "internetbutiker" men kan som sagt variera. Priset för olika kunder varierar naturligtvis men "alla" betalar långt under "bruttopriset".

Om någon använder "Ahlsells hittepåpris" som något slags verkligt pris tassar denne någon i bedrägeriträskets gränsmarker anser jag.

Sen finns det prylar där "ingen" har rabatt men dessa är mer undantaget än normen.
Ahlsell borde anmälas för ocker då deras priser är helt sjuka även med 70-80% rabatt
 
  • Gilla
Terra2
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej alla,

Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.

Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.

Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.

Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.

Stort tack på förhand!
Det är allmänt vedertaget bland många hantverkare inom VVS och El att försöka tjäna extra pengar på fantasipriser på material.
Ibland lovar de kunden att få del av deras avtalade rabatt och visar då materialfakturan som en del av faktureringsunderlaget. Tyvärr glömmer de att även redovisa "kickback" som återbetalas som bonus eller andra favörer.
Räkna med att hantverkarrabatten har ca 40-60% på så kallade listpriser. Ofta påstår hantverkare att de högre priserna motiveras av bättre kvalitet och garantier, vilket egentligen inte stämmer alls.
Stå på er alla ni som råkar ut för detta "bondfångeri" från somliga hantverkare.
Att hantverkare ska tjäna pengar och ha en rimlig lönsamhet är en självklarhet men lönsamheten borde vara baserad på vad de själva presterar och inte hur man kan dupera kunder med fantasifulla riktprislistor.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
MrJay
L lenaa skrev:
Ahlsell borde anmälas för ocker då deras priser är helt sjuka även med 70-80% rabatt
En bekant har 120% rabatt på vissa artiklar på Ahlsell.. :thinking: Man tror att han får betalt, men icke.

Vi handlar bara där om inget annat alternativ finns.
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Hej alla,

Tack för ett bra forum med seriösa användare och bra tips.
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.

Vi håller på att renovera vår lägenhet just nu, och går igenom underlaget för materialkostnaderna och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut. Känns som kostnaderna skjutit iväg lite väl.

Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker så som Rörfokus, Proffsmagasinet och vvsochbad.se etc? När jag summerar kostnaderna för alla artiklar på fakturan med hjälp av priserna från internetleverantören så blir det ungefär hälften av vad vår hantverkare debiterar oss, och som gör inköpen på Ahlsell. Är det verkligen rimligt eller ligger det en hund begraven här? För kännedom har dom utlovat oss att vi tar del av deras rabatter och inget påslag ska göras. Kan tyvärr inte se Ahlsells priser då man behöver företagskonto där.

Förstår att olika hantverkare har olika priser hos Ahlsell, så om det är till någon hjälp är detta en mindre firma med runt 10-15 anställda.

Stort tack på förhand!
Hej.
Jag jobbar på ett företag som tar det mesta från Ahlsell och dom har såna rabatter att jag inte kan förstår att Ahlesll sens går runt, men då är detta företag STORT och om du som privat person ska handla där så kostar det skjortan. Som privat person fick man för ett tag sen inte ens handla där och än idag i detta samhälle finns det vvs och el butiker som man inte privat får handla från
Detta är antagligen ett sätt för "hantverkare" allmänt att trissa upp total priset legalt och på rabbatterna från Ahlsell är det hantverkan som tjänar ytterligare på. 1: Ta god tid på dig. 2: Kolla alltid först upp (face book, vänner, rykten, mm) pålitliga hantvärkare som kan färdigställa, inte dom som kommer och börjar riva åker därifrån och som kommer då dom har tid och fortsätter (ett tidlöst projekt), dessa undanbedes. 3: Lämna sen ett lämpligt antal offerter som du själv orkar ha springandes där med sina erbjudanden. 4: Sätt dig ner och summera dessa med erfarenhet av dom råd du fått. 5: När du valt hantverkare så begär du skriftlig offert via mail (på privat personer har dom ingen rätt att lägga på moms i efterhand, det är det priset som står på offerten). 6: Håll dig till offerten, ha koll på arbetet, håll hantverkan på bra humör, ha koll på att förbruknings material stämmer. Tillkommer något lägg till det i offerten. Offerten kan i slutänden få diffa några %, kommer inte ihåg hur mycket. Lycka till
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Proffsmagasinet är ägt av Ahlsells så priserna där får man nog anta att Ahlsells själva kan hålla med viss marginal. Skillnaden mellan dom är väl att Ahlsells inte har konkurrenskraftiga priser om man inte förhandlar/förhandlat rätt.
Prewex är också ett Ahlsell företag
 
F
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Oj då! Det var mycket lägre än Internetleverantörerna till och med. Stor firma med hög omsättning hos Ahlsell och bra rabatter då förmodar jag?
Stora företag har i regel även ”bakrabatter” beroende på totala inköp hos grossist som ackumuleras och betalas ut en eller flera gånger per år.
Rabatt hos grossist är i stort beroende av hantverkarens totala inköp och förhandlingsförmåga.
Stora firmor kan i vissa lägen förhandla direkt med tillverkaren med eller utan grossist med i ledet.
 
H Hans9 skrev:
Hej!
En vanlig metod en del hantverkarfirmor använder sig av är att de fakturerar dig höga materialkostnader. De har avtalat att få sina rabatter som en gratifikation i slutet av året istället. Det är en konstruktion för att blåsa kunderna på rabatten.
Skitsnack. Jag får ingen "gratifikation". Dessutom verkar du väldigt bitter. De riktigt stora kunderna får en "bakbonus" baserad på volym. Och då snackar vi om miltals med kabel, tusentals elapparater. En liten skutt som jag får olika rabatter beroende på vilken lista det är. På detta gör jag ett påslag på 43% för att få en marginal på 30%. Resten är företagsekonomi.
 
C cpalm skrev:
Spontant tänker jag att om avtalet är att du skall få deras inköpspriser utan påslag så är det väl rimligt att de också bifogar en kopia på sina fakturor från Ahlsell som underlag. Flera hantverkare vi anlitat med gör precis så.
Vad jag förstått behöver inte ens fakturan hantverkare betalar stämma med vad han verkligen betalar, då det tydligen förekommer att rabatten kommer på en kreditfaktura. Allt för att skörta upp kunden
 
J Janfossi skrev:
Vem fuskar? När du köper en Volvo så tror jag inte att du frågar om deras inköpspriset. De gör miljarder i vinst. En iPhone kostar runt hundringen att tillverka. Osv osv
Nu blandar du äpplen och päron här. Dessutom är tillverkningskostnaden för en ny iPhone ett antal tusenlappar. Till det har du utvecklingskostnader och även operativsystemet.

Men vad fan det har med Ahlsells hittepåpriser att göra vet jag inte.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Det framgår med all önskvärd tydlighet att de som är hantverkare här med emfas försöker förklara att de "måste" tjäna en massa pengar på materialet. I alla andra branscher konkurrerar man med priset på tjänster. Här har man lyckats med att framstå som att man ger kunderna rabatt när det egentligen visar sig att man duperar kunderna.
Någon nämnde att bilsäljare av t ex Volvo tjänar en massa på priset gentemot kunderna. Så är det inte längre, utan istället försöker man tjäna in pengarna på servicekostnaderna. Numer måste man göra två service/år - dels vanlig service men också någonting som heter "inspektionsservice". Det senaste har dykt upp under de senaste åren.
Min första service hos Bilmetro skulle kosta 4.600 kr. Jag fick rådet av Bosse Bildoktorn att kolla med Mekonomen eller Autoexperten vad motsvarande service skulle kosta - Mekonomen tog 2.300 kr. Servicen infördes i den digitala serviceboken.
Om inte kunderna är "om sig och kring sig" då blir man lurad av hantverkarna!
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
F
J Janfossi skrev:
Skitsnack. Jag får ingen "gratifikation". Dessutom verkar du väldigt bitter. De riktigt stora kunderna får en "bakbonus" baserad på volym. Och då snackar vi om miltals med kabel, tusentals elapparater. En liten skutt som jag får olika rabatter beroende på vilken lista det är. På detta gör jag ett påslag på 43% för att få en marginal på 30%. Resten är företagsekonomi.
Vad säger konsumenttjänstlagen?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Köpte allt elmateriel till lägenheten via en stor el installatör, efteråt när jag fått och betalt allt visade det sig att det hade varit runt 1000 kr billigare att köpa direkt från proffsmagasinet och eldirekt (totalen 4500kr)
Deras avtal var dock bättre än det jag fick själv via Ahlsell så tänkte inte på att jämföra innan jag bad dem beställa.
 
  • Faktura med olika elmaterial och verktyg listade med priser och artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Renoveralgh och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, folk vet inte hur lurade de blir.
Jag som varit entreprenör, beställare och nu konsult vet hur stora rabatter entreprenörer har hos grossisterna t ex Ahlsell, upp till 80-90% är inget ovanligt.
När man då privat ska renovera hemma drar man sig för att ens dra igång förfrågningssvängen för man vet att man blir så besviken på hur samvetslöst många företagare beter sig. Det är verkligen inte konstigt att byggbranschen, min egen bransch, har så dåligt rykte. Om jag skickar en förfrågan utifrån min proffesionella insikt om tekniska branschkrav och prissättningar, påslag, entreprenadjuriska hänvisningar etc, för att få alla korten rättvist lagda på bordet för alla inblandade parter, får jag inga offerter. De inser att jag blir en "tråkig" kund som de inte kan lura skjortan av. Jag får istället sufflera min sambo med halvdan förfrågan och kompletterande frågor på lämnade offerter. I senaste exemplet med planerad badrumsrenovering ställde jag (hon) följdfråga om timpris och påslag på eventuella tilläggsarbeten (självklar fråga) varpå svaret blir att vi får betala 681:-/tim och "butikspris" på materialet... Alla varningsklockor ringer. Jag efterfrågar vad han menar med butikspris och om jag får del av hans rabatter hos grossisten med just efterfrågat påslag som arvode, men då insisterar han på att butikspris gäller för privatpersoner och tar hela rabatten som egen intäkt. Vid det här laget har han redan insett och bestämt att vi inte kommer att samarbeta.
Ett annat exempel är våra kompisar som skulle bygga ett uterum. De fick en offert med specat pbyggmaterial prisstt till 100000:-. När de tog vår gemensamma branschman till hjälp att prissatta samma varor hos Beijer summerades det till 30000:-...
Ett tredje exempel på Ahlsells filosofi om ordnarie priser är att jag med en tidigare företagsrabatt köpte en Gustavsberg utkastare och fick runt 40% rabatt. "I alla fall något." sa säljaren utan att jag frågade. På vägen hem svängde jag förbi K-Rauta och där var samma utkastare billigare. Utan rabatt.
Jag anser detta vara ett bedrägligt beteende och förstår inte hur man kan känna glädje över de pengar man tagit av vanligt ovetande folk som med skattade pengar ska finansiera sina renoveringar.
Som konsult med enbart timmar som "produkt" och inga andra produkter att tjäna pengar på, är ändå min absoluta princip för alla mina medarbetare att aldrig krydda fakturan med ej utförd tid. Det ger väldigt goda kundrelationer som återkommer gång på gång. Vi tjänar inte stora pengar men alldeles tillräckligt tack vare kontinuiteten och vi kan se alla kunder i ögonen och vi sover väldigt gott om nätterna. Det ger yrkesstolthet och stor tillfredställelse!.
 
  • Gilla
  • Älska
tigerpernilla och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.