Försöker återanvända den här tråden istället för att skapa en ny.

Hur gör man bäst för att under uppbyggnadsfasen "toppa på" isen? Och hur korrigerar man ojämnheter?

Orsaken till frågorna:
Byggde ram ca 6x3,5m och la presenning i. Underlaget är plant men inte helt i våg så fyllde på med vatten för att få kanske 3-4 cm på tunnaste stället och uppskattningsvis 7-8 cm på djupaste. Vattnet frös och blev spegelblankt. Men vid första provåkningen så knakade det en del och isen sprack på nåt ställe. Vet inte om jag hade nåt veck i presenningen som gjorde att isen var tunnare på nåt ställe. Tänkte att jag skulle göra isen tjockare och här börjar bekymren.

Vid första påfyllnadstillfället tog jag vattenslangen och fyllde på kanske 2 cm över hela isbanan. Under natten kom det dock snö och morgonen efter såg isen ut som kriget med skrovlig yta och i ena hörnet var det en tydlig höjdskillnad i isen. Besvikelsen var stor!

Googlade en massa men blev ändå inte helt klok på vad som med säkerhet skulle vara rätt approach. Testade i alla fall med varmvatten i hinkar som jag först portionerade ut i hörnet med nivåskillnad. Lät det frysa och repeterade en gång till. Fortfarande nivåskillnad men nu mycket, mycket mindre. Provade då att lägga ett tunt lager (ca 3-4 mm ??) över hela banan. Gjorde även det med varmt vatten som "slungades" ut med hjälp av 10-litershinkar. Temperaturen under natten var kanske -6 och morgonen efter såg isen betydligt bättre ut, men inte bra. Repeterade dagen efter proceduren med att slänga ut ett antal hinkar varmvatten för att få ett tunt lager vatten över hela isen. Samma temperatur under natten och dagen efter såg isen faktiskt rätt bra ut. Såg några små ojämnheter och tänkte att ett tunt lager vatten till så får jag ett perfekt resultat, men här verkar det ha gått åt fanders igen.

Vid det här laget är isen på tjockaste stället ca 11-12 cm och på tunnaste 7-7 cm. Temperaturen var nu kanske -12 och med flera hinkar häller jag raskt ut ett tunt lager över hela isbanan. Men utan att jag går på isen börjar det nu knaka och det låter som det spricker. Inom några minuter kunde jag se hur ytan på vattnet fryser, men ojämnt. Nu efter några timmar kan jag se att isen har rejäla ojämnheter och höjdskillnader. Så från att bara toppa lite för att få det perfekt kommer jag nu behöva börja om för att få isen åkbar igen. SUCK!!

Kan någon ge lite tips eller berätta vad jag gör fel? Var -12 för kallt för metoden att fylla på med varmvatten?

Kan tilläggas att jag innan varje spoltillfälle sopat ytan ren och vid två tillfällen även gått med bredspackel/skrapa för att få bort toppar.
 
Felet var nog att spola på 2 cm och sedan snöar det.
Om du bara blänkat på isen med 2 mm hade det hunnit frysa före snön.
När du spolat på 2 cm på befintlig is så kommer den ”nya” isen att svälla med 6 procent och när du då går på isen så spricker det, kan smälla ordentligt.
Men fortsätt att spola tunna lager typ 2-3 mm.
Protte
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Felet var nog att spola på 2 cm och sedan snöar det.
Om du bara blänkat på isen med 2 mm hade det hunnit frysa före snön.
När du spolat på 2 cm på befintlig is så kommer den ”nya” isen att svälla med 6 procent och när du då går på isen så spricker det, kan smälla ordentligt.
Men fortsätt att spola tunna lager typ 2-3 mm.
Protte
Så kan det säkert vara.
Spelar det någon roll om man kör varmt eller kallt vatten?
 
Isbanan i Slottsbron, Värmland spolades med varmt vatten, men det var för det fanns varmt på pappersbruket.
Jag har bara spolat med kallvatten, men inte som i en annan tråd, låtit det bli på gränsen att frysa.

smältvärmen för is är ganska hög, det behövs 80 gradigt vatten för att smälta samma mängd is.
Protte
 
P polarsson skrev:
Som skåning förstår jag absolut ingenting i denna tråd :crysmile: minusgrader? Snö?
Nu då?
 
Anno1854 Anno1854 skrev:
Nu då?
Utanför mitt fönster finns ingen snö. Fortfarande helt oförstående. :crysmile:
 
  • Väderappskärm visar ingen snöprognos med temperaturer runt 1-4 grader celsius och regn, omgiven av annons.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen prototypen skrev:
Spola längs kortsidan fram och tillbaka, när vattnet rinner mot dina fötter så retirera en bit till du kommer till andra kortsidan.
Håller med om att det här är rätt sätt att göra det på. Tunna lager där man lägger is från kortsida till kortsida (och spolar hela banans bredd så att man egentligen hela tiden har en flytande front längs hela bredden som långsamt byggs på mot den andra kortsidan).

Och det är dels för att denna ”front” hela tiden ska vara ofrusen som det egentligen är bäst att spola med varmvatten, dels för att ytspänningen är lägre vid högre temperatur, så vattnet flödar bättre. Men för en liten hockeyrink på en handfull meters bredd går det nog bra nog med kallvatten så länge som man inte har för tunn slang.
 
  • Gilla
Perra_öst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.