Har lagt ut golvvärmeslang och funderar nu på om det är värt mödan (läs tiden) att provtrycka eller inte. Jag vet att det är en billig försäkring men egentligen: Är det någon som provtryckt och verkligen haft läckage?
 
Man bör absolut ha trycksatt from läggning, fyll med luft och ha en manometer du kan kolla efter varje arbetspass.
 
man ska provtrycka med vatten eller vatten/glykolblandning. finns att läsa på wirsbos hemsida. i en nybyggd stuga som jag installerade elen i så provtryckte dom inte trots att jag tipsade om det. sen när stugan var klar med lagda golv så visade det sej att en slinga läkte! inte så kul att behöva riva upp golv och bila upp betongen för att reparera! går betydligt snabbare att provtrycka, men vill man chansa så..... köp isåfall en trislott åxå;)
 
En liten sidofråga, vad är skillnaden att provtrycka med luft- eller vatten? Förutom att det står i instruktionerna att man absolut ska använda vatten. :)
 
JohanKson skrev:
En liten sidofråga, vad är skillnaden att provtrycka med luft- eller vatten? Förutom att det står i instruktionerna att man absolut ska använda vatten. :)
Luft komprimeras när det sätts under tryck (vilket inte vatten gör) och detta gör att blir det knas med någon koppling och du har några kilos tryck så kan det vara mycket luft som strömmar ut med hög fart. Trycker du bara en kortare slinga är det ju inget problem, men kanske trycksätter du ett helt värmesystem vid något tillfälle och då har du eventuellt acktankar etc med i detta. Då är det MYCKET luft som vill ut snabbt. Det är nog mer än en stackare som tagit livet av sig genom att trycktesta behållare/tankar på ett olämpligt sätt?

Rent praktiskt kan man ju också tycka att det är lättare att jobba med vatten:

Enkelt att trycksätta med kommunalt vatten om sådant finns.
Lättare att hitta läckor genom att leta efter vatten.
 
Man kan dö om man trycker med luft alltså. Det är ett bra argument till att använda vatten! :D
 
sen så är ju vatten inkompressibelt vilket inte luft är, jag gissar att med luft så ändras trycket mer beroende på temperaturen i plattan...
 
MathiasS skrev:
Enkelt att trycksätta med kommunalt vatten om sådant finns.
Utveckla gärna detta i GDS-format. Hur går man tillväga?
 
Mikael_L
pellefant skrev:
sen så är ju vatten inkompressibelt vilket inte luft är, jag gissar att med luft så ändras trycket mer beroende på temperaturen i plattan...
Jag anser att problemet är framförallt det omvända: Alltså luft = kompressibelt vilket medför att läckage inte syns så bra, om du trycksatt systemet med 6 bar = du måste pumpa in 565 liter luft om det är 300 meter 20mm rör. Detta betyder att det måste läcka ut ca 10 liter innan trycket sjunker med endast en tiondels bar. Dvs innan du har märkt att det är läckage har det troligen behövt läcka ut minst 20-30 liter.
Med vaten så stiger och sjunker trycket blixtsnabbt, med endast en liten förändring i mängden vatten.

Men det är min rent tekniska synvinkel på problemet, jag vet inte om det i branchen anses vara OK att testa med luft. Fördelen med luft är ju å andra sidan att det inte är vatten kvar i rören, klar fördel om man bygger vintertid.

Dessutom tror jag att trycket ändras mer pga temperaturvariationer om det är vatten än luft. Om jag har en trycksatt glaskolonn på jobbet och loggar trycket så ser jag på grafen tydligt när ventilationen slår av kl 1800 och slår på 0600 (vilket alltså ändrar rumstemperaturen i vårt lab), är det någon luftbubbla i kolonnen så syns det inte lika tydligt.
 
viltfjall skrev:
Utveckla gärna detta i GDS-format. Hur går man tillväga?
Kan fixa en länk senare, sök på mitt namn och "provtryckning" så lär du hitta lite bilder på hur jag gjort.
 
Risken att dö om man trycker i ett par kilos tryck i en slang är nog försummbar! I så fall skulle nog många dö på verkstäder där man har massor med gamla slangar med ca 8 kilos tryck. Bestämmelserna för provtryckning med luft tillåter olika tryck beroende på volymen hos föremålet man provtrycker. Eftersom slangen kan vara flera hundra meter lång skriver Wirsbo att man ska trycka med vatten för att vara på den säkra sidan om lagen.

Däremot ska man akta sig för att trycka större tankar med luft, det kan gå riktigt illa...

Angående resonemanget att det skulle vara lättare att hitta läckan med vatten eftersom trycket sjunker fortare så stämmer det nog inte riktigt eftersom luften läcker ut fortare än vatten.

Den finns två stora fördelar med luft:
1: Fryser inte
2: Blöter inte ned vid en läcka
 
1 går att undgå genom att blanda i glykol
2 när man sen gjuter så bli det ju iaf blött
sen så syns ju vatten, luft är ju osynlig, ska man då leta en läcka så behöver man kanske såpvatten å då blir de iaf blött..
 
1. Hur gör man för att lufta slangen med glykolvatten?? Pump? Låter krånligare än kompressor!

2. Ingjutet kvittar det men i ett träbjälklag är såpvattnet försumbart jämfört med ett rejält läckage.
 
Jag köpte en liten kompressor på Bauhaus för 1000 spänn, o provtrycke med luft! O de va en jävla tur eftersom en jävla idiot (jag själv alltså) hade skruvat i slangen. Hade jag tryckt med vatten så hade min nya fina isolering blivit blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.